Dr. Halil ATILGAN
Dr. Halil  ATILGAN
Medyada Arabeskle┼čen T├╝rk├╝ler ÔÇô Ormanc─▒ A─č─▒d─▒
  • 16 Ocak 2021 Cumartesi
  • +
  • -
  • Dr. Halil ATILGAN /

T├╝rk├╝ k├╝lt├╝r├╝ toplumlar─▒n hayat─▒nda ├Ânemli bir unsurdur. Halk dedi─čimiz usta da t├╝rk├╝ k├╝lt├╝r├╝m├╝z├╝n kayna─č─▒d─▒r. ─░┼čte o b├╝y├╝k usta ├╝retti─či (yakt─▒─č─▒) t├╝rk├╝y├╝ kendi i├žinde ├Âz├╝mler. Belirli evrelerden ge├žirerek yeni boyutlar kazand─▒r─▒r. Ortak duygular─▒n sonunda meydana ├ž─▒kan bu ezgiler anonim t├╝rk├╝lerimizi meydana getirir.

Derlemeciler arac─▒l─▒─č─▒yla ar┼čivlere giren bu t├╝rk├╝ler piyasadaki ┼čahs─▒na m├╝nhas─▒r sanat├ž─▒lar taraf─▒ndan s├Âz├╝m ona yorumlanarak medya kanal─▒yla da bizlere ula┼č─▒r. T├╝rk├╝lerin bizlere ula┼čmas─▒n─▒ sa─člayan sanat├ž─▒lar─▒n ├žo─ču halk edebiyat─▒n─▒, t├╝rlerini, t├╝rk├╝lerimizin nas─▒l yak─▒ld─▒─č─▒n─▒ bilmedi─či gibi, halk─▒ da yeteri kadar tan─▒mamaktad─▒r. (─░stisnalar hari├ž) ─░┼čte bu bilgi birikimi eksikli─či, yorum kavram─▒n─▒n yanl─▒┼č alg─▒lanmas─▒, t├╝rk├╝ icraatlar─▒nda birtak─▒m yanl─▒┼čl─▒klar─▒ da beraberinde getirmektedir. G├╝n├╝m├╝zde ├žok pop├╝ler olan Mu─čla y├Âresinden derlenen Ormanc─▒ T├╝rk├╝s├╝ de bu yanl─▒┼čl─▒klara kurban giden, piyasadaki s├Âz├╝m ona yorumcular─▒n h─▒┼čm─▒na u─črayarak arabeskle┼čen t├╝rk├╝lerimizden biridir.

Mu─čla y├Âresi t├╝rk├╝lerinde genelde m├óni, a─č─▒t karakterindeki s├Âzlerin yo─čunlukta oldu─ču g├Âr├╝l├╝r. Bu y├Ârenin karakteristik ├Âzelli─čidir. Ba┼čka b├Âlgeler i├žin k├╝├ž├╝k olan hadiselerin Mu─člal─▒ i├žin ├Ânem arz etmesi t├╝rk├╝ yak─▒mc─▒lar─▒n─▒ harekete ge├žirmi┼č, daha ├žok a─č─▒t karakterli t├╝rk├╝lerin yak─▒lmas─▒na vesile olmu┼čtur. Y├Âreden derlenen Adem garda┼č dedim geldim yan─▒na / Hay─▒tl─▒’dan ├ž─▒kt─▒m / Ali┼čar─▒n ortas─▒nda / Karaova d├╝─č├╝n├╝ / Kerimo─člu ve Ormanc─▒ bahsetti─čimiz a─č─▒t karakterli t├╝rk├╝lerin g├╝zel ├Ârneklerindendir. Tebli─čimize konu olan t├╝rk├╝lerden biri de Ormanc─▒ T├╝rk├╝s├╝’d├╝r. Ormanc─▒; TRT de Mu─čla iline kay─▒tl─▒ olup repertuvar s─▒ra no: 3590ÔÇÖd─▒r. T├╝rk├╝y├╝ Milasl─▒ Nazmi Y├╝kselen derlemi┼č, TRT ─░stanbul Radyosu Ba─člama Sanat├ž─▒s─▒ Fethiyeli Hamdi ├ľzbay da notaya alm─▒┼čt─▒r. G├╝n├╝m├╝zde ├žok pop├╝larite kazanm─▒┼č olan Ormanc─▒ T├╝rk├╝s├╝, t├╝rk├╝lerimizin nas─▒l yak─▒ld─▒─č─▒n─▒ da ortaya koyan g├╝zel bir ├Ârnektir. ┼×imdi t├╝rk├╝n├╝n yak─▒lmas─▒na vesile olan hadiseye bakal─▒m.

Gevenes; Mu─čla ili Yata─čan il├žesine ba─čl─▒d─▒r. Yeni ad─▒ ├çayb├╝k├╝’d├╝r. Mu─čla ve Yata─čan’a 25km.ÔÇÖdir. Orman i├ži k├Ây├╝d├╝r. ┼×imdi Kekova Termik Santral─▒n─▒n k├Âm├╝r ocaklar─▒ aras─▒nda kalm─▒┼čt─▒r. Gevenes k├Ây├╝n├╝n i├žindeki y├╝ksek tepenin ad─▒ Belen Tepesi’dir. K├Ây kahvesi de Belen Tepesi’ndedir.┬á K├Âyl├╝ler burada toplanarak dama ve tavla oynarlar. Y─▒l 1946 aylardan Temmuz’dur. (7 Temmuz 1946) K├Âyl├╝lerden So─čano─člu Mustafa ┼×ahbudak (Bay Mustafa) ile Tevfik, Belen Kahvesinde dama oynamaktad─▒rlar. Tevfik Gevenes k├Ây├╝n├╝n muhtar─▒d─▒r.

─░┼čte bu s─▒rada Gevenesdere ve Koza─ča├ž mevkiinde orman yang─▒n─▒ ├ž─▒km─▒┼č ve de kontrol alt─▒na al─▒nm─▒┼čt─▒r. O m─▒nt─▒kan─▒n orman koruma ve bak─▒m memuru yani kolcusu-ormanc─▒s─▒ Sar─▒ Mehmet’tir. (Mehmet ─░n) Sar─▒ Mehmet etraf─▒ ├ževrilen yang─▒n─▒n kontrolden ├ž─▒kmamas─▒ i├žin Gevenes k├Ây├╝n├╝n Belen Tepesindeki Belen Kahvesi’ne gelerek Muhtar Tevfik’ten bek├ži ister. Muhtar Tevfik i┼č zaman─▒ olmas─▒ sebebiyle bek├žiyi vermek istemez. Ormanc─▒ da konuyla ilgili tuttu─ču zapt─▒ muhtara imzalatmak ister.

