Hititlerin 3200 Y─▒ll─▒k Yaz─▒l─▒kaya Tap─▒na─č─▒n─▒n S─▒rr─▒ ├ç├Âz├╝ld├╝

Hititlerin 3200 Y─▒ll─▒k Yaz─▒l─▒kaya Tap─▒na─č─▒n─▒n S─▒rr─▒ ├ç├Âz├╝ld├╝

M.├ľ 13. yy ikinci yar─▒s─▒na tarihlenen bu eski Hitit a├ž─▒k hava tap─▒na─č─▒n─▒n takvim g├Ârevi g├Ârd├╝─č├╝ d├╝┼č├╝n├╝l├╝yor. Yani bir ├že┼čit zaman makinesi benziyor. G├Âkbilim K├╝├ž├╝k AsyaÔÇÖn─▒n merkezindeki Hitit uygarl─▒─č─▒n─▒n (y. M├ľ 1600ÔÇô1180) k├╝lt t├Ârenlerinde dikkate de─čer bir ├Âneme sahipti. Hitit uygarl─▒─č─▒n─▒n ba┼čkenti Hattu┼čaÔÇÖda g├╝ne┼č tanr─▒lar─▒ ve Eski BabilÔÇÖdeki astronomi ve astroloji uygulamalar─▒n─▒n kal─▒nt─▒s─▒ olarak ├žok say─▒da metin bulunmu┼čtur. A Odas─▒ndaki r├Âlyefler g├╝nlere, sinodik aylara ve g├╝ne┼č y─▒llar─▒na i┼čaret etmek ├╝zere grupland─▒r─▒lm─▒┼člard─▒r. Hitit rahipleri bu sistemi kullanarak, ay y─▒l─▒ ile g├╝ne┼č y─▒l─▒n─▒ e┼čitlemek i├žin ek ay gerekip gerekmedi─čini belirliyorlard─▒. Yaz─▒l─▒kayaÔÇÖn─▒n astronomi ve astroloji a├ž─▒s─▒ndan yorumlanmas─▒, Hitit dininin g├Âksel y├Ânlerini k─▒saca g├Âzden ge├žirmek i├žin bir ├ž─▒k─▒┼č noktas─▒d─▒r.

Jeoarkeolog Dr. Eberhard Zangger ve arkeoastronom Dr. Rita Gautschy, ├çorumÔÇÖda Hititlere ait 3.200 y─▒ll─▒k Yaz─▒l─▒kaya A├ž─▒khava Tap─▒na─č─▒ÔÇÖn─▒n s─▒rlar─▒n─▒ ├ž├Âzd├╝klerini a├ž─▒klad─▒lar. Makaleye g├Âre Yaz─▒l─▒kaya bug├╝n h├ól├ó kusursuz ├žal─▒┼čan 3 bin y─▒ll─▒k dev bir zaman makinesi. ├ľte yandan Hititlerin yaz g├╝nd├Ân├╝m├╝ bayram─▒n─▒n nas─▒l kutland─▒─č─▒ da ortaya ├ž─▒kt─▒. Luvi Ara┼čt─▒rmalar─▒ Vakf─▒ (Luwian Studies) ba┼čkan─▒ Jeoarkeolog Dr. Eberhard Zangger ile Basel ├ťniversitesi M─▒s─▒rbilim Anabilim Dal─▒ ├Â─čretim ├╝yesi arkeoastronomi uzman─▒ Dr. Rita Gautschy ile birlikte ├çorumÔÇÖun Bo─čazkale il├žesindeki Yaz─▒l─▒kaya A├ž─▒khava Tap─▒na─č─▒ÔÇÖn─▒n astronomik ve dinsel gizemlerine dair ├Ânemli yeni bilgiler i├žeren bir ara┼čt─▒rmaya imza att─▒.

