├ľzden Bekir KARAKA┼×
├ľzden Bekir  KARAKA┼×
Uzakdo─ču’nun ├ľl├╝ms├╝zl├╝k Meyvesi: ┼×EFTAL─░
  • 31 Ocak 2021 Pazar
  • +
  • -
  • ├ľzden Bekir KARAKA┼× /

┼×eftali (Prunus persica), g├╝lgiller (Rosaceae) familyas─▒ndan bir yaz meyvesi. D├╝nyaya yay─▒lmas─▒ ve gen merkezi ├çin olan ┼čeftali, uzun ya┼čam ve ├Âl├╝ms├╝zl├╝k sembol├╝d├╝r. Bol sulu ve tatl─▒d─▒r. Il─▒man iklimi seven bir bitkidir. Genellikle 30 y─▒l ya┼čar. T├╝rkiye’de en ├žok Bursa ve Akdeniz b├Âlgelerinde tar─▒m─▒ yap─▒l─▒r. Dona kar┼č─▒ dayan─▒ks─▒zd─▒r.

Kaynak: https://tr.wikipedia.org/wiki/%C5%9Eeftali_rengi

─░lkbaharda erkenden ve yapra─č─▒ndan ├Ânce a├žan pembe renkli ├ži├žekleri yabani g├╝le benzer. ├çe┼čitlerine g├Âre Haziran’dan Eyl├╝l ay─▒na kadar olgunla┼čan ┼čeftali meyvelerinin pek ├žok ├že┼čidi (D├╝nyaÔÇÖda 100, T├╝rkiye’de yakla┼č─▒k 64 ├že┼čit) vard─▒r.

G├Ârsel Kaynak: http://www.tr.clearharmony.net/articles/a11865

 

Felsefe nas─▒l ÔÇťinsan─▒n varl─▒k sorunuÔÇŁ ile ba┼člad─▒ysa; mitoloji de insan─▒n ÔÇťsonsuzluk, ├Âl├╝ms├╝zl├╝kÔÇŁ aray─▒┼č─▒yla ba┼člam─▒┼čt─▒r. Mitolojisi tarihi de etkilemi┼čtir, ├Âzellikle yaz─▒ ├Âncesi tarihin ├Ânemli kaynaklar─▒ndan biri de ÔÇťmitlerÔÇŁdir. ─░nsanl─▒k tarihini incelerken mitolojiye u─čramadan, oraya bakmadan antik tarihi yazmak nas─▒l m├╝mk├╝n de─čilse, o mitlerdeki objelere bakmadan insanla beraber evrimle┼čen bitki d├╝nyas─▒n─▒ anlatabilmek neredeyse imk├óns─▒zd─▒r. ┼×eftali de do─ču mitolojisinin ÔÇť├Âl├╝ms├╝zl├╝kÔÇŁ meyvelerinden biridir. Nas─▒l ki Ortado─ču dinlerinde d├Ârt bitki kutsalsa, do─ču mistisizminde de ┼čeftali kutsald─▒r. Budizm de turun├ž, ┼čeftali, nar ve lotusun kutsall─▒─č─▒ daha sonra TaoizmÔÇÖde de ayn─▒ ┼čekilde kendini g├Âstermektedir.

┼×eftali A─čac─▒, ├çin dinsel gelene─činde uzun ya┼čam─▒n ve ├Âl├╝ms├╝zl├╝─č├╝n sembol├╝ olarak g├Âr├╝lmektedir. ├çinliler, bu a─čac─▒n bir merdiven olarak yery├╝z├╝ ile g├Âky├╝z├╝ aras─▒nda ula┼č─▒m─▒ sa─člad─▒─č─▒na inan─▒lmaktad─▒r. Bug├╝n ├çincede Taoculu─čun ┼×eftali ├╝zerinden vurgusu gibi, bu meyve (ŠíâňşÉ) T├íozi diye adland─▒r─▒lmaktad─▒r. ┼×eftali a─čac─▒ da ┬á(ŔčáŠíâŠáĹ) Pantao Shu olarak s├Âylenmektedir.

├çin mitolojisinde ├Ânemli olan di─čer iki z─▒t sembol g├Âky├╝z├╝n├╝ simgeleyen su ve ya─čmur tanr─▒s─▒ ejderha ile yery├╝z├╝n├╝ simgeleyen da─č ve orman tanr─▒s─▒ kapland─▒r. Ejderha, ├çin mitolojisinin en y├╝ce hayvan─▒ ve simgesi olup ─░mparator ile ├Âzde┼čle┼čtirilir.

ÔÇťKaplan, vah┼či hayvanlar─▒n kral─▒d─▒r. (ÔÇŽ) Kaplan, bir yang (eril) hayvand─▒r; (ÔÇŽ) beyaz kaplan sonbahar ve Bat─▒’y─▒ (Bat─▒ di┼čil ilke yin ile ba─čda┼čt─▒r─▒l─▒r) simgelerdi. (ÔÇŽ)’Beyaz kaplan’ kad─▒nlar i├žin kullan─▒lan kaba bir deyimdir.’ÔÇŁ. ┬á(EBERHARD, 2019)

Kaplan mitolojide Ana Tanr─▒├ža Xi-Wang-MuÔÇÖnun h├ókimi oldu─ču da─člarla ili┼čkili oldu─ču i├žin di┼čilik ile ├Âzde┼čle┼čtirilmi┼č olabilir. Ancak ┼čuna dikkat etmek gerekir, imparatoru simgeleyen ejderhaya kar┼č─▒t olarak kullan─▒lan Anka sembol├╝ Ana Tanr─▒├žay─▒ de─čil, imparatori├žeyi simgeler. (ARSLAN, 2019)

Bat─▒ Yakas─▒ÔÇÖn─▒n Tanr─▒├žas─▒ olarak bilinen Xi-Wang-Mu, ├Âl├╝ms├╝zlerin krali├žesidir ve korudu─ču Kwun-lun Da─č─▒ÔÇÖndaki Bat─▒ CennetiÔÇÖnde (Daoist cennet) ├Âl├╝ms├╝zlerle birlikte ya┼čar. ÔÇťJinmu ( ÚçĹ Š»Ź┬á ) diye de adland─▒r─▒l─▒rÔÇŁ. (ARSLAN, 2019)

JinmuÔÇÖnun anlam─▒ alt─▒n annedir. Bu isim muhtemelen Xi-Wang-MuÔÇÖnun y├╝celi─čini vurgulamaktad─▒r. ├ľl├╝ms├╝zl├╝k meyvesini veren hayat a─čac─▒n─▒n (┼čeftali a─čac─▒) Xi-Wang-MuÔÇÖnun Kwun-lun Da─č─▒ÔÇÖndaki saray─▒nda bulundu─čuna inan─▒l─▒r. Xi-Wang-Mu, ├Âl├╝ms├╝zl├╝k meyvesini veren ┼čeftali a─čac─▒n─▒ÔÇť(ÔÇŽ) Anka ku┼ču ile birlikte (ÔÇŽ)ÔÇŁkorumaktad─▒r. (ARSLAN, 2019)