1915ÔÇô1971 Ormanc─▒ t├╝rk├╝s├╝n├╝n yak─▒lmas─▒na vesile olan Ormanc─▒ Mehmet ─░n. (Sar─▒ Mehmet / Foto─čraf Mu─člal─▒ Mehmet Ali Eren ar┼čivi. )

Muhtar Tevfik, oyunun kritik an─▒ olsa gerek ki, ormanc─▒n─▒n iste─čini yerine getirmez. ─░ste─činin yerine getirilmemesine k─▒zan ormanc─▒ dama masas─▒n─▒ devirir. Bay Mustafa; d├Âk├╝len ta┼člar─▒ toplar ve ormanc─▒ya ÔÇśSen sarho┼čsun ├žek gitÔÇÖ der. Ormanc─▒ Sar─▒ Mehmet inatla┼č─▒r, s├Âz anlamaz. ─░kinci kez dama masas─▒n─▒ devirir. Bu sefer de Bay Mustafa ile aralar─▒nda tart─▒┼čma ba┼člar. Bay Mustafa sinirlenerek ormanc─▒ya tokat atar. Ormanc─▒ bir g├╝n ├Ânce ├Âd├╝n├ž ald─▒─č─▒ kamay─▒ ├žeker, Mustafa’y─▒ kolundan yaralar. Bay Mustafa’da olay─▒n ┼čoku ile tabancas─▒n─▒ ├ž─▒kart─▒r. Bu esnada oyun arkada┼č─▒ Muhtar Tevfik ÔÇśyapmaÔÇÖ diyerek Mustafa’n─▒n silah─▒n─▒n ├Ân├╝ne at─▒l─▒r. Kazara Bay Mustafa’n─▒n silah─▒ iki kez patlar. ├ç─▒kan kur┼čunlar ise Muhtar Tevfik’e de─čer. Bay Mustafa, arkada┼č─▒ Tevfik ile ilgilenirken ormanc─▒ ka├žar. Ama Bay Mustafa, ka├žarken onu da topu─čundan ve kal├žas─▒ndan vurur. K├Âyl├╝ler hadisenin daha da b├╝y├╝memesi i├žin Bay Mustafa’y─▒ yat─▒┼čt─▒r─▒rlar, silah─▒n─▒ da elinden al─▒rlar. Muhtar Tevfik ise Mu─čla Devlet Hastahanesine kald─▒r─▒l─▒r. Ama maalesef kan kayb─▒ndan vefat eder. ─░┼čte bu olay─▒n ard─▒ndan ├žok pop├╝ler olan ve de─či┼čik aksanlarla okunarak katledilen Ormanc─▒ T├╝rk├╝s├╝ ortaya ├ž─▒kar. ├çe┼čitli s├Âzler uydurularak okunan t├╝rk├╝n├╝n yerinde tespit etti─čimiz orijinal s├Âzleri a┼ča─č─▒daki gibidir.

1921 ÔÇô 2005
Olay─▒n kahramanlar─▒ndan Bay Mustafa.

├ç─▒kt─▒m Belen Kahvesi’ne bakt─▒m ovaya
Bay Mustafa ├ža─č─▒rd─▒ dam’oynamaya (Dama oynamaya )
Ormanc─▒ da gelir gelmez y─▒kar masaya
S├Âz anlamaz ormanc─▒ ├žekmi┼č kafaya

Ba─člant─▒

Aman ormanc─▒ can─▒m ormanc─▒
K├Ây├╝m├╝ze b─▒rakt─▒n yoktan bir ac─▒

Ganives’in (Gevenes’in ) sular─▒ ho┼čtur i├žmeye
I├žinde k├Âpr├╝s├╝ var gelip ge├žmeye
Tevfik’imi vurdular hi├ž mi hi├žine
Yaz─▒k ettin ormanc─▒ k├Ây├╝n iki gencine

Ba─člant─▒

Ganives’in ortas─▒nda de─čirmen d├Âner
De─čirmenin sular─▒ da─č─▒ndan iner
Ormanc─▒ya at─▒lan kur┼čun Tevfik’e de─čer
TevfikÔÇÖimin ac─▒lar─▒ y├╝rekler deler

Ba─člant─▒

T├╝rk├╝n├╝n ├╝├ž├╝nc├╝ k─▒tas─▒n─▒n 4. dizesi “Bay Mustafa ah ├žeker i┼č i┼čten ge├žer” ┼čeklinde de okunmaktad─▒r.

┼×imdi de medyan─▒n pop├╝ler etti─či Ormanc─▒ T├╝rk├╝s├╝’n├╝n s├Âzlerine bakal─▒m[1].

├ç─▒kt─▒m Belen Kahvesi’ne bakt─▒m ovaya
Bay Mustafa ├ža─č─▒rd─▒ dam’oynamaya (Dama oynamaya)
Ormanc─▒ da gelir gelmez y─▒kar masay─▒
S├Âz anlamaz ormanc─▒ ├žekmi┼č kafay─▒

Ba─člant─▒

Ah aman ormanc─▒ can─▒m ormanc─▒
K├Ây├╝m├╝ze b─▒rakt─▒n yoktan bir ac─▒

Ah k├Ây├╝m├╝z├╝n sular─▒ ho┼čtur i├žmeye
─░├žinde k├Âpr├╝s├╝ var gelip ge├žmeye
Sevgilimi vurdular hi├ž mi hi├žine
Yaz─▒k ettin ormanc─▒ k├Ây├╝n iki gencine

Ba─člant─▒

┼čeklindedir. S├Âzler asl─▒yla mukayese edildi─činde hangi dizelerin tahribata u─črad─▒─č─▒, ├╝├ž├╝nc├╝ d├Ârtl├╝─č├╝n├╝n de okunmad─▒─č─▒ g├Âr├╝lecektir. Okunan ikinci d├Ârtl├╝─č├╝n 3.dizesinde “Sevgilimi vurdular hi├ž mi hi├žine” denmektedir ki; yanl─▒┼čt─▒r. Hadisede ├Âlen sevgili de─čil, Muhtar Tevfik’tir. T├╝rk├╝ de Muhtar Tevfik’in sevgilisi taraf─▒ndan yak─▒lmam─▒┼čt─▒r.