Journal of Skyscape Archaeology (G├Âky├╝z├╝ Arkeolojisi Dergisi) dergisinde Hitit Dininin G├Âksel Y├Ânleri: Kaya S─▒─č─▒na─č─▒ Yaz─▒l─▒kayaÔÇÖn─▒n Ara┼čt─▒r─▒lmas─▒ (Celestial Aspects of Hittite Religion: An Investigation of the Rock Sanctuary Yaz─▒l─▒kaya) ba┼čl─▒─č─▒yla yay─▒nlanan makaleyle ilgili ilk a├ž─▒klama 19 Haziran g├╝n├╝ saat 20ÔÇÖde ingilizce olarak www.popular-archaeology.com, Almanca olarak www.archaeologie-online.de ve T├╝rk├že olarak Arkeolojikhaber.com sitesinde yay─▒nland─▒. Makalenin T├╝rk├že tam metni de pdf olarak siteden indirilebiliyor.

A Odas─▒ndaki r├Âlyefler kameri aylar─▒n, g├╝nlerin ve y─▒llar─▒n takibinde kullan─▒lan bir takip sistemi i├žeriyor.

Peki D├╝nya Bilim Otoritelerini ┼×a┼č─▒rtan Neydi?

New Scientist dergisinde de yay─▒nlanan makalede buradaki kabartmalar─▒n─▒n zaman─▒n─▒n ├žok ├Âtesinde bir takvime i┼čaret etti─čini belirtiyor.

Makaleye g├Âre; Hititler, Yaz─▒l─▒kaya A├ž─▒khava Tap─▒na─č─▒n─▒ ├Ânemli astronomik tarihleri ┼ča┼čmaz do─črulukla g├Âsteren bir a├ž─▒k hava takvimi ve saati gibi kullanm─▒┼člar. Ve ayn─▒ takvim bug├╝n bile ┼ča┼čmaks─▒z─▒n ├žal─▒┼č─▒yor.

Dr. Eberhard Zanggerar; Hitit krall─▒─č─▒n─▒n y─▒k─▒l─▒┼č─▒ndan (yakla┼č─▒k M├ľ 1190) birka├ž on y─▒l ├Ânce, B├╝y├╝k Hitit Kral─▒n─▒n ta┼č ustalar─▒ Yaz─▒l─▒kayaÔÇÖdaki kaya k├╝tlesinin iki do─čal avlusuna (A ve B Odalar─▒) doksandan fazla ki┼či, hayvan ve mitolojik fig├╝r├╝n r├Âlyeflerini yonttular. A Odas─▒nda ayn─▒ hatta dizilmi┼č r├Âlyeflerdeki fig├╝rler Hitit tanr─▒lar─▒n─▒n t├Âren alay─▒ gibi g├Âr├╝nmektedir. Bu fig├╝rlerin tanr─▒ olduklar─▒na ku┼čku yoktur, ├žo─čunun ├╝st├╝nde Luvi hiyeroglifleri ile tanr─▒ adlar─▒ yaz─▒l─▒d─▒r. Fig├╝rler aras─▒nda, ba┼člar─▒n─▒n ├╝zerine kald─▒rd─▒klar─▒ kollar─▒yla bir kase ta┼č─▒yan iki ├Âk├╝z-adam gibi, mitolojik yarat─▒k ve canavarlar da bulunmaktad─▒r. Charles TexierÔÇÖin r├Âlyeflere dair ├žizimleri yay─▒nland─▒klar─▒nda AvrupaÔÇÖda heyecan yaratt─▒lar, ├ž├╝nk├╝ kimse ├╝cra ─░├ž AnadoluÔÇÖdan b├Âylesi ├Âzg├╝n bir sanat beklemiyordu. Bulgular Eski Yunan, M─▒s─▒r ya da Mezopotomya sanat─▒na dair bilinenlerden farkl─▒yd─▒. Tap─▒na─č─▒n gizemli havas─▒ biraz da, y├╝zy─▒llar boyunca Hitit b├╝y├╝k krallar─▒n─▒n, aileleri ve toplumun ileri gelenleri ile burada bir araya gelmesi ve ├Âzel bayramlar─▒ burada kutlamas─▒ndan kaynaklanmaktad─▒r. Odalar─▒n gizli konumlar─▒, mekan─▒n Hitit dini i├žin sahip oldu─ču ├Ânem ve zaman─▒n en ├Ânemli tanr─▒lar─▒n─▒n tasvirlerinin tap─▒nakta yer almas─▒, bu b├╝y├╝l├╝ atmosfere katk─▒da bulunmaktad─▒r. Yaz─▒l─▒kaya arkeoloji a├ž─▒s─▒ndan da ├ž├Âz├╝lmesi gereken bir bulmaca olarak g├Âr├╝lebilir, ├ž├╝nk├╝ tap─▒na─č─▒n ger├žek i┼člevi hi├žbir zaman t├╝m├╝yle anla┼č─▒lamad─▒. Hitit panteonunun bu t├Âren alay─▒n─▒ yorumlamak i├žin say─▒s─▒z deneme yap─▒lm─▒┼č olsa da, Yaz─▒l─▒kaya neredeyse iki y├╝zy─▒ld─▒r gizemini korumaktad─▒rÔÇŁ diyorÔÇŽ