├ľl├╝ms├╝zl├╝k konusu ├çin mitolojisinde ├Âzel bir yere sahiptir. Sadece mitolojideki tanr─▒lar─▒n de─čil, sonraki d├Ânem imparatorlar─▒n─▒n da ├Âl├╝ms├╝zl├╝─č├╝ arzulad─▒─č─▒ bilinir. Bunlardan en me┼čhuru ├çinÔÇÖin ilk imparatoru Qin Shi HuangÔÇÖd─▒r. ├ľl├╝ms├╝zl├╝k konusu art─▒k saplant─▒ haline gelmi┼č olan bu ─░mparator, d├╝nyan─▒n her yerinde ├Âl├╝ms├╝zl├╝k iddias─▒ i├žeren ne varsa toplatm─▒┼čt─▒r. ─░lk ─░mparator hayat─▒ uzatmak i├žin gizli tekniklerle ├žok derinden ilgilenmekteydi ve muhtemelen kendisini evreni hizaya getirecek kozmik g├╝c├╝ ustal─▒kla kullanacak bir tanr─▒ fig├╝r├╝ olarak tasavvur etmekteydi. ─░mparator HuangÔÇÖ─▒n ├Âl├╝ms├╝zl├╝k iksiri sand─▒─č─▒ bir zehri i├žerek ├Âld├╝─č├╝ne inan─▒l─▒r. ├çinli imparator ve b├╝y├╝c├╝ler, Bat─▒ CennetiÔÇÖndeki Kraliyet AnaÔÇÖs─▒n─▒n a─čac─▒ndan bir tek ┼čeftali dahi almaktan ├Âyle tedirgin oluyorlard─▒ ki, Do─ču Denizindeki Kutsal Adalardan ÔÇť├Âl├╝ms├╝zl├╝k mantar─▒ÔÇŁ getirmek zorunda kal─▒yorlard─▒. Bu bilgiden de anla┼č─▒laca─č─▒ ├╝zere, ├çin mitolojisinde bir├žok farkl─▒ ├Âl├╝ms├╝zl├╝k otu, a─čac─▒ veya meyvesi mevcuttur. Fakat ┼čeftali ve ┼čeftali a─čac─▒ ├Âl├╝ms├╝zl├╝─če giden yolun ger├žek pusulalar─▒d─▒r. ├ľl├╝ms├╝zl├╝k aramak i├žin hi├žbir ┼čeyden sak─▒nmayan bir ─░mparator bile, Tanr─▒lar─▒n anas─▒n─▒n a─čac─▒ndan o meyveyi almaya cesaret edememi┼člerdir.

┼×eftali A─čac─▒ndan meyve koparmaya cesaret edememenin sebebi; ├çin mitolojisinde hayat a─čac─▒ bir ┼čeftali a─čac─▒ olup Ana Tanr─▒├ža Xi-Wang-Mu taraf─▒ndan korunmaktad─▒r. Ayn─▒ zamanda Xi-Wang-MuÔÇÖnun evi olan Kwun-lun da─č─▒ yer alt─▒ d├╝nyas─▒na a├ž─▒lan bir ge├žittir ve Xi-Wang-Mu salg─▒n hastal─▒k yani ├Âl├╝m ile ilintilidir.

Japon mitolojisinde bunun yans─▒mas─▒ IzanamiÔÇÖnin bir ┼čeftali a─čac─▒ olan hayat a─čac─▒na ev sahipli─či yapan yer alt─▒ d├╝nyas─▒na inmesi, o b├Âlgenin h├ókimi ve ├Âl├╝m├╝n efendisi olmas─▒ ┼čeklinde vuku bulmu┼čtur. Bu iki mitoloji aras─▒ndaki bir ba┼čka benzerlik, TaoizmÔÇÖde G├╝ne┼č ve AyÔÇÖ─▒n yarat─▒m s├╝recinin erkek element YangÔÇÖa ba─članmas─▒d─▒r.

Maymun Kral, Ming Hanedan─▒ (1368-1644) zaman─▒nda yay─▒nlanan ve ├çin literat├╝r├╝n├╝n 4 ba┼čyap─▒t─▒ndan biri olan ÔÇťBat─▒ya YolculukÔÇŁ i├žerisinde ge├žen ana karakterdir. Eser, Monk Tang olarak da adland─▒r─▒lan Xuan ZangÔÇÖ─▒n ├Â─črencileri ile birlikte kutsal Budist yaz─▒tlar─▒n─▒ elde etmek i├žin ┼ču anda Hindistan olarak adland─▒r─▒lan b├Âlgeye yapt─▒klar─▒ yolculu─ču anlat─▒r.

Yolculuk s─▒ras─▒nda, karakterler toplamda seksen bir olmak ├╝zere bir dizi zorluk ve s─▒nama ile kar┼č─▒la┼č─▒r. Zor ve hile kullanarak ├žok say─▒da ┼čeytan ve k├Ât├╝ ruh onlar─▒ farkl─▒ ┼čekilde durdurmaya ├žal─▒┼č─▒r. Sonunda, inan├žl─▒ yolcular zafer kazan─▒r ve ├çinÔÇÖe kutsal yaz─▒tlar ile d├Ânerler.

Ke┼či┼čÔÇÖin ├Â─črencileri Maymun Kral olarak da bilinen Sun Wukong, Pigsy olarak adland─▒r─▒lan Zhu Wuneng, Sandy olarak adland─▒r─▒lan Sha Wujing ve Beyaz- Ejderha att─▒r. Bu d├Ârt ├Âl├╝ms├╝z CennetÔÇÖte i┼čledikleri su├žlar y├╝z├╝nden insan d├╝nyas─▒na hapsedilmi┼člerdir. Merhametli tanr─▒├ža Guanyin g├╝nahlar─▒n─▒n kar┼č─▒l─▒─č─▒n─▒ ├Âdemek ve kendi g├Âksel d├╝nyalar─▒na d├Ânmelerini sa─člamak i├žin son bir ┼čans verir ÔÇô BudizmÔÇÖe d├Ânecekler ve kutsal yolculu─čunda Ke┼či┼č TangÔÇÖ─▒ koruyacaklard─▒r.

Maymun Kral, bir Taoist ustan─▒n himayesinde ola─čan├╝st├╝ g├╝├žler geli┼čtirir. Y├╝ce g├╝├žlere sahip bir haylaza d├Ân├╝┼č├╝r ve sinirlendi─činde CennetÔÇÖte ve alt─▒nda kaos yarat─▒r. CennetÔÇÖin Z├╝mr├╝t H├╝k├╝mdar─▒ Maymun KralÔÇÖa ÔÇťCennetÔÇÖin Y├╝ce BilgesiÔÇŁ unvan─▒n─▒ vererek onu yat─▒┼čt─▒rmaya ├žal─▒┼č─▒r. Buna ra─čmen, Maymun bu unvan─▒n d├╝┼č├╝k bir stat├╝ye d├Ân├╝┼čt├╝─č├╝n├╝ ├Â─črenince, o cennet mek├ónda daha da b├╝y├╝k kar─▒┼č─▒kl─▒─ča yol a├žar.