1903 -1959 Ormanc─▒ t├╝rk├╝s├╝n├╝ yakan Mu─čla Ye┼čilyurtÔÇÖtan Kemanc─▒ Tahir Usta / Tahir Erdin├ž. (Foto─čraf Mu─člal─▒ Mehmet Ali Eren ar┼čivi)

Ayr─▒ca t├╝rk├╝n├╝n icras─▒nda y├Ârenin a─č─▒z ├Âzelli─čine hi├ž dikkat edilmemi┼čtir. T├╝rk├╝lerimizin icraat─▒nda dikkat edilecek hususlardan biri de y├Ârenin a─č─▒z ├Âzelli─čidir. Mu─čla’da da bu ├Âzellik kendisini g├Âsterir. Mu─čla t├╝rk├╝lerinde; -i- nispet ekinin -a- ya d├Ân├╝┼čmesi Anadolu’da pek g├Âr├╝lmeyen enteresan ├Âzelliklerden biridir. Mu─čla Zeybe─či’ndeki; “Al─▒ da verin benim barutumu sa├žmama / ├ť├ž g├╝n kald─▒ ┼ču Mu─čla’dan ka├žmama” s├Âzlerindeki y├Âre s├Âyleyi┼či “sa├žmama” d─▒r. Bu S├Âzc├╝k; “sa├žmam─▒” olarak s├Âylendi─činde y├Ârenin a─č─▒z ├Âzelli─čine ters d├╝┼čmektedir. Ayn─▒ ├Âzellik Ormanc─▒ T├╝rk├╝s├╝nde de kar┼č─▒m─▒za ├ž─▒kar.

ÔÇťOrmanc─▒ da gelir gelmez y─▒kar masaya
S├Âz anlamaz ormanc─▒ ├žekmi┼č kafaya”

dizelerinde ┬á ÔÇťmasaya””kafaya” s├Âzc├╝klerinde -i- hali olmas─▒ gerekirken y├Ârenin a─č─▒z ├Âzelli─či -a- haline d├Ân├╝┼čt├╝rm├╝┼čt├╝r. “Masaya” s├Âzc├╝─č├╝n├╝ “masay─▒,” “Kafaya” s├Âzc├╝─č├╝n├╝ de “kafay─▒” olarak okudu─čumuzda y├Ârenin a─č─▒z ├Âzelli─či ihlal edilmi┼č olur. Keza; “Feraye”nin Ferayi olarak okunmas─▒, Mu─čla k─▒na havas─▒n da; Yengeler yakar k─▒nay─▒ / A┼čkolsun veren anay─▒ diye ba┼člayan ezginin 2. dizesindeki “anay─▒” s├Âzc├╝─č├╝n├╝n “anaya” okunmas─▒, Adem Garda┼č t├╝rk├╝s├╝ndeki ba─člant─▒ b├Âl├╝m├╝n├╝n “Y├╝ksekten g├Ât├╝r├╝n benim de sal─▒ma /D├╝┼čmanlar─▒m g├Ârmesin akan kan─▒ma” dizesindeki ÔÇťsal─▒ma” s├Âzc├╝─č├╝n├╝n “sal─▒m─▒,” kan─▒ma s├Âzc├╝─č├╝n├╝n ise “kan─▒m─▒” ┼čeklinde okunmas─▒ Mu─člal─▒y─▒ rahats─▒z etmektedir. Y├Ârenin a─č─▒z ├Âzelli─čini bilmeyenler ormanc─▒ ve benzeri t├╝rk├╝lerin icras─▒nda ayn─▒ yanl─▒┼ča d├╝┼čmektedirler. Bu t├╝r rahats─▒zl─▒klar─▒n ya┼čanmamas─▒ i├žin y├Ârenin a─č─▒z ├Âzelli─čini ├žok iyi bilmek ve uygulamak gerekir.

─░┼čte bu t├╝r yanl─▒┼čl─▒klara maruz kalan Mu─čla y├Âresinin Ormanc─▒ T├╝rk├╝s├╝, ─░brahim Tatl─▒ses’in okumas─▒yla dillere destan olmu┼č, y├Âresinin d─▒┼č─▒nda t├╝rk├╝ gazel vb. ezgiler okuma mamay─▒ prensip edinen Urfal─▒ Mahalli Sanat├ž─▒ Kazanc─▒ Bedii bile t├╝rk├╝y├╝ kasetine okumu┼čtur. Yusuf Harputlu ad─▒ndaki delikanl─▒n─▒n s├Âz├╝m ona yorumuyla t├╝rk├╝ yeniden bestelenerek arabeskle┼čmi┼čtir.

Ad─▒ ge├žen t├╝rk├╝n├╝n nas─▒l arabeskle┼čti─čini ├Ârneklemeden ├Ânce medyada ├žok├ža kullan─▒lan yorum s├Âzc├╝─č├╝nden bahsetmek gerekir. Yorum; “enteller” taraf─▒ndan yerli yersiz ├žok├ža kullan─▒lan s├Âzc├╝klerdendir. O da “olay” gibi moda s├Âzc├╝kler literat├╝r├╝ne girmi┼čtir. Anlam─▒n─▒ bilen de bilmeyen de kullan maktad─▒r.

T├╝rk Dil Kurumunun T├╝rk├že s├Âzl├╝─č├╝nde: Yorum (is): ÔÇť1-Bir yaz─▒n─▒n veya bir s├Âz├╝n anla┼č─▒lmas─▒ g├╝├ž y├Ânlerini a├ž─▒klayarak ayd─▒nl─▒─ča kavu┼čturma, tefsir. 2- Bir olay─▒ belli bir g├Âr├╝┼če g├Âre a├ž─▒klama de─čerlendirme. 3- Gizli veya hayali olan bir ┼čeyden anlam ├ž─▒karmak. 4- (M├╝zik-Tiyatro) Bir m├╝zik par├žas─▒ veya tiyatro oyunun orijinal bir teknik veya duyarl─▒l─▒kla sunulmas─▒” denmektedir.

M├╝zik Ansiklopedisi’nde (Ba┼čkent Yay─▒nevi, Senem Matbaas─▒ Ankara 1985 4. Cilt sayfa 1269ÔÇô70. )Yorum: “Bir m├╝zik yap─▒t─▒n─▒n anlam─▒n─▒, stilini, karakterini, genel niteli─čini icra s─▒ras─▒nda aktarabilmek. Asl─▒nda icra yap─▒t─▒n yorumlanmas─▒d─▒r.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Yorum: Bestecinin yarat─▒c─▒ m├╝zikal fikirlerini dinleyicilere iletmek, oldu─ču gibi icran─▒n da ki┼čilikli tavr─▒n─▒ da ortaya koymas─▒d─▒r.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Bir tiyatro yazar─▒ yap─▒t─▒n─▒ kaleme al─▒rken oyunculara nas─▒l oynayaca─č─▒n─▒ belirtme durumda de─čildir. Besteci de yap─▒tlar─▒n─▒ seslendiren sanat├ž─▒ya ayr─▒n t─▒s─▒yla nas─▒l icra edece─čini a├ž─▒klamaz. Dolay─▒s─▒yla sanat├ž─▒lar─▒n yorumlar─▒ farkl─▒l─▒klar g├Âsterir. Yorum farkl─▒l─▒─č─▒ buradan kaynaklan─▒r.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Yorumda esas olan b├╝t├╝nl├╝─č├╝n├╝ bozmama ve ├žal─▒nan yap─▒t─▒n stilini hep ayn─▒ ba─člamda verebilmektir. ├ťst├╝n teknik bir yap─▒t─▒n yorumlanmas─▒na yetmez, ama sa─čl─▒kl─▒ yorumun ilk ko┼čuludur ” denmektedir.