Yaz─▒l─▒kaya A├ž─▒k Hava Tap─▒na─č─▒n─▒n Duvarlar─▒ G├╝nd├Ân├╝mlerine ─░┼čaret Ediyor

Dr. Eberhard Zanggerar, arkeolojikhaber.com i├žin kaleme ald─▒─č─▒ makalede yeni ke┼čiflerini ┼č├Âyle ├Âzetledi: ÔÇť─░pu├žlar─▒n─▒ kullanarak Yaz─▒l─▒kayaÔÇÖda in┼ča edilmi┼č son binan─▒n (IV. Bina) kuzey duvar─▒n─▒n k─▒┼č g├╝nd├Ân├╝m├╝ndeki g├╝nbat─▒m─▒ ile hizaland─▒─č─▒n─▒ ke┼čfetmelerinin zor olmad─▒─č─▒n─▒ belirten Dr. Eberhard Zanggerar, ÔÇťEn az ├╝├ž ayr─▒ in┼čaat evresinde in┼ča edilmi┼č olan tap─▒nak binalar─▒n─▒n e─čri dizilimi bir anda anlam kazand─▒. ─░lk in┼ča edilen bina yaz g├╝nd├Ân├╝m├╝ ile, son in┼ča edilen bina ise k─▒┼č g├╝nd├Ân├╝m├╝ ile hizalanm─▒┼čt─▒. Y├Ânelimlerin simgesel mi, yoksa teknik bir i┼čleve mi sahip oldu─ču hen├╝z belli de─čildi. G├╝nd├Ân├╝mleri ile hizalanm─▒┼č duvarlar─▒n ikisinde de, Hitit ustalar taraf─▒ndan ├Âzellikle b─▒rak─▒ld─▒klar─▒ belli olan, do─čal kaya ├ž─▒k─▒nt─▒lar─▒n─▒n olu┼čturdu─ču uzant─▒lar vard─▒. IV. BinaÔÇÖdaki uzant─▒ kaya par├žas─▒nda 28 santimetre ├žap─▒nda, yar─▒ k├╝re ┼čeklinde bir ├žukur bulunuyordu. Arkeologlar bunun kutsal su i├žin kullan─▒lan tekne oldu─čunu d├╝┼č├╝nm├╝┼člerdiÔÇŁ