Kurallar─▒ ├ži─čnedi─či i├žin, Maymun Kral etkisizle┼čtirilir ve be┼č y├╝z y─▒l boyunca, ta ki Ke┼či┼č Tang h├╝cresinin ├Ân├╝nden ge├žene kadar bir da─č─▒n alt─▒na kapat─▒l─▒r. Ke┼či┼č Tang ona Wukong ismini verir ki bu da ÔÇťbo┼člu─ča ayd─▒nlanmaÔÇŁ anlam─▒ndad─▒r.

Zaman ge├žmeden, Maymun Kral ke┼či┼če ne kadar de─čerli oldu─čunu kan─▒tlar. ┼×eytanlar─▒n k─▒l─▒k de─či┼čtirerek onu aldatmaya ├žal─▒┼čmalar─▒na kanmaz ya da g├╝zellik veya zenginlik taraf─▒ndan ayart─▒lmaz. Keskin alg─▒lar─▒ Ke┼či┼č TangÔÇÖi pek ├žok tehlikeden kurtar─▒r.

Bir g├╝n, Ke┼či┼č Tang ve ├Â─črencileri gizemli Beyaz Kaplan S─▒ra Da─č─▒ÔÇÖna girerler ki burada ─░skelet ┼×eytan ya┼čamaktad─▒r. Grubun yolunu kesmek i├žin, ┼čeytan bir insan bi├žimine d├Ân├╝┼č├╝r ve kendini gen├ž bir k─▒za d├Ân├╝┼čt├╝r├╝r. Maymun Kral bu aldatmaya kanmaz ve bu sahte k─▒z─▒ ├Âld├╝r├╝r. ┼×eytan─▒n ruhu y─▒lmadan ├Âl├╝ bedenden ayr─▒l─▒r.

Ke┼či┼č Tang, Maymun KralÔÇÖ─▒n g├Âr├╝n├╝┼čte nedensiz ┼čiddetinden deh┼čete d├╝┼čer. Maymun a├ž─▒klama yapmadan ├Ânce, ─░skelet ┼×eytan bir deneme daha yapar ve bu sefer k─▒z─▒n annesi k─▒l─▒─č─▒na girer. Maymun Kral ┼čeytan─▒ tekrar ├Âld├╝r├╝r. ┼×imdi, nazik ke┼či┼č yan─▒nda durmaktad─▒r.

┼×eytan aniden k─▒z─▒n babas─▒ ┼čekline d├Ân├╝┼č├╝r. Bu sefer Maymun Kral ┼čeytan─▒ tamamen yok eder. Ke┼či┼č Tang, g├Âr├╝n├╝┼če aldanarak, Maymun KralÔÇÖ─▒n sadakatini ret eder ve onu kutsal yolculuktan men eder.

Ustas─▒ taraf─▒ndan pek ├žok kez hatal─▒ davran─▒lsa da, Maymun Kral Ke┼či┼č TangÔÇÖa ba─čl─▒l─▒─č─▒n─▒ s├╝rd├╝r├╝r ve b├╝t├╝n yolculuk boyunca onu i├žten bir ┼čekilde korumay─▒ s├╝rd├╝r├╝r. Ret edildikten sonra bile, ke┼či┼či tehlikelere d├╝┼čmekten korur.

Seksen bir tane zorluk ve ├žalkant─▒n─▒n ├╝stesinden geldikten sonra, grup en sonunda ├çinÔÇÖe kutsal yaz─▒tlar ile d├Âner. B├╝y├╝k ba┼čar─▒lar kar┼č─▒l─▒─č─▒nda, Maymun Kral ÔÇťM├╝cadeleden Zafer ile ├ç─▒kan BudaÔÇŁ unvan─▒n─▒ al─▒r.

G├Ârsel Kayna─č─▒: Bat─▒’n─▒n Ana Krali├žesi Xi-wangmu http://economy.guoxue.com/?p=3275

Bu yeni Buda Maymun Kral daha ├Ânce Cennette kendisine yedirilen ┼čeftaliyi ├žok sever ve b├╝t├╝n insanlar─▒n─▒n da bu meyveden yemesini ister. Sun Wukong (Maymun Kral), ┼čeftali yemek istedi─či ve herkesin yemesini istedi─či i├žin ÔÇť┼×eftali Bayram─▒ÔÇŁ ziyafeti d├╝zenletir. Efsanenin ba┼čka bir anlat─▒m─▒nda da ┼×eftali Bayram─▒ÔÇÖn─▒ d├╝zenleyen Krali├že/Tanr─▒├ža Xi-wangmuÔÇÖdur (Ŕą┐šÄőŠ»Ź, šÄőŠ»ŹňĘśňĘś – Bat─▒n─▒n ana krali├žesi; sonsuz ya┼čam─▒n s─▒rr─▒na sahip oldu─čuna inan─▒l─▒rd─▒.) Efsaneye g├Âre, ay takviminin yedinci ay─▒n─▒n 18. G├╝n├╝ Xiwangmu’nun do─čum g├╝n├╝d├╝r; bu ayn─▒ zamanda Xi-wangmu’nun┬á Zhou-wu-wang’la┬á bulu┼čtu─ču┬á ve┬á Xiwangmu’nun┬á ┼čeftali┬á ziyafeti┬á verdi─či┬á g├╝nd├╝r. Zhoumuwang’─▒n Xiwangmu’nun ├Âl├╝ms├╝zleri davet etti─či ┼čeftali ziyafetine geldi─či d├╝┼č├╝n├╝l├╝yor. Bu bulu┼čman─▒n daha bat─▒ya Ortado─ču co─črafyas─▒ndaki kar┼č─▒l─▒─č─▒ H─▒z─▒r ve ElyasaÔÇÖn─▒n bulu┼čmas─▒n─▒ i├žeren H─▒d─▒rellezÔÇÖdir. O efsane de g├╝l a─čac─▒n─▒n alt─▒nda bulu┼čan bu karakterler, ├çin mitolojisinde ┼×eftali A─čac─▒n─▒n alt─▒nda bulu┼čmaktad─▒r.

┼×eftali A─čac─▒, ruhsal ya┼čam enerjisi sa─člayan bir a─ča├žt─▒r. Toplamda ├╝├ž bin alt─▒ y├╝z kutsal ┼×eftali A─čac─▒ vard─▒r. Meyvesi ├žok k├╝├ž├╝kt├╝r, binlerce y─▒l ge├žtikten sonra anca olgunla┼č─▒r. ┼×eftali yiyen insanlar sonsuza kadar ya┼čayabilir. Herkes ┼čeftali yiyemez, bu y├╝zden Sun Wukong herkes ┼čeftali yiyebilsin diye b├╝y├╝k bir ziyafet d├╝zenlerdi. Kutsal ┼čeftali a─čac─▒ her bin y─▒lda bir kere yapraklar─▒ ye┼čerirdi. Meyvenin olu┼čup olgunla┼čmas─▒ i├žin ise ├╝├ž bin y─▒l gerekirmi┼č. Yani tanr─▒lar, bu kutsal ┼čeftalileri yiyebilmek i├žin d├Ârt bin y─▒l bekliyorlarm─▒┼č. Maymunlar kral─▒na verilen cezan─▒n sebebi de az ├žok belli g├Âr├╝ld├╝─č├╝ ├╝zere. Sun Wukong, bir g├╝n yasak olmas─▒na ra─čmen olgunla┼čm─▒┼č ┼čeftalilerden birini yer. Bunu ├Â─črenen imparator ve e┼či, ona b├╝y├╝k bir ceza vermek isterler. O zamanlarda onun i├žin en b├╝y├╝k ceza idamd─▒r. Ancak, Sun Wukong, o ┼čeftaliyi yemi┼čti bir kere ve art─▒k o da bir ├Âl├╝ms├╝zd├╝. Bu nedenle ba┼čka bir ceza d├╝┼č├╝n├╝lmeliydi. Tanr─▒lar kendi aralar─▒nda kararla┼čt─▒rd─▒lar ve onu be┼č y├╝zy─▒ll─▒─č─▒na bat─▒ya s├╝rg├╝n ettiler.