Bence m├╝zikte yorum: Bir eserin b├╝t├╝nl├╝─č├╝n├╝, stilini bozmadan, yap─▒s─▒nda hi├ž de─či┼čiklik yapmadan icra etmektir. Her iki sanat├ž─▒dan biri di─čerine g├Âre eseri daha tatl─▒, daha duygulu ├žalar. ─░┼čte yorum eserin m├╝zikal yap─▒s─▒n─▒ hi├ž de─či┼čtirmeden tatl─▒ ├žalmak veya s├Âylemektir. Yorumlanacak eser t├╝rk├╝ ise, yak─▒l─▒┼č hik├óyesini, s├Âzlerinin ifade etti─či anlam─▒, y├Âre a─čz─▒n─▒, tav─▒r ve ├╝slubunu ├žok iyi bilmek gerekir. Bu ├Âzellikler t├╝rk├╝lerimizin yorumlanmas─▒nda ├Ânemli unsurlard─▒r. Onun i├žin TRT- THM sanat├ž─▒lar─▒ t├╝rk├╝leri daha iyi yorumlayabilmek i├žin bu ├Âzellikleri dikkate alarak repertuvarlar─▒n─▒ genelde kendi b├Âlgelerinin t├╝rk├╝lerinden olu┼čtururlar.

Ama maalesef piyasadaki s├Âz├╝m ona yorumcular─▒n yorum anlay─▒┼č─▒; eseri de─či┼čtirerek yeni boyutlar kazand─▒r─▒p arabeskle┼čtirmektir. (─░stisnalar hari├ž) Bu anlay─▒┼č san─▒r─▒m d├╝nyan─▒n hi├žbir yerinde yoktur. S├Âzl├╝klerdeki yorum tarifine de ayk─▒r─▒d─▒r. ─░┼čte bu d├╝┼č├╝nceyle hareket eden piyasadaki s├Âz├╝m ona yorumcular t─▒pk─▒ Ormanc─▒ t├╝rk├╝s├╝nde oldu─ču gibi ka┼č yapay─▒m derken g├Âz ├ž─▒karmaktad─▒rlar. Yukar─▒da s├Âzlerini verdi─čimiz Ormanc─▒ T├╝rk├╝s├╝[2] kaza kur┼čunuyla ├Âlen Gevenes K├Ây├╝ Muhtar─▒ Tevfik’e yak─▒lm─▒┼č bir a─č─▒tt─▒r. A─č─▒t karakteri ta┼č─▒yan t├╝rk├╝lerimizin uluorta okunmas─▒ bile t├╝rk├╝n├╝n do─čal yap─▒s─▒na terstir. Ormanc─▒ t├╝rk├╝s├╝ okunurken eller havaya, haydi hep beraber diyerek alk─▒┼č temposuyla dinleyicileri t├╝rk├╝ye i┼čtirak ettirmek: “Sn. Ormanc─▒ Sar─▒ Mehmet, ne iyi etmi┼čsin de bu Tevfik’in ├Âl├╝m├╝ne sebep olmu┼čsun, Allah senden raz─▒ olsun, biz de senin bu ba┼čar─▒ndan ├Ât├╝r├╝ s├Âyleyeni alk─▒┼člar, alk─▒┼č tempomuzla da ona i┼čtirak ederiz” der gibi bir anlam ├ž─▒kar. ─░┼č bununla da kalmaz. S├Âz├╝m ona yorumcular─▒n h─▒┼čm─▒na u─črayan t├╝rk├╝ b├╝t├╝nl├╝─č├╝n├╝ kaybeder. Do─ču aksan─▒yla okunan yeni bir ormanc─▒ yarat─▒l─▒r. ─░┼čte o da medyan─▒n arabeskle┼čtirdi─či ormanc─▒d─▒r. Ondan sonra da Mu─člal─▒lar t├╝rk├╝lerinin arabeskle┼čti─čini kimseye anlatamaman─▒n s─▒k─▒nt─▒s─▒yla k─▒vran─▒r dururlar. K─▒vranmalar─▒na, ba┼člar─▒n─▒ ta┼čtan ta┼ča vurmalar─▒na sebep ise; Yusuf Harputlu ad─▒ndaki delikanl─▒n─▒n okudu─ču, pardon yorumlad─▒─č─▒ Ormanc─▒ T├╝rk├╝s├╝d├╝r. Dinleyelim. T├╝rk├╝; Mu─člal─▒lar─▒ rahats─▒z edecek kadar arabeskle┼čmi┼č mi?

M├╝zik (1): T├╝rk├╝, Ormanc─▒. Okuyan Yusuf Harputlu. (M├╝zik -1 bak─▒n─▒z nota: 1 / T├╝rk├╝ notas─▒ Ahucan adl─▒ kasetten yaz─▒lm─▒┼čt─▒r.) ┼×imdide ayn─▒ t├╝rk├╝y├╝ TRT repertuvar─▒na ge├žmi┼č haliyle TRT Ankara Radyosu TMH Ses Sanat├ž─▒s─▒, Koro ┼×efi Sn. Bircan Pulluk├žuo─člu’nun sesinden dinleyerek aradaki fark─▒ g├Ârelim. (Mukayesede TRT repertuvar─▒ndaki notalar esas al─▒nm─▒┼čt─▒r.)

M├╝zik (2): T├╝rk├╝, Ormanc─▒. Okuyan Bircan Pulluk├žuo─člu. (M├╝zik-2 bak─▒n─▒z nota: 2 / T├╝rk├╝ notas─▒ TRT repertuvar─▒ndan al─▒nm─▒┼čt─▒r.)

Dinledi─činiz bantlarda asl─▒yla arabeskle┼čen ormanc─▒ aras─▒ndaki fark─▒ g├Ârd├╝k. Nota: 1- nota: 2 de incelendi─činde Ormanc─▒ T├╝rk├╝s├╝n├╝n ne kadar de─či┼čtirildi─či, katledilerek arabeskle┼čti─či a├ž─▒k├ža g├Âr├╝lecektir. Medyada arabeskle┼čen bir ba┼čka t├╝rk├╝m├╝z de rahmetli Nida T├╝fek├ži Hoca’n─▒n TRT repertuvar─▒na kazand─▒rd─▒─č─▒ s├╝rmeli ├že┼čitlemelerinden “Dersini alm─▒┼č da ediyor ezber”dir. T├╝rk├╝; Nida T├╝fek├ži taraf─▒ndan Yozgat’tan derlenmi┼č ve notaya al─▒nm─▒┼čt─▒r. Repertuvar s─▒ra no 892ÔÇÖdir

M├╝zik (3): T├╝rk├╝; Dersini alm─▒┼č da ediyor ezber. Okuyan ─░brahim Tatl─▒ses. (M├╝zik -3 bak─▒n─▒z nota: 3 / T├╝rk├╝ notas─▒ Mega A┼čk adl─▒ kasetten yaz─▒lm─▒┼čt─▒r.)