Kameri Ay─▒n G├╝nlerini Simgeleyen Fig├╝rler

ÔÇťTap─▒nakla ilgili yeni bir yorum modelini be┼č y─▒ll─▒k bir s├╝re├ž i├žinde, ad─▒m ad─▒m geli┼čtirmeyi ba┼čard─▒k. Tun├ž ├ça─č─▒ÔÇÖnda tarihler temelde ay─▒n evrelerine g├Âre belirleniyordu. Yeni aydan sonra, ilk hilalin g├Âr├╝nmesi ile ba┼člayan kameri ay 29 ya da 30 g├╝n s├╝r├╝yordu. On iki kameri ay 354 g├╝n ediyordu; yani ay y─▒l─▒, g├╝ne┼č y─▒l─▒ndan 11┬╝ g├╝n daha k─▒sayd─▒. Bu y├╝zden, M├ľ 4. biny─▒l gibi erken zamanlardan beri art─▒k aylar kullan─▒l─▒yordu. Her ├╝├ž y─▒lda bir, y─▒l on iki yerine on ├╝├ž kameri aydan olu┼čuyordu. Art─▒k aylar─▒n eklenmesi ile, sonu├žta her y─▒l mevsimlerin ba┼člang─▒c─▒ a┼ča─č─▒ yukar─▒ g├╝ne┼č y─▒l─▒ ile ayn─▒ tarihlere denk geliyordu.ÔÇŁ ÔÇťTap─▒nakla ilgili yeni bir yorum modelini be┼č y─▒ll─▒k bir s├╝re├ž i├žinde, ad─▒m ad─▒m geli┼čtirmeyi ba┼čard─▒k. Tun├ž ├ça─č─▒ÔÇÖnda tarihler temelde ay─▒n evrelerine g├Âre belirleniyordu. Yeni aydan sonra, ilk hilalin g├Âr├╝nmesi ile ba┼člayan kameri ay 29 ya da 30 g├╝n s├╝r├╝yordu. On iki kameri ay 354 g├╝n ediyordu; yani ay y─▒l─▒, g├╝ne┼č y─▒l─▒ndan 11┬╝ g├╝n daha k─▒sayd─▒. Bu y├╝zden, M├ľ 4. biny─▒l gibi erken zamanlardan beri art─▒k aylar kullan─▒l─▒yordu. Her ├╝├ž y─▒lda bir, y─▒l on iki yerine on ├╝├ž kameri aydan olu┼čuyordu. Art─▒k aylar─▒n eklenmesi ile, sonu├žta her y─▒l mevsimlerin ba┼člang─▒c─▒ a┼ča─č─▒ yukar─▒ g├╝ne┼č y─▒l─▒ ile ayn─▒ tarihlere denk geliyordu.ÔÇŁ

E─čer A Odas─▒ndaki on iki ├Ârnek eril tanr─▒ kameri aylar─▒ g├Âsteriyorsa, sonraki otuz fig├╝r├╝n elbette kameri aydaki g├╝nleri temsil etmesi mant─▒kl─▒d─▒r. ├ço─ču eril olan bu otuz tanr─▒l─▒k grup A Odas─▒ndaki ÔÇťzirve sahnesiÔÇŁnden HattiÔÇÖnin F─▒rt─▒na Tanr─▒s─▒n─▒n uzun asas─▒ ile a├ž─▒k├ža ayr─▒lm─▒┼člard─▒r (41. r├Âlyef).

Luvi hiyerogliflerinde yaz─▒m ve okuman─▒n her zaman y├╝zlerin ve ellerin tersi y├Ânde yap─▒ld─▒─č─▒n─▒ dikkate alarak, g├╝nlerin (ve aylar─▒n) sa─čdan sola do─čru say─▒ld─▒klar─▒ sonucuna vard─▒k. E─čer HattiÔÇÖnin F─▒rt─▒na Tanr─▒s─▒ÔÇÖn─▒n uzun asas─▒ kameri ay─▒n ba┼člang─▒c─▒na i┼čaret ediyorsa, dolunay her zaman iki ├Âk├╝z-adamÔÇÖa (28. ve 29. r├Âlyefler) denk gelecekti.ÔÇŁ

├ľk├╝z Adam Hilali De─čil, Dolunay─▒ Temsil Ediyordu ve Ta┼č─▒d─▒─č─▒ Kase G├Âky├╝z├╝yd├╝

ÔÇť├ľk├╝z-adamlar─▒n ta┼č─▒d─▒─č─▒ kase asl─▒nda ÔÇťg├Âky├╝z├╝ÔÇŁ i├žin kullan─▒lan hiyeroglif simgesidir. G├Âky├╝z├╝ MezopotamyaÔÇÖda ÔÇś─▒┼č─▒─č─▒n teknesiÔÇÖ olarak da an─▒l─▒yordu. ├ľyleyse, ├Âk├╝z-adamlar ilk bak─▒┼čta g├Âr├╝nd├╝─č├╝ gibi hilale de─čil, dolunaya i┼čaret etmektedirler. B├Âylece bir ay i├žinde, ay tutulmas─▒ olabilecek tek g├╝n├╝ ├Âzellikle vurgulamaktad─▒rlar. Babil inan├žlar─▒na g├Âre, beklenmedik zamanlarda olan tutulmalar kral i├žin tehlike yaratabilirlerdi. Dolay─▒s─▒yla rahiplerin bu tarz olaylar─▒ tahmin etmeye, bunun i├žin bir takvim tutmaya ihtiya├žlar─▒ vard─▒.ÔÇŁ
deities-yazilikaya-chamber-