├çin mitolojisinde, kutsal ┼čeftalileri tanr─▒lar taraf─▒ndan uzun ├Âm├╝rl├╝ olabilmek i├žin t├╝ketilmekteydi. Bu ┼čeftalilerin ekicileri, ├çin imparatoru ve e┼či Xi WangmuÔÇÖdur. Tanr─▒lar─▒n ├Âl├╝ms├╝zl├╝─č├╝ i├žin bu ┼čeftalileri onlarla seve seve payla┼čm─▒┼člard─▒r. ─░mparatorluk bah├želerine ┼×eftali A─ča├žlar─▒ dikilmi┼č ve her y─▒l ┼×eftali Bayram─▒nda halkla bu ┼×eftaliler payla┼č─▒lm─▒┼čt─▒r.

Tian Shan’da bir yerde bir da─č─▒n ├╝zerinde ve her 3.000 y─▒lda sadece bir kez a├žan ÔÇť├ľl├╝ms├╝zl├╝─č├╝n ┼×eftali A─čac─▒ÔÇŁ olan ├çin k├╝lt├╝r├╝nde ├Âl├╝ms├╝zl├╝k ve Taocu din mitoloji ‘de ├Ânemli bir kavramd─▒r. Tanr─▒lar─▒n ziyafet sofras─▒nda sunulmaktad─▒r. Meyvesi ├žok k├╝├ž├╝kt├╝r, binlerce y─▒l ge├žtikten sonra anca olgunla┼č─▒r. ┼×eftali yiyen insanlar sonsuza kadar ya┼čayabilir. ─░┼čte bu meyveden Maymun Kral yemi┼čtir. ─░nsanlara da onun d├╝nyevi olan─▒n─▒ yedirmek i├žin elinden geleni yapm─▒┼čt─▒r. Cennette yedi─či o ┼×eftalinin ├žekirde─čini d├╝nyaya getirmi┼č, ondan bug├╝nk├╝ ┼×eftali A─ča├žlar─▒n─▒n yeti┼čtirilmesini sa─člam─▒┼čt─▒r. Bat─▒n─▒n Ana Krali├žesi Xi-wangmu Cennetteki tek ┼×eftali A─čac─▒n─▒n koruyucusu, Maymun Kral─▒n bu A─ča├žlar─▒n─▒ kutsam─▒┼čt─▒r. ├çin inan─▒┼č─▒nda insani ├Âl├╝ms├╝zl├╝─č├╝ ┼×eftaliÔÇÖnin i├žine ya da A─čaca saklam─▒┼čt─▒r. Belki de o y├╝zden ├çin mitolojisinde ÔÇť┼×eftali A─čac─▒, Cennete y├╝kselen A─ča├žt─▒r.ÔÇŁ

├ťtopik ├çin yaz─▒lar─▒nda da s─▒k├ža Taocu g├Ândermelere rastlan─▒r. Tao Qian’n─▒n (T’ao Ch’ien, ─░.├ľ. 372?-427?) ├╝nl├╝ “┼×eftali ├çi├že─činin Bahar─▒ÔÇŁ adl─▒ eserinde,┬á as─▒rlar ├Ânce sava┼č─▒n yerle bir etti─či bir b├Âlgeden ka├žan ve o g├╝nden beri s─▒n─▒rlar─▒n─▒n ├Âtesindeki tarihin karma┼čas─▒ndan habersiz, m├╝kemmel bir sadelik, uyum ve bar─▒┼č i├žinde ya┼čayan pastoral bir toplumu tesad├╝fen ke┼čfeden bir bal─▒k├ž─▒n─▒n ├Âyk├╝s├╝ anlat─▒l─▒r. ├ťtopyac─▒lar kalmas─▒ i├žin ne kadar ─▒srar etse de, bal─▒k├ž─▒ deneyimini arkada┼člar─▒yla ve yerel bir y├Âneticiyle payla┼čmak i├žin bu toplumdan ayr─▒l─▒r ve bir daha asla d├Ân├╝┼č yolunu bulamaz. Bal─▒k├ž─▒, ideal d├╝nyan─▒n d─▒┼čsal de─čil spirit├╝el bir yolculu─čun ├╝r├╝n├╝ oldu─čunu, ├╝topyan─▒n bir zihin hali, bir tav─▒r olu┼čturmadan ├Âte olmad─▒─č─▒n─▒ anlayamam─▒┼čt─▒r.

├çin’in bu ├žok ├╝nl├╝ bir efsanesine g├Âre, yolunu kaybeden bir bal─▒k├ž─▒ ┼čeftali ├ži├že─čiyle s├╝sl├╝ bir vadiye girmi┼č ve burada d├╝nyay─▒ hi├ž tan─▒mayan bir insan toplulu─čuyla kar┼č─▒la┼čm─▒┼č. Buran─▒n sakinli─čine ve mutlulu─čuna bay─▒lan bal─▒k├ž─▒ burada bir s├╝re kalm─▒┼č. Daha sonra vadideki insanlarla vedala┼čm─▒┼č ve oradan ├ž─▒km─▒┼č. Evine d├Ân├╝nce buray─▒ ├žok anlatm─▒┼č. Ancak bir daha o vadiyi hi├ž bulamam─▒┼č. Bu efsane ├çin’de ├žok yayg─▒nd─▒r. Ya┼čam s─▒k─▒nt─▒s─▒ndan bunalan insanlar her zaman b├Âyle bir yer bulmak isterler. Ancak efsanede bahsedilmi┼č olan yer ├çin’in g├╝neyindeki Chang De kentinin yan─▒ndaki Tao Huayuan b├Âlgesidir.

├çin mitolojisi ve efsanelerinde ┼čeftali meyvesiyle bir ┼čekilde ba─člant─▒l─▒ olan Tanr─▒lar ve ulular ┼čunlard─▒r;

Han Xian-zi – (Han Hsiang-tzu) Taoist mitolojideki sekiz ├Ânemli ├Âl├╝ms├╝zden biri. Tang hanedanl─▒─č─▒n─▒n ├Ânemli bir ┼čahsiyeti ve devlet adam─▒ olan Han Yu’nun erkek ye─čeni. Onun ├ž─▒lg─▒n bir mizac─▒ ve do─ča├╝st├╝ g├╝├žleri oldu─čuna inan─▒l─▒rm─▒┼č. Bir g├╝n ┼čeftali a─čac─▒ndan d├╝┼čm├╝┼č ve ├Âl├╝ms├╝zl├╝─č├╝ kazanm─▒┼č. O fl├╝t├╝yle, elinde ├ži├žek demeti veya ┼čeftali tutarak resmedilirdi.