T├╝rk├╝n├╝n s├Âzleri:

Dersini alm─▒┼č da ediyor ezber
S├╝rmeli g├Âzleri s├╝rmeyi neyler (aman ben yaraland─▒m aman)
Bu dert beni iflah etmez deleyler
Benim dert ├žekmeye derman─▒m m─▒ var (aman s├╝rmelim aman)

Ka┼č─▒n ├že─čmellenmi┼č kirpik ├╝st├╝ne
Havada bulutun a─čd─▒─č─▒ gibi (aman ben yaraland─▒m aman
├çi─č d├╝┼čm├╝┼č de g├╝l sineler ─▒slanm─▒┼č
Ya─čmurun dallara ya─čd─▒─č─▒ gibi (aman s├╝rmelim aman)

M├╝zik (4): T├╝rk├╝, Dersini alm─▒┼č da ediyor ezber. Okuyan Nida T├╝fek├ži. (M├╝zik-4 bak─▒n─▒z nota: 4 / T├╝rk├╝ notas─▒ TRT repertuvar─▒ndan al─▒nm─▒┼čt─▒r.)

T├╝rk├╝n├╝n s├Âzleri

Dersini alm─▒┼č da ediyor ezber
S├╝rmeli g├Âzleri s├╝rmeyi neyler (aman ben yaraland─▒m aman)
Bu dert beni iflah etmez delÔÇÖeyler
Benim dert ├žekmeye derman─▒m m─▒ var (aman s├╝rmelim aman)

Ka┼č─▒n ├že─čmellenmi┼č kirpik ├╝st├╝ne
Havada bulutun a─čd─▒─č─▒ gibi (aman ben yaraland─▒m aman)
├çi─č d├╝┼čm├╝┼č de g├╝l sineler ─▒slanm─▒┼č
Ya─čmurun dallara ya─čd─▒─č─▒ gibi (aman s├╝rmelim aman)

Ad─▒ ge├žen t├╝rk├╝n├╝n s├Âzlerinde pek bir farkl─▒l─▒k olmamakla birlikte, ses kay─▒tlar─▒ ile notalar─▒ (nota3, nota 4) incelendi─činde ─░brahim Tatl─▒ses taraf─▒ndan okunan t├╝rk├╝n├╝n asl─▒na uygun olmad─▒─č─▒, arabeskle┼čti─či ger├že─či ├ž─▒kar─▒yor kar┼č─▒m─▒za. Bu haliyle t├╝rk├╝; derleyicisi taraf─▒ndan dinlenmi┼č olsa idi nas─▒l de─čerlendirilir, okuyana nas─▒l bir cevap verilirdi. Bunun takdirini size b─▒rak─▒yorum.

Sonu├ž: Medya e─čitimin bir par├žas─▒, k├╝lt├╝r├╝m├╝z├╝n yay─▒lmas─▒n─▒n ve ya┼čat─▒lmas─▒n─▒n en b├╝y├╝k kayna─č─▒, destek├žisi olmas─▒ gerekirken, Kaset ve pl├ók piyasas─▒n─▒n ├ž─▒karlar─▒ u─čruna t├╝rk├╝ler medyada yeniden bestelenmekte, ├Âz├╝nden sapt─▒r─▒larak, arabeskle┼čtirilerek sunulmakta toplum yanl─▒┼č bilgilendirilmektedir. Bu uygulama; medyada t├╝rk├╝lerimizin arabeskle┼čmesine vesile olan, yorum ve piyasan─▒n m├╝zik anlay─▒┼č─▒ ad─▒na i┼členen bir k├╝lt├╝r cinayeti de─čil midir? T├╝rk filmlerine dahi konu olmu┼č, Muhsin Bey filmi ile enikonu i┼členmi┼č olmas─▒na ra─čmen durumda hi├žbir de─či┼čiklik olmam─▒┼čt─▒r. Hi├žbir m├╝zik e─čitimi almam─▒┼č ki┼čilerin kol gezdi─či bir d├Ânemde bu arabeskle┼čmenin ├Ân├╝ne ge├žilece─či umudu maalesef yoktur.

Dinletti─čimiz ├Ârnekler g├Âstermi┼čtir ki; g├╝zelim t├╝rk├╝lerimiz medya arac─▒l─▒─č─▒yla arabeskle┼čmekte, yeniden bestelenerek sunulmaktad─▒r. Onun i├žin de t├╝rk├╝n├╝n asl─▒na bilmeyen, medya kanal─▒yla ormanc─▒ t├╝rk├╝s├╝n├╝ tan─▒yan gen├žlik do─črusunun bu oldu─čuna inanacak, “Ormanc─▒” ve “Dersini alm─▒┼č da ediyor ezber” t├╝rk├╝s├╝n├╝ onlardan ├Â─črendi─či gibi okumaya ├žal─▒┼čacakt─▒r. Bu; yeni deyimle bir olayd─▒r“. Bu ÔÇťolaya” dur denilmezse ─▒rmak akacak bizler de bakaca─č─▒z demektir. Irma─č─▒n ak─▒p bizlerin de bakmamas─▒ i├žin tek ├žare ise; e─čitim, e─čitim e─čitim. E─čitmedikten, sanat─▒ ticari bir meta olmaktan kurtarmad─▒ktan sonra i┼čin ├Ân├╝ne ge├žilece─či kanaatinde de─čilim. Ama her ┼čeye ra─čmen RT├ťK ve devletimizin di─čer ilgili kurulu┼člar─▒ muhakkak bir denetim mekanizmas─▒ kurarak bu cinayete dur demeli, t├╝rk├╝lerimizin arabeskle┼čmesine, katledilmesine m├╝saade etmemelidir.

Te┼čekk├╝r:

Kasetteki t├╝rk├╝lerin notaya al─▒nmas─▒nda, bilgisayarla yaz─▒lmas─▒nda yard─▒m─▒n─▒ esirgemeyen ┼×anl─▒ Urfa Devlet T├╝rk Halk M├╝zi─či Korosu Saz Sanat├ž─▒s─▒ Kemal Korkmaz ve G├Âkhan Temur’a, Mu─člal─▒ kaynak ki┼čiler Tarih ├ľ─čretmeni Mehmet Ali Eren ile Ziraat Y├╝ksek M├╝hendisi Ali Genek’e te┼čekk├╝r ediyorum.