Di┼či ─░lahlar G├╝ne┼č Y─▒llar─▒n─▒ G├Âsteriyor

ÔÇťB├Âylece, A Odas─▒n─▒n bat─▒ taraf─▒ndaki tanr─▒lar i├žin makul bir a├ž─▒klama bulmu┼čtuk. Ancak, ÔÇťzirve sahnesiÔÇŁnin i┼člevi ve odan─▒n do─ču taraf─▒ndaki tanr─▒├ža dizisinin i┼člevine dair bir ipucumuz yoktu. Bu sorunu ├ž├Âzmek i├žin A Odas─▒ndaki t├╝m fig├╝rleri tek bir sayfaya ├žizdik. Di┼či tanr─▒lardan on yedisine ait r├Âlyefler neredeyse t├╝m├╝yle korunmu┼čtu. Bir fig├╝r├╝n yaln─▒zca ad─▒ g├╝n├╝m├╝ze kalm─▒┼čt─▒ ve 1945 y─▒l─▒nda, yak─▒nlardaki Yekbas k├Ây├╝nde yap─▒ malzemesi olarak kullan─▒lm─▒┼č ba┼čka bir di┼či tanr─▒ r├Âlyefi bulunmu┼čtu. Yekbas r├Âlyefi bug├╝n Bo─čazkaleÔÇÖdeki m├╝zede sergilenmektedir. B├Âylece di┼či tanr─▒lara ait t├Âren alay─▒n─▒n toplam on dokuz fig├╝rden olu┼čtu─ču anla┼č─▒lmaktad─▒r. Ta┼č ustalar─▒ di┼či fig├╝rlerin sekiz tanesini di─čerlerinden ay─▒rmak i├žin duvarda do─čal bir ta┼č s├╝tunu b─▒rakm─▒┼člard─▒. Sekiz ve on dokuz g├╝ne┼č y─▒llar─▒ ile kameri aylar─▒ senkronize etmek i├žin gerekli olan y─▒llar─▒n say─▒lar─▒d─▒r. Eski Yunan alimleri bu iki d├Âng├╝y├╝ sonradan octaeteris ve enneadecaeteris olarak adland─▒rd─▒lar. 19 g├╝ne┼č y─▒l─▒, ya da 235 kameri ay, ya da 6940 g├╝n sonunda g├╝ne┼č ve ay, g├Âky├╝z├╝nde neredeyse ayn─▒ burca tekrar yerle┼čiyordu. Di┼či tanr─▒lar y─▒llar─▒ simgeliyorlard─▒ÔÇŁ