Shou-lao – (Shou-xing) Taoizmde eski bir Tanr─▒. Uzun ├Âm├╝r ve ┼čans Tanr─▒s─▒. Uzun ya┼čam─▒n y─▒ld─▒z Tanr─▒s─▒. Kocaman kafal─▒, elinde uzun bir de─čnek ve i├žinde uzun ya┼čama sebep olan su bar─▒nd─▒ran bir su kaba─č─▒ ta┼č─▒rken resmedilirdi. Di─čer elinde ise ├Âl├╝ms├╝zl├╝─č├╝n simgesi olan ┼čeftaliyi tutmaktad─▒r.

Shou-xing – Y─▒ld─▒z Tanr─▒. Bir San-xing. Ad─▒n─▒n anlam─▒ “Uzun Ya┼čam Y─▒ld─▒z─▒” d─▒r, b├╝y├╝k ve kel bir kafas─▒ var. D├╝─č├╝ml├╝ bir de─čnekle destek almaktad─▒r. Di─čer elinde ├Âl├╝ms├╝zl├╝─č├╝n simgesi olan ┼čeftaliyi tutar. Sembol├╝ mantar veya su kaplumba─čas─▒d─▒r.

Sun Hou-zi – (Sun Hou-tzu) R├╝zg├ór─▒n o─člu. Tanr─▒lar─▒n yetenek ve h├╝nerlerine sahipti. Daha sonra ├Âl├╝ms├╝zl├╝k ┼čeftalisinden yedi ve ├Âl├╝ms├╝z oldu.

Wang Mu niang-niang – ├ľl├╝ms├╝zl├╝k ┼čeftalisini koruyan Tanr─▒.

Tang hanedanl─▒─č─▒ d├Âneminde d├Ânemin en me┼čhur ┼čairi Bai Juyi (Bai Leitan olarak da bilinir) taraf─▒ndan yaz─▒lan ve ─░mparator taraf─▒ndan Lu Da─č─▒ndaki Dalin Budist Tap─▒na─č─▒na hediye edilmi┼čtir. Tang d├Âneminin en ├Ânemli k├╝lt├╝rel miraslar─▒ndan biri olarak g├╝n├╝m├╝ze kadar gelmi┼čtir. ┼×iir ┼č├Âyledir;

Dalin Tap─▒na─č─▒ndaki ┼×eftali ├çi├že─či

Çincesi

ňĄžŠ×Śň»║ŠíâŔŐ▒

šÖŻň▒ůŠśô

ń║║ÚľôňŤŤŠťłŔŐ│ŔĆ▓šŤí´╝îň▒▒ň»║ŠíâŔŐ▒ňžőšŤŤÚľőŃÇé

ÚĽĚŠüĘŠśąŠşŞšäíŔŽôŔÖĽ´╝îńŞŹščąŔŻëňůąŠşĄńŞşńżćŃÇé

T├╝rk├žesi

Bai Juyi Taraf─▒ndan

─░nsan ├óleminin Haziran ay─▒nda, t├╝m g├╝zel ve kokulu ├ži├žekler kaybolur,

Fakat da─č tap─▒na─č─▒ndaki ┼čeftali ├ži├žekleri yeni ├ži├žek a├žmaya ba┼člar.

Bahar sona erdi─činde ve hi├žbir yerde olmad─▒─č─▒ndan hep ┼čik├óyet ederdim.

Bahar─▒n basit├že buraya ta┼č─▒naca─č─▒n─▒ bilmiyordum.

A─ča├ž ve bitkide bulunan kutsall─▒k, k├Ât├╝ ruhlar─▒n zarar vermesinde engelleyici bir etken olarak g├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r. Bir Japon yarat─▒l─▒┼č mitinde ┼čeftali a─čac─▒ k├Ât├╝l├╝kleri kovar. Japon dininde ÔÇťhayat a─čac─▒ÔÇŁ kar┼č─▒m─▒za ÔÇť┼čeftali a─čac─▒ÔÇŁ olarak ├ž─▒kmaktad─▒r. ┼×eftali a─čac─▒nda iki ├Âzellik g├Âze ├žarpar. Birincisi, yarat─▒l─▒┼č mitindeki ├Âzelli─či ikincisi ise k├Ât├╝ ruhlar─▒ kovma ├Âzelli─čidir. K├Ât├╝ ruhlar─▒ kovma ├Âzelli─činin di─čer ├Âzelliklerinin yan─▒nda daha bask─▒n oldu─ču s├Âylenebilir.┬á Japon yarat─▒l─▒┼č mitine g├Âre, g├Âksel ruhlar, JaponyaÔÇÖy─▒ ve davet eden erkek ve davet eden kad─▒n─▒ olu┼čturdular. Bunlar daha sonra yer, deniz, mevsimler, a─ča├žlar, at ruhlar─▒n─▒ do─čurdular. Daha sonra davet eden erkek, davet eden kad─▒n─▒n k├Ât├╝ ruhlar olu┼čturdu─čunu g├Âr├╝nce ka├žar, kad─▒n onun pe┼činden sekiz f─▒rt─▒nay─▒ ve gece ├╝lkesinin bin be┼č y├╝z sava┼č├ž─▒s─▒n─▒ g├Ânderir. Erkek ya┼čayanlar ve ├Âl├╝ler ├╝lkesinin s─▒n─▒r─▒ndaki, ┼čeftali a─čac─▒n─▒n dibine saklan─▒r. Geldiklerinde onlara ├╝├ž ┼čeftali f─▒rlat─▒r. Bunun ├╝zerine hepsi geri d├Ânerler.┬á Davet eden erkek, ┼čeftalilere ÔÇťBana yard─▒m etti─činiz gibi s─▒k─▒nt─▒ya d├╝┼č├╝p bunald─▒klar─▒nda b├╝t├╝n insanlara da yard─▒m edinÔÇŁ der. Japonlar aras─▒nda g├╝n├╝m├╝ze kadar gelen inan─▒┼ča g├Âre, k├Ât├╝ ruhlar ÔÇťkutsal a─čac─▒n meyvesi ┼čeftaliÔÇŁ ile uzakla┼čt─▒r─▒l─▒r. (├ľZTEK─░N, 2008)

Kafkasya, Anadolu, Ortado─ču ve AvrupaÔÇÖda g├Âr├╝lmesi Persler sayesinde olmu┼čtur. Bununda sebebi, ─░pek yolu ve ─░pek yolunun o d├Ânemlerde ki kontrol├╝n├╝n Persler de olmas─▒d─▒r. Avrupa da s├Âzc├╝─č├╝n Frans─▒zcada ÔÇťpen├žeÔÇŁ ve Latincede ÔÇťpersiciÔÇŁ ve ─░ngilizce de ÔÇťpeachÔÇŁ olmas─▒n─▒n sebebi PersÔÇÖten gelen bir meyve olmas─▒d─▒r. As─▒l olarak ┼×eftalinin yeti┼čme ve gen merkezi ├çinÔÇÖdir.