D─░PNOTLAR

[1]Aktaraca─č─▒m─▒z Ormanc─▒ T├╝rk├╝s├╝n├╝n s├Âzleri Yusuf Harputlunun Ahucan adl─▒ kasetinden al─▒nm─▒┼čt─▒r. Kasette t├╝rk├╝n├╝n s├Âz ve m├╝zi─činin Milasl─▒ Nazmi Y├╝kselen’e ait oldu─ču yaz─▒l─▒d─▒r. H├ólbuki y├Âredeki kaynak ki┼čilerin (Ali Genek ve Mehmet Ali Eren) ifadelerine g├Âre T├╝rk├╝; Mu─čla- Ye┼čilyurt il├žesinden Kemanc─▒ Tahir Usta (Erdin├ž) taraf─▒ndan yak─▒lm─▒┼čt─▒r.┬á Kemanc─▒ Tahir Erdin├ž 1959 y─▒l─▒nda Yata─čan’da vefat etmi┼čtir.

[2]T├╝rk├╝n├╝n hik├óyesi Mu─člal─▒ Ara┼čt─▒rmac─▒ Mehmet Ali Eren ve Ali Genek’in derle melerinden m├╝┼čterek noktalar al─▒narak aynen aktar─▒lm─▒┼čt─▒r. Ali Genek’in tespitlerine g├Âre Ormanc─▒ T├╝rk├╝s├╝; Mu─čla ili Ye┼čilyurt il├žesinden kemanc─▒ Tahir Usta (Erdin├ž) taraf─▒ndan yak─▒ld─▒─č─▒ tahmin edilmektedir. Kemanc─▒ Tahir Usta 1959 y─▒l─▒nda vefat etmi┼čtir

Mehmet Ali Eren de Kemanc─▒ Tahir Usta i├žin ┼ču bilgileri vermektedir: “Tahir Erdin├ž’in lakab─▒ Di┼čsizler’dir.┬á Pisi do─čumlu olup 1959 da Yata─čan’da vefat etmi┼čtir. 1936- 1939 T├╝rk├╝n├╝n hik├óyesi Mu─člal─▒ Ara┼čt─▒rmac─▒ Mehmet Ali Eren ve Ali Genek’in derlemelerinden m├╝┼čterek noktalar al─▒narak aynen aktar─▒lm─▒┼čt─▒r. Ali Genek’in tespitlerine g├Âre Ormanc─▒ T├╝rk├╝s├╝; Mu─čla ili Ye┼čilyurt il├žesinden kemanc─▒ Tahir Usta (Erdin├ž) taraf─▒ndan yak─▒ld─▒─č─▒ tahmin edilmektedir. Kemanc─▒ Tahir Usta 1959 y─▒l─▒nda vefat etmi┼čtir Mehmet Ali Eren de Kemanc─▒ Tahir Usta i├žin ┼ču bilgileri vermektedir: “Tahir Erdin├ž’in lakab─▒ Di┼čsizler’dir.┬á Pisi do─čumlu olup 1959 da Yata─čan’da vefat etmi┼čtir. 1936ÔÇô1939 y─▒llar─▒ aras─▒nda Ali┼čar Deresi de─čirmenlerini kiralar, Ali┼čar Deresinden sonra Yata─čan’a yerle┼čir. D├╝─č├╝nlere Nebi k├Âyl├╝ zurnac─▒ MuhammetÔÇÖle birlikte gider. Onun evinde kal─▒r. Mu─čla Orman B├Âlge M├╝d├╝rl├╝─č├╝nden emekli olan tek o─člu Sait Erdin├ž’tir. O da vefat etmi┼čtir. Olay─▒n tarihi 7 Temmuz 1946ÔÇÖd─▒r.” Mehmet Ali Eren t├╝rk├╝n├╝n hik├óyesini Mustafa ┼×ahbudak ile (Olayda ad─▒ ge├žen Bay Mustafa ) Muvaffak ┼×ahbudak ve ├çetin Piri├žcio─člu’ndan┬á (Ormanc─▒ Sar─▒ Mehmet’in ye─čeni) derlemi┼čtir.