Yaz─▒l─▒kaya Hitit Rahiplerinin Takvimlerini Tuttuklar─▒ Yerdi

ÔÇťYaz─▒l─▒kaya Hitit rahiplerinin takvimlerini tuttu─ču yer olarak g├Âr├╝nmektedir. B├╝y├╝k olas─▒l─▒kla g├╝ncel g├╝n, ay ve y─▒l─▒, ta┼č ya da tahtadan yap─▒lm─▒┼č g├Âsterge s├╝tunlar─▒n─▒ hareket ettirerek i┼čaretliyorlard─▒. Bu y├Ântemle bir y─▒ldaki en ├Ânemli g├╝nleri belirleyebilirlerdi: Yeni Y─▒l, g├╝nd├Ân├╝mleri, ekinokslar ve ayl─▒k bayramlar. Hititler say─▒s─▒z tanr─▒lar─▒na hizmet etmek i├žin hi├žbir f─▒rsat─▒ ka├ž─▒rmazlard─▒, bu y├╝zden de rahipler i├žin bir y─▒l i├žinde say─▒lar─▒ 165ÔÇÖi bulan bayramlar─▒n tarihini do─čru olarak tayin etmek b├╝y├╝k bir zorluktuÔÇŁ G├╝n D├Ân├╝m├╝ ┼×enlikleri Nas─▒l Yap─▒l─▒yordu ? ÔÇťB├Âylesi bir yorumla Yaz─▒l─▒kayaÔÇÖdaki bir bayram─▒n, ├Ârne─čin yaz g├╝nd├Ân├╝m├╝ bayram─▒n─▒n neye benzedi─čini daha kolay hayal edebilirizÔÇŁ diyen Dr. Eberhard Zanggerar, t├Ârenlerin nas─▒l yap─▒ld─▒─č─▒na dair tahminlerini ┼ču ┼čekilde anlat─▒yor: ÔÇťRahiplerin e┼člik etti─či kral ve ailesi ak┼čam├╝st├╝ tap─▒nak avlusuna geliyorlard─▒. Kap─▒ evi esas olarak g├╝ne┼č tanr─▒├žas─▒ ArinnaÔÇÖn─▒n tap─▒na─ča giri┼čini sa─čl─▒yordu. G├╝nbat─▒m─▒ndan k─▒sa s├╝re ├Ânce, g├╝ne┼č ─▒┼č─▒nlar─▒ kap─▒ evininin i├žinden ge├žip, ├Âzenle konu┼čland─▒r─▒lm─▒┼č (olas─▒l─▒kla alt─▒nla kaplanm─▒┼č) Tanr─▒├žaÔÇÖn─▒n kendi heykelini ayd─▒nlat─▒yor, b├Âylece t├Ârene kat─▒lanlar ilahi bir tecelliye tan─▒k oluyorlard─▒. Bu unutulmayacak deneyimden etkilenmi┼č olan cemaat, A Odas─▒na ilerliyor ve orada da y─▒l─▒n geri kalan─▒nda g├Âlgede kalm─▒┼č olan B├╝y├╝k KralÔÇÖ─▒n suretinin ihti┼čamla ayd─▒nland─▒─č─▒ g├Âr├╝yorlard─▒. G├╝ne┼č tanr─▒├žas─▒n─▒n kutsal g├╝c├╝ b├Âylece onun d├╝nyadaki temsilcisine aktar─▒l─▒yor ve kral─▒n otoritesi per├žinleniyorduÔÇŁ B Odas─▒n─▒n Gizemi Halen ├ç├Âz├╝lmeyi Bekliyor ÔÇťBu yeni yorum Yaz─▒l─▒kayaÔÇÖn─▒n anlam─▒na dair aray─▒┼ča elbette bir son vermeyecektirÔÇŁ diyor Dr. Eberhard Zanggerar, ve Yaz─▒l─▒kayaÔÇÖda ├ž├Âz├╝lmeyi bekleyen s─▒rlar bulundu─čuna dikkat ├žekiyor: ÔÇťDaha ├žok yeni bir y├Ândeki ilk ad─▒m olmas─▒ muhtemeldir. Pek ├žok soru hala elimizdedir: zirve sahnesindeki be┼č tanr─▒ tam olarak neyi simgeliyordu? B Odas─▒n─▒n i┼člevi neydi ÔÇô ve oradaki tanr─▒lar ne anlatmaktad─▒r? Hattu┼čaÔÇÖn─▒n yukar─▒ ┼čehrindeki etkileyici Yerkap─▒ yap─▒s─▒n─▒n amac─▒ neydi? Yaz─▒l─▒kaya ile benzer i┼člevde, belki daha k├╝├ž├╝k ve daha yal─▒n ba┼čka mekanlar var olabilir mi? Hitit k├╝lt├╝r├╝ ├╝zerinde y├╝z y─▒ldan uzun sistematik ├žal─▒┼čmadan sonra bile, pek ├žok a├ž─▒dan hen├╝z ba┼člang─▒├ž a┼čamas─▒nda oldu─čumuzu g├Âr├╝yoruz.ÔÇŁ

Kaynak : https://www.arkeolojikhaber.com/haber-yazilikaya-acikhava-tapinaginin-astronomik-sirlari-cozuldu-22232/ https://www.newscientist.com/article/mg24232353-600-yazilikaya-a-3000-year-old-hittite-mystery-may-finally-be-solved/

─░leri Okuma ─░├žin : http://i.arkeolojikhaber.com/pool_file/2019/25/61737_hititlerin-goksel-dini-makale.pdf

Kaynak: https://www.gercekbilim.com/hititlerin-3200-yillik-yazilikaya-tapinaginin-sirri-cozuldu/ .