T├╝rk d├╝nyas─▒nda ge├ž d├Ânemde g├Âr├╝len meyvelerden biri de ┼čeftalidir. ┼×eftalinin T├╝rk k├╝lt├╝r├╝nde ge├ž g├Âr├╝lmesinin en b├╝y├╝k sebeplerinden biri ├çinÔÇÖdeki ilk ┼čeftali ├╝retim merkezlerinin ├çin co─črafyas─▒n─▒n g├╝neyinde olmas─▒d─▒r. O y├╝zden ├Âzellikle AsyaÔÇÖn─▒n orta ve kuzey co─črafyas─▒n─▒n k├╝lt├╝rlerinde ┼čeftali pek g├Âr├╝lmez. T├╝rklerin Mani dini denemelerinde Mani dininde de ├Ânemli bir yer tutmas─▒ndan dolay─▒ ┼×amanlar─▒n rit├╝ellerinde g├Âr├╝lmeye ba┼članm─▒┼čt─▒r. Bu Altay ┼×aman ayinlerinde de ┼čeftali ├žekirde─či kullan─▒lmaktad─▒r.

Altay ┼čamanlar─▒n─▒n ayin rit├╝elleriyle ilgili olarak kaynaklarda ┼č├Âyle bir g├Âzlem kaydedilmi┼čtir; ÔÇť├ódette ┼čaman (bak┼č─▒) ayini ├╝├ž b├Âl├╝mden ibarettir. En az ├╝├ž gece devam eder. En son b├Âl├╝m├╝ sabahleyin olur. Ayin ba┼člamadan ├Ânce bak┼č─▒ mum yakarak bir fal a├žar, fala ┼č├Âyle bak─▒l─▒r; bir kaba su doldurup hal─▒ ├╝zerine konur. Kab─▒n yan─▒na ayna ve mum yerle┼čtirilir. Ocaktaki ate┼če ┼čeftali ├žekirde─či at─▒l─▒r. Bu ├žekirde─čin k├Âm├╝r├╝yle yedi ya┼č─▒ndaki bir ├žocu─čun avu├žlar─▒n─▒ ve g├Âzlerini boyarlar. Suya bir y├╝z├╝k, i─čne ve biraz pamuk atarlar. Bak┼č─▒ dua okur, suya bak─▒p ayin yapt─▒ran ki┼čilerin sorular─▒na kar┼č─▒l─▒k verilir.ÔÇŁ (─░NAN, 1986)

T├╝rk├že de ┼čeftali ismi Fars├ža ayn─▒ anlama gelen ÔÇť┼čaft─ül┼źÔÇŁ s├Âzc├╝─č├╝nden al─▒nt─▒d─▒r. ÔÇť┼čaftÔÇŁ b├╝y├╝k, kal─▒n, etli, dolgun vekaba anlam─▒nda, ÔÇť─ül┼źÔÇŁ al─▒├ž, erik anlam─▒ndad─▒r. Bu da ÔÇťb├╝y├╝k/etli al─▒├ž veya erikÔÇŁ gibi bir anlam ifade etmektedir. Yaz─▒l─▒ kaynaklarda T├╝rk├že ┼čeftali kelimesine ilk defa Ebu Heyy├ónÔÇÖ─▒n (1312) ÔÇťKitab├╝’l-─░drak li-Lisani’l-EtrakÔÇŁ (T├╝rklerin Dilini Anlama Kitab─▒) adl─▒ eserinde rastlanmaktad─▒r. Yine 1600ÔÇÖlerden sonraki Divan ┼×iirlerinde ÔÇť┼čeft─ül├╝ÔÇŁ s├Âzc├╝─č├╝n├╝n “├Âp├╝c├╝k, buse” anlam─▒nda kullan─▒ld─▒─č─▒ s─▒kta olmasa g├Âr├╝lmektedir.

Bug├╝n T├╝rkiye de Bursa ┼×eftali ile ├Âzde┼čle┼čtirilse de ├Ârnek olarak Evliya ├çelebi Seyahatnamesinde bu meyveden Bursa fasl─▒nda Uluda─č eteklerindeki kestane orman─▒yla beraber bahsetmektedir. Onun yerinde Ey├╝p ┼čehrinin ┼čeftalisinin me┼čhurlu─čunu anlatmaktad─▒r. Tosya, Bolu, D├Ârtdivan T├╝rk ahalisinin ┼čeftaliye ÔÇťt├╝yl├╝ yumruÔÇŁ demesinden bahsetmektedir. Bozcaada da Yahudilerin terbiye etti─či ┼čeftalilerin ├žok g├╝zel oldu─čunu belirtmektedir. ─░stanbul Kas─▒mpa┼ča da ilgin├ž bir ┼čeftali tan─▒mlamaktad─▒r; ÔÇťsulu l├ól renkli papa ┼čeftalisiÔÇŁ. Bursa da ┼čeftaliden bahsetmesi Uluda─č eteklerindeki Kestane ormanlar─▒ndan bahsederken, Hayat suyu kayna─č─▒n─▒n yak─▒nlar─▒ndaki ┼čeftali a─ča├žlar─▒ndan bahsetmesidir. Zaten Bursa bir su ┼čehridir ve ┼×eftali hem suyu hem de yumu┼čak iklimi sevmektedir. Daha sonras─▒nda ┼×eftaliÔÇÖnin AnadoluÔÇÖdaki merkezinin Bursa olmas─▒n─▒n sebebi suyu, topra─č─▒ ve havas─▒d─▒r. Seyahatname de ge├žen ┼×eftali ├že┼čitleri ┼čunlard─▒r; ÔÇťet ┼čeftalisi, papa ┼čeftalisi, beyaz ve al ┼čeftali, l├ól renkli ┼čeftali.ÔÇŁ

1502 tarihli Kanunname-i ─░htisab─▒-─▒ BursaÔÇÖda meyvenin bahsi ┼č├Âyle ge├žmektedir;┬á ÔÇť┼×eftali: Tazesi bir okkas─▒, ├╝├ž g├╝nden sonra alt─▒ y├╝z dirhemi, sonunda iki okkas─▒ bir ak├žeye sat─▒lacakt─▒r.ÔÇŁ (KARAKA┼×, 2021)

Kaynak├ža:

  • ALTUN Erg├╝n. EVL─░YA ├çELEB─░ SEYAHATNAMES─░NDE MEYVE. Motif Akademi Halk Bilim Dergisi. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/441072
  • ARSLAN Ey├╝p. ÔÇť├çin, Japon ve Kore Mitolojilerinin Ortak S├Âylenceler ├ťzerinden ─░ncelenmesiÔÇŁ. Do─ču Asya Ara┼čt─▒rmalar─▒ Dergisi Bahar/2019. 97-118
  • EBERHARD Wolfram. ├ç─░N TAR─░H─░. 5. Bask─▒. T├╝rk Tarih Kurumu. Ankara, 2019
  • I┼×IK Ramazan. ÔÇťT├ťRKLERDE A─×A├çLA ─░LG─░L─░─░NANI┼×LAR VE BUNLARA BA─×LI K├ťLTLERÔÇŁ. ─░LAH─░YAT FAK├ťLTES─░ DERG─░S─░ 9:2 (2004), SS.89-106
  • I┼×IK Salih. ÔÇťHayat A─čac─▒ ve Kutsal A─ča├žlar: T├╝rk ve ├çin Mitolojisi ├ťzerine Bir Kar┼č─▒la┼čt─▒rmaÔÇŁ. ULUSLARARASI BE┼×ER─░ B─░L─░MLER VE E─×─░T─░M DERG─░S─░ (IJHE), C─░LT5, SAYI 11, S. 546ÔÇô566
  • ─░NAN Abd├╝lkadir. Tarihte ve Bug├╝n ┼×AMAN─░ZM materyaller ve ara┼čt─▒rmalar.ÔÇŁ T├╝rk Tarih Kurumu 3. Bask─▒. Ankara, 1986. S: 109
  • KARAKA┼× ├ľzden Bekir. D├╝nyan─▒n ─░lk Standartlar Manzumesi: Kanunname-i ─░htisab─▒-─▒ Bursa (1502). Yay─▒nlanma Tarihi: 10/01/2021. https://www.belgeseltarih.com/dunyanin-ilk-standartlar-manzumesi-kanunname-i-ihtisabi-i-bursa-1502/
  • KURD Maksude. ÔÇťTANRI├çA K├ťLT├ť VEHIR─░ST─░YANLIKÔÇÖTAK─░MERYEM F─░G├ťR├ťNE ETK─░LER─░(Y├╝ksek Lisans Tezi).ÔÇŁ R─░ZE ├ťN─░VERS─░TES─░SOSYAL B─░L─░MLER ENST─░T├ťS├ťFELSEFE ve D─░N B─░L─░MLER─░ ANA B─░L─░M DALID─░NLER TAR─░H─░ B─░L─░M DALI. R─░ZE-2010
  • ├ľZTEK─░N Selma. ÔÇťD─░NLERDE HAYAT AGACIÔÇŁ (Y├╝ksek Lisans Tezi). T.C. ANKARA ├ťN─░VERS─░TES─░ SOSYAL B─░L─░MLER ENST─░T├ťS├ť FELSEFE VE D─░N B─░L─░MLER─░ (D─░NLER TAR─░H─░) ANAB─░L─░M DALI. ANKARA ÔÇô 2008
  • SIGE Wen. Tang Hanedanl─▒─č─▒ ┼×iiri: “Dalin Tap─▒na─č─▒ndaki ┼×eftali ├çi├že─či”. Yay─▒nlanma tarihi: 16/06/2017. http://www.tr.clearharmony.net/articles/a118651-Tang-Hanedanligi-Siiri-Dalin-Tapinagindaki-Seftali-Cicegi.html#.YBXTMegzbIU
  • S├ťMER Necati. (2018). ÔÇťMitolojik ve Dinsel Bir Y├╝kseli┼č Simgesi Olarak Merdiven MotifiÔÇŁ. ├çukurova ├ťniversitesi ─░lahiyat Fak├╝ltesi Dergisi. 18 (1), 257-269.
  • ┼×ENOCAK Ebru. ÔÇťT├ťRK HALK K├ťLT├ťR├ťNDE VE M─░TOLOJ─░K BA─×LAMDA ├ťZ├ťM├ťN YER─░ÔÇŁ Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic┬á Volume 3/5 Fall 2008
  • Usta Ahmet. ÔÇťMEHMET ┼×EMSEDDiN G├ťNALTAY’IN TAR─░H-i EDYAN’INA G├ľRE “├çiN DiNLERi” . On Dokuz May─▒s ├ťniversitesi, ─░lahiyat Fak├╝ltesi Dergisi, Say─▒: 11. Samsun,1999. 129-164
  • ZONGFU Zhao. ÔÇťBat─▒’n─▒n Krali├že Annesi ├╝zerine genelden derinlemesine ara┼čt─▒rmaÔÇŁ. ├çin Ekonomi Tarihi Forumu. http://economy.guoxue.com/?p=3275
  • BATIYA YOLCULUK. http://tr.clearharmony.net/articles/a116406-Antik-Cin-Hikayeleri-Maymun-Kral-Sun-Wukong.html#.YBWxQugzbIU
  • BATIYA YOLCULUK. https://tr.wikipedia.org/wiki/Bat%C4%B1%27ya_Yolculuk
  • ├ç─░N M─░TOLOJ─░S─░. http://mitolojikdunya.blogspot.com/2016/03/cin-mitolojisi.html
  • ├ç─░N M─░TOLOJ─░S─░. https://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%87in_mitolojisi
  • ┼×EFTAL─░. https://www.etimolojiturkce.com/kelime/%C5%9Feftali
  • ┼×EFTAL─░. https://tr.wikipedia.org/wiki/%C5%9Eeftali
  • TAOCULUK http://www.hermetics.org/Taoculuk.html
  • TAOCULUK http://turkish.cri.cn/1/2004/12/03/[email protected]
  • https://www.gazeteduvar.com.tr/dunya-forum/2019/11/24/dunya-forum-he-xian-gu-taonun-olumsuz-lotus-cicegi

 

Toplam Okuma: 495 , Bug├╝n: 6 

├ľzden Bekir KARAKA┼×

├ľzden Bekir KARAKA┼×

1970 Kas─▒m─▒nda ─░stanbul da do─čdu ve Galata b├Âlgesinde b├╝y├╝d├╝. ─░stanbulÔÇÖu ─░stanbul yapan t├╝m toplumsal yap─▒larla ge├žen bir ├žocukluk hayat─▒ ile GalataÔÇÖda Ok├žu Musa ─░lkokuluÔÇÖnda ba┼člayan ve sonras─▒nda Bah├želievler Fikret Y├╝zatl─▒ ─░lkokulu, Bah├želievler Ortaokulu, ┼×i┼čli End├╝stri Meslek Lisesi ile devam eden e─čitim hayat─▒, Y─▒ld─▒z ├ťniversitesiÔÇÖnde KocaeliÔÇÖde devam etti. ├ľzel sekt├Ârde sat─▒┼č, pazarlama, yat─▒r─▒m, planlama ve y├Âneticilik pozisyonlar─▒nda uzun y─▒llar ├žal─▒┼čma hayat─▒ devam ederken Anadolu ├ťniversitesiÔÇÖnde Felsefe okuma d├Ânemi de oldu. Almanca biliyor. ├ľzellikle Bizans d├Ânemi ba┼čta olmak ├╝zere, Sel├žuklu ve Osmanl─▒ kurulu┼č d├Ânemiyle ilgili bir├žok ara┼čt─▒rma yapm─▒┼č bulunuyor. Ayr─▒ca uzun s├╝redir ├╝zerinde ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ M.S. 500 adl─▒ belgesel-d├Âk├╝mantasyon ├žal─▒┼čmas─▒ i├žerisindedir. Bunlar d─▒┼č─▒nda ÔÇśdoland─▒r─▒c─▒l─▒kÔÇÖ konusuyla ilgili bas─▒ma haz─▒r hale gelmi┼č ├žal─▒┼čmas─▒, b├╝y├╝k olas─▒l─▒kla 2021 Mart veya Nisan gibi kitap olarak yay─▒nlanacak. Tar─▒m konusunda da hem bir erozyon e─čitmeni hem de organik tar─▒m uzman─▒ olarak ├žal─▒┼čmalar yapmaktad─▒r. ├ľzellikle T─▒bbi ve Aromatik Bitkiler ve Endemik Bitkilerle ilgili yo─čun bir ├žal─▒┼čma i├žindedir. T├╝rkiye de eksiklik olarak g├Ârd├╝─č├╝ Y├Ânetim Felsefesi ile Strateji ve Planlama konular─▒nda da ├žal─▒┼čmalar─▒ var. Email: [email protected]
Sosyal Medyada Payla┼č─▒n:
Sponsorlu Ba─člant─▒lar
  • YEN─░
Kalayc─▒l─▒k ├ťzerine

Kalayc─▒l─▒k ├ťzerine

20 ┼×ubat 2021, Kalayc─▒l─▒k ├ťzerine i├žin yorumlar kapal─▒
Aya┼č A┼čireti ve Aya┼čl─▒lar ÔÇô Ankara Aya┼čÔÇÖa Ba─čl─▒ Bayram K├Ây├╝

Aya┼č A┼čireti ve Aya┼čl─▒lar ÔÇô Ankara Aya┼čÔÇÖa Ba─čl─▒ Bayram K├Ây├╝

20 ┼×ubat 2021, Aya┼č A┼čireti ve Aya┼čl─▒lar ÔÇô Ankara Aya┼čÔÇÖa Ba─čl─▒ Bayram K├Ây├╝ i├žin yorumlar kapal─▒
Bir Zamanlar Bir Hasan Turan Vard─▒

Bir Zamanlar Bir Hasan Turan Vard─▒

20 ┼×ubat 2021, Bir Zamanlar Bir Hasan Turan Vard─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
├çukurova, Tura├ž Senin ├ľzku┼čun

├çukurova, Tura├ž Senin ├ľzku┼čun

20 ┼×ubat 2021, ├çukurova, Tura├ž Senin ├ľzku┼čun i├žin yorumlar kapal─▒
Nyenrode-Utrecht ve Runik Yaz─▒

Nyenrode-Utrecht ve Runik Yaz─▒

20 ┼×ubat 2021, Nyenrode-Utrecht ve Runik Yaz─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
Mahkeme h├╝km├╝n├╝ verdi: ÔÇťTamgalar Kamuya AittirÔÇŁ

Mahkeme h├╝km├╝n├╝ verdi: ÔÇťTamgalar Kamuya AittirÔÇŁ

20 ┼×ubat 2021, Mahkeme h├╝km├╝n├╝ verdi: ÔÇťTamgalar Kamuya AittirÔÇŁ i├žin yorumlar kapal─▒
Milis Yarbay Osman A─ča

Milis Yarbay Osman A─ča

20 ┼×ubat 2021, Milis Yarbay Osman A─ča i├žin yorumlar kapal─▒
Kud├╝s, Ey Kud├╝s!

Kud├╝s, Ey Kud├╝s!

20 ┼×ubat 2021, Kud├╝s, Ey Kud├╝s! i├žin yorumlar kapal─▒
Altıparmak-Muradiye-Çekirge Arasında Nostaljik Bir Gezinti

Altıparmak-Muradiye-Çekirge Arasında Nostaljik Bir Gezinti

20 ┼×ubat 2021, Alt─▒parmak-Muradiye-├çekirge Aras─▒nda Nostaljik Bir Gezinti i├žin yorumlar kapal─▒
Bir Türkünün Hikâyesi: Nem Alacak Felek Benim

Bir Türkünün Hikâyesi: Nem Alacak Felek Benim

20 ┼×ubat 2021, Bir T├╝rk├╝n├╝n Hik├óyesi: Nem Alacak Felek Benim i├žin yorumlar kapal─▒
─░ngiltere-T├╝rkiye Dayan─▒┼čmas─▒n─▒n Hedefleri

─░ngiltere-T├╝rkiye Dayan─▒┼čmas─▒n─▒n Hedefleri

16 ┼×ubat 2021, ─░ngiltere-T├╝rkiye Dayan─▒┼čmas─▒n─▒n Hedefleri i├žin yorumlar kapal─▒
TV Dizilerinin K├╝lt├╝r Turizmine Katk─▒s─▒ ve Nil├╝fer’in  K├╝lt├╝r Turizmi Potansiyeli

TV Dizilerinin K├╝lt├╝r Turizmine Katk─▒s─▒ ve Nil├╝fer’in K├╝lt├╝r Turizmi Potansiyeli

14 ┼×ubat 2021, TV Dizilerinin K├╝lt├╝r Turizmine Katk─▒s─▒ ve Nil├╝fer’in K├╝lt├╝r Turizmi Potansiyeli i├žin yorumlar kapal─▒
Milli M├╝cadele D├Âneminde Bursa Bas─▒n─▒

Milli M├╝cadele D├Âneminde Bursa Bas─▒n─▒

14 ┼×ubat 2021, Milli M├╝cadele D├Âneminde Bursa Bas─▒n─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
BursaÔÇÖda Kentlilik Bilincinin Olu┼čmas─▒nda BursasporÔÇÖun Rol├╝

BursaÔÇÖda Kentlilik Bilincinin Olu┼čmas─▒nda BursasporÔÇÖun Rol├╝

12 ┼×ubat 2021, BursaÔÇÖda Kentlilik Bilincinin Olu┼čmas─▒nda BursasporÔÇÖun Rol├╝ i├žin yorumlar kapal─▒
Sey─üߪąat-n─ümeÔÇÖsinin Orijinal N├╝shas─▒na G├Âre Hac─▒ K─üs─▒m el-Ba─čd├ód├«ÔÇÖnin Bursa Seyahati

Sey─üߪąat-n─ümeÔÇÖsinin Orijinal N├╝shas─▒na G├Âre Hac─▒ K─üs─▒m el-Ba─čd├ód├«ÔÇÖnin Bursa Seyahati

12 ┼×ubat 2021, Sey─üߪąat-n─ümeÔÇÖsinin Orijinal N├╝shas─▒na G├Âre Hac─▒ K─üs─▒m el-Ba─čd├ód├«ÔÇÖnin Bursa Seyahati i├žin yorumlar kapal─▒
Bursa Beg-Saray─▒ÔÇÖn─▒n Yap─▒l─▒┼č T├órihi ve Orhan G├óz├« D├Âneminde ─░n┼č├ó Edilen ─░lk B├Âl├╝mleri

Bursa Beg-Saray─▒ÔÇÖn─▒n Yap─▒l─▒┼č T├órihi ve Orhan G├óz├« D├Âneminde ─░n┼č├ó Edilen ─░lk B├Âl├╝mleri

31 Ocak 2021, Bursa