Toplam Okuma: 426 , Bug├╝n: 3 

Dr. Halil ATILGAN

Dr. Halil ATILGAN

1946 y─▒l─▒nda Adana'n─▒n Karaisal─▒ il├žesinin ─░ncirgedi─či k├Ây├╝nde do─čdu. (─░ncirgedi─či 1993 y─▒l─▒nda Mersin ilinin Tarsus il├žesine ba─čland─▒.) ─░lkokulu k├Ây├╝nde bitirdikten sonra D├╝zi├ži ─░lk├Â─čretmen Okuluna girdi. 1964ÔÇô1965 ├Â─čretim y─▒l─▒nda D├╝zi├ži ─░lk├Â─čretmen Okulundan mezun oldu. ├çe┼čitli illerde ├Â─čretmenlik, Halk E─čitimi Merkezi M├╝d├╝r, M├╝d├╝r Yard─▒mc─▒l─▒─č─▒ g├Ârevlerinde bulundu. 1973ÔÇô1975 y─▒llar─▒nda ├çukurova Radyosunun a├žm─▒┼č oldu─ču saz sanat├ž─▒l─▒─č─▒ s─▒navlar─▒n─▒ kazand─▒. 1984 de ├çukurova ├ťniversitesine M├╝zik Uzman─▒ olarak atand─▒. ├çukurova ├ťniversitesi G├╝zel Sanatlar B├Âl├╝m├╝nde Halk M├╝zi─či ve Ba─člama Dersleri ├ľ─čretim G├Ârevlisi, K├╝lt├╝r Sanat Merkezi M├╝d├╝rl├╝─č├╝ yapt─▒. 1990 y─▒l─▒nda K├╝lt├╝r Bakanl─▒─č─▒ ┼×anl─▒ Urfa Devlet T├╝rk Halk M├╝zi─či Korosuna Kurucu ┼×ef olarak atand─▒. 1993 y─▒l─▒nda Ankara'ya al─▒nan Dr. At─▒lgan koro ┼čefli─činin yan─▒nda K├╝lt├╝r Bakanl─▒─č─▒ Halk K├╝lt├╝rlerini Ara┼čt─▒rma ve Geli┼čtirme Genel M├╝d├╝rl├╝─č├╝nde (HAGEM) m├╝zik dan─▒┼čmanl─▒─č─▒, repertuvar kurulu ba┼čkanl─▒─č─▒ g├Ârevlerinde bulundu. Zaman i├žinde E─čitim Enstit├╝s├╝n├╝n M├╝zik B├Âl├╝m├╝n├╝, Anadolu ├ťniversitesi A├ľFÔÇÖnin ─░ktisat B├Âl├╝m├╝n├╝ bitirdi. Adana Valili─či ad─▒na yapt─▒─č─▒ Ge├žmi┼čten G├╝n├╝m├╝ze ├çukurova T├╝rk├╝leri kaset setinde y├Ârenin ├Âzellikli t├╝rk├╝lerini be┼č kasette toplayarak T├╝rk k├╝lt├╝r tarihinde bir ilki ger├žekle┼čtirdi. De─či┼čik illerde ├že┼čitli g├Ârevlerde bulunan Dr. At─▒lgan; ─░├žel, Yozgat, Adana, Gaziantep, K─▒br─▒s, Hatay, Mu─čla, Ni─čde, Tarsus, ┼×anl─▒urfa, Osmaniye, Mersin illerinde folklor derlemeleri yapt─▒. Derledi─či t├╝rk├╝leri TRT, TV programlar─▒nda kitaplar─▒nda yay─▒mlad─▒. Folklorla ilgili ara┼čt─▒rmalar─▒n─▒ ise; Sivas Folkloru, T├╝rk Folkloru, Anadolu Folkloru, Erciyes, Karaisal─▒, G├╝neyde K├╝lt├╝r, ─░├žel K├╝lt├╝r├╝, Ozan, T├╝rkiye ─░┼č Bankas─▒ K├╝lt├╝r Sanat, Tarla, G├╝ney Su, Folklor Edebiyat, Ana Yurttan Ata Yurda T├╝rk D├╝nyas─▒, Ceyhan, ├ça─čr─▒, Maki, Harran, T├╝rksoy, ├çukurova Lobisi, Size ve Y├Ârt├╝rk, Turun├ž, Ard─▒├ž Ku┼ču, T├╝rks├Âz├╝ dergilerinde, Karaisal─▒, Sons├Âz, Yeni├ža─č, Adana Ekspres gazetelerinde Aral─▒k 2018 itibariyle198 makalesi yay─▒mlad─▒. TRT ├çukurova Radyosunda yap─▒m─▒ ger├žekle┼čen Dilde Telde ├çukurova, Dadalo─člu Karacao─član Yurdundan, Y├Âremiz Folklorundan programlar─▒n─▒n yap─▒lmas─▒nda ├že┼čitli katk─▒lar sa─člayarak, folklor ve halk m├╝zi─či konular─▒nda konu┼čmalar yapt─▒. ├ťniversitelerde m├╝zikle ilgili konferanslar verdi. TRT, ├Âzel televizyon ve radyolara Dilde Telde Anadolu, Ezgi Kervan─▒, Sanat├ž─▒ Politikac─▒lar, K├╝lt├╝r K├╝rs├╝s├╝, AnadoluÔÇÖnun Dili, T├╝rk├╝ Deryas─▒nda Bir Damla programlar─▒n─▒ haz─▒rlay─▒p sundu. Yakla┼č─▒k 300'e yak─▒n T├╝rk halk ezgisini derleyen, notaya alan At─▒lgan, bu ezgileri TRT, TV'nin ├že┼čitli programlar─▒nda ├žald─▒ okudu. ├ço─čunlu─čunu ├çukurova t├╝rk├╝lerinin olu┼čturdu─ču yakla┼č─▒k 100'e yak─▒n halk ezgisini de TRT repertuvar─▒na kazand─▒rd─▒. ┼×efli─čini yapt─▒─č─▒ halk m├╝zi─či korolar─▒yla yurdun ├že┼čitli b├Âlgelerinde konserler veren Halil At─▒lgan mill├« ve milletler aras─▒ folklor, m├╝zik, halk edebiyat─▒ ve halk oyunlar─▒ dal─▒nda kongre, bilgi ┼č├Âleni ve seminerlere kat─▒larak Aral─▒k 2018 itibariyle 53 tebli─č sundu. T├╝rk k├╝lt├╝r├╝ne hizmetlerinden ├Ât├╝r├╝ 3 Ocak 2004 tarihinde Azerbaycan Vekt├Âr ─░limler Merkezinden doktora ald─▒. MESAM- ─░LESAM-T├╝rk Folklor Ara┼čt─▒rmalar─▒ Kurumu ├╝yesi olan Dr. Halil At─▒lgan ┼čiirlerden ve t├╝rk├╝lerden hareket ederek sahneye koydu─ču Kurtulu┼č Sava┼č─▒ Destan─▒, T├╝rk├╝lerin Dili, T├╝rk├╝lerde Ana, Sevelim Sevilelim, Urfa Kurtulu┼č Sava┼č─▒ Destan─▒ m├╝zikal programlar─▒yla halk m├╝zi─čine de─či┼čik bir sunum kazand─▒rd─▒. Halen Milli E─čitim Bakanl─▒─č─▒nca d├╝zenlenen halk m├╝zi─či yar─▒┼čmalar─▒n─▒n dan─▒┼čma kurulu ├╝yeli─čini de yapan At─▒lgan, K├╝lt├╝r ve Turizm Bakanl─▒─č─▒ G├╝zel Sanatlar Genel M├╝d├╝rl├╝─č├╝nden 01 Ocak 2010 tarihinde Devlet T├╝rk Halk M├╝zi─či Korosu ┼×efi olarak emekliye ayr─▒ld─▒. Dr. At─▒lgan T├╝rk k├╝lt├╝r├╝ne hizmetlerinden dolay─▒ ├že┼čitli kurum ve kurulu┼člarca Aral─▒k 2018 itibariyle 17 kez ├Âd├╝le lay─▒k g├Âr├╝ld├╝, ge├žmi┼čten g├╝n├╝m├╝ze 32 kitab─▒ yay─▒mland─▒. E-Posta: [email protected]
Sosyal Medyada Payla┼č─▒n:
Sponsorlu Ba─člant─▒lar
  • YEN─░
Kalayc─▒l─▒k ├ťzerine

Kalayc─▒l─▒k ├ťzerine

20 ┼×ubat 2021, Kalayc─▒l─▒k ├ťzerine i├žin yorumlar kapal─▒
Aya┼č A┼čireti ve Aya┼čl─▒lar ÔÇô Ankara Aya┼čÔÇÖa Ba─čl─▒ Bayram K├Ây├╝

Aya┼č A┼čireti ve Aya┼čl─▒lar ÔÇô Ankara Aya┼čÔÇÖa Ba─čl─▒ Bayram K├Ây├╝

20 ┼×ubat 2021, Aya┼č A┼čireti ve Aya┼čl─▒lar ÔÇô Ankara Aya┼čÔÇÖa Ba─čl─▒ Bayram K├Ây├╝ i├žin yorumlar kapal─▒
Bir Zamanlar Bir Hasan Turan Vard─▒

Bir Zamanlar Bir Hasan Turan Vard─▒

20 ┼×ubat 2021, Bir Zamanlar Bir Hasan Turan Vard─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
├çukurova, Tura├ž Senin ├ľzku┼čun