68 total views, 3 views today

Sosyal Medyada Payla┼č─▒n:

B─░RDE BUNLARA BAKIN

  • ├çOK OKUNAN
  • YEN─░
Siyasi Oryantalizm-T├╝rkiyat Genelinde Azerbaycan ┼×inasl─▒k

Siyasi Oryantalizm-T├╝rkiyat Genelinde Azerbaycan ┼×inasl─▒k

13 Eyl├╝l 2019, Siyasi Oryantalizm-T├╝rkiyat Genelinde Azerbaycan ┼×inasl─▒k i├žin yorumlar kapal─▒
Hititlerin 3200 Y─▒ll─▒k Yaz─▒l─▒kaya Tap─▒na─č─▒n─▒n S─▒rr─▒ ├ç├Âz├╝ld├╝

Hititlerin 3200 Y─▒ll─▒k Yaz─▒l─▒kaya Tap─▒na─č─▒n─▒n S─▒rr─▒ ├ç├Âz├╝ld├╝

13 Eyl├╝l 2019, Hititlerin 3200 Y─▒ll─▒k Yaz─▒l─▒kaya Tap─▒na─č─▒n─▒n S─▒rr─▒ ├ç├Âz├╝ld├╝ i├žin yorumlar kapal─▒
Topkaral─▒lar

Topkaral─▒lar

9 Eyl├╝l 2019, Topkaral─▒lar i├žin yorumlar kapal─▒
Hristiyan Bat─▒’n─▒n Atilla Nefreti

Hristiyan Bat─▒’n─▒n Atilla Nefreti

9 Eyl├╝l 2019, Hristiyan Bat─▒’n─▒n Atilla Nefreti i├žin yorumlar kapal─▒
Ortak Halk K├╝lt├╝r├╝ Kodlar─▒ ─░tibar─▒yle Kafkasya (K─▒r─▒m-Kuzey-G├╝ney Kafkasya) ve Anadolu

Ortak Halk K├╝lt├╝r├╝ Kodlar─▒ ─░tibar─▒yle Kafkasya (K─▒r─▒m-Kuzey-G├╝ney Kafkasya) ve Anadolu

9 Eyl├╝l 2019, Ortak Halk K├╝lt├╝r├╝ Kodlar─▒ ─░tibar─▒yle Kafkasya (K─▒r─▒m-Kuzey-G├╝ney Kafkasya) ve Anadolu i├žin yorumlar kapal─▒
S├Âylemi┼čÔÇÖin Kazlar─▒ AyazÔÇÖ─▒n Hamamlar─▒

S├Âylemi┼čÔÇÖin Kazlar─▒ AyazÔÇÖ─▒n Hamamlar─▒

9 Eyl├╝l 2019, S├Âylemi┼čÔÇÖin Kazlar─▒ AyazÔÇÖ─▒n Hamamlar─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
─░zmir’in ─░┼čgali ve Yeni┼čehir ├çevresindeki Protestolar

─░zmir’in ─░┼čgali ve Yeni┼čehir ├çevresindeki Protestolar

9 Eyl├╝l 2019, ─░zmir’in ─░┼čgali ve Yeni┼čehir ├çevresindeki Protestolar i├žin yorumlar kapal─▒
T├╝rk Bas─▒n Tarihinden Notlar ve ─░brahim ┼×inasi EfendiÔÇÖnin Gazetecili─či

T├╝rk Bas─▒n Tarihinden Notlar ve ─░brahim ┼×inasi EfendiÔÇÖnin Gazetecili─či

5 Eyl├╝l 2019, T├╝rk Bas─▒n Tarihinden Notlar ve ─░brahim ┼×inasi EfendiÔÇÖnin Gazetecili─či i├žin yorumlar kapal─▒
Sivas KongresiÔÇÖnin 100. Y─▒ld├Ân├╝m├╝ (4-11 Eyl├╝l 1919)

Sivas KongresiÔÇÖnin 100. Y─▒ld├Ân├╝m├╝ (4-11 Eyl├╝l 1919)

5 Eyl├╝l 2019, Sivas KongresiÔÇÖnin 100. Y─▒ld├Ân├╝m├╝ (4-11 Eyl├╝l 1919) i├žin yorumlar kapal─▒
Truval─▒lar m─▒ T├╝rk, T├╝rkler mi Truval─▒?

Truval─▒lar m─▒ T├╝rk, T├╝rkler mi Truval─▒?

20 A─čustos 2019, Truval─▒lar m─▒ T├╝rk, T├╝rkler mi Truval─▒? i├žin yorumlar kapal─▒