├çukurova, Tura├ž Senin ├ľzku┼čun

20 ┼×ubat 2021, ├çukurova, Tura├ž Senin ├ľzku┼čun i├žin yorumlar kapal─▒
Nyenrode-Utrecht ve Runik Yaz─▒

Nyenrode-Utrecht ve Runik Yaz─▒

20 ┼×ubat 2021, Nyenrode-Utrecht ve Runik Yaz─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
Mahkeme h├╝km├╝n├╝ verdi: ÔÇťTamgalar Kamuya AittirÔÇŁ

Mahkeme h├╝km├╝n├╝ verdi: ÔÇťTamgalar Kamuya AittirÔÇŁ

20 ┼×ubat 2021, Mahkeme h├╝km├╝n├╝ verdi: ÔÇťTamgalar Kamuya AittirÔÇŁ i├žin yorumlar kapal─▒
Milis Yarbay Osman A─ča

Milis Yarbay Osman A─ča

20 ┼×ubat 2021, Milis Yarbay Osman A─ča i├žin yorumlar kapal─▒
Kud├╝s, Ey Kud├╝s!

Kud├╝s, Ey Kud├╝s!

20 ┼×ubat 2021, Kud├╝s, Ey Kud├╝s! i├žin yorumlar kapal─▒
Altıparmak-Muradiye-Çekirge Arasında Nostaljik Bir Gezinti

Altıparmak-Muradiye-Çekirge Arasında Nostaljik Bir Gezinti

20 ┼×ubat 2021, Alt─▒parmak-Muradiye-├çekirge Aras─▒nda Nostaljik Bir Gezinti i├žin yorumlar kapal─▒
Bir Türkünün Hikâyesi: Nem Alacak Felek Benim

Bir Türkünün Hikâyesi: Nem Alacak Felek Benim

20 ┼×ubat 2021, Bir T├╝rk├╝n├╝n Hik├óyesi: Nem Alacak Felek Benim i├žin yorumlar kapal─▒
─░ngiltere-T├╝rkiye Dayan─▒┼čmas─▒n─▒n Hedefleri

─░ngiltere-T├╝rkiye Dayan─▒┼čmas─▒n─▒n Hedefleri

16 ┼×ubat 2021, ─░ngiltere-T├╝rkiye Dayan─▒┼čmas─▒n─▒n Hedefleri i├žin yorumlar kapal─▒
TV Dizilerinin K├╝lt├╝r Turizmine Katk─▒s─▒ ve Nil├╝fer’in  K├╝lt├╝r Turizmi Potansiyeli

TV Dizilerinin K├╝lt├╝r Turizmine Katk─▒s─▒ ve Nil├╝fer’in K├╝lt├╝r Turizmi Potansiyeli

14 ┼×ubat 2021, TV Dizilerinin K├╝lt├╝r Turizmine Katk─▒s─▒ ve Nil├╝fer’in K├╝lt├╝r Turizmi Potansiyeli i├žin yorumlar kapal─▒
Milli M├╝cadele D├Âneminde Bursa Bas─▒n─▒

Milli M├╝cadele D├Âneminde Bursa Bas─▒n─▒

14 ┼×ubat 2021, Milli M├╝cadele D├Âneminde Bursa Bas─▒n─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
BursaÔÇÖda Kentlilik Bilincinin Olu┼čmas─▒nda BursasporÔÇÖun Rol├╝

BursaÔÇÖda Kentlilik Bilincinin Olu┼čmas─▒nda BursasporÔÇÖun Rol├╝

12 ┼×ubat 2021, BursaÔÇÖda Kentlilik Bilincinin Olu┼čmas─▒nda BursasporÔÇÖun Rol├╝ i├žin yorumlar kapal─▒
Sey─üߪąat-n─ümeÔÇÖsinin Orijinal N├╝shas─▒na G├Âre Hac─▒ K─üs─▒m el-Ba─čd├ód├«ÔÇÖnin Bursa Seyahati

Sey─üߪąat-n─ümeÔÇÖsinin Orijinal N├╝shas─▒na G├Âre Hac─▒ K─üs─▒m el-Ba─čd├ód├«ÔÇÖnin Bursa Seyahati

12 ┼×ubat 2021, Sey─üߪąat-n─ümeÔÇÖsinin Orijinal N├╝shas─▒na G├Âre Hac─▒ K─üs─▒m el-Ba─čd├ód├«ÔÇÖnin Bursa Seyahati i├žin yorumlar kapal─▒
Bursa Beg-Saray─▒ÔÇÖn─▒n Yap─▒l─▒┼č T├órihi ve Orhan G├óz├« D├Âneminde ─░n┼č├ó Edilen ─░lk B├Âl├╝mleri

Bursa Beg-Saray─▒ÔÇÖn─▒n Yap─▒l─▒┼č T├órihi ve Orhan G├óz├« D├Âneminde ─░n┼č├ó Edilen ─░lk B├Âl├╝mleri

31 Ocak 2021, Bursa Beg-Saray─▒ÔÇÖn─▒n Yap─▒l─▒┼č T├órihi ve Orhan G├óz├« D├Âneminde ─░n┼č├ó Edilen ─░lk B├Âl├╝mleri i├žin yorumlar kapal─▒
Uzakdo─ču’nun ├ľl├╝ms├╝zl├╝k Meyvesi: ┼×EFTAL─░

Uzakdo─ču’nun ├ľl├╝ms├╝zl├╝k Meyvesi: ┼×EFTAL─░

31 Ocak 2021, Uzakdo─ču’nun ├ľl├╝ms├╝zl├╝k Meyvesi: ┼×EFTAL─░ i├žin yorumlar kapal─▒
I.D├╝nya Sava┼č─▒ÔÇÖndan Milli M├╝cadeleÔÇÖye Vatan Savunmas─▒nda Yeni┼čehirliler

I.D├╝nya Sava┼č─▒ÔÇÖndan Milli M├╝cadeleÔÇÖye Vatan Savunmas─▒nda Yeni┼čehirliler

28 Ocak 2021, I.D├╝nya Sava┼č─▒ÔÇÖndan Milli M├╝cadeleÔÇÖye Vatan Savunmas─▒nda Yeni┼čehirliler i├žin yorumlar kapal─▒
─░ncirgedi─či’nde bir Amerikal─▒

─░ncirgedi─či’nde bir Amerikal─▒

17 Ocak 2021, ─░ncirgedi─či’nde bir Amerikal─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
├çin’e giden ├Âl├╝ms├╝zl├╝k; Nar

├çin’e giden ├Âl├╝ms├╝zl├╝k; Nar

17 Ocak 2021, ├çin’e giden ├Âl├╝ms├╝zl├╝k; Nar i├žin yorumlar kapal─▒
Sponsorlu Ba─člant─▒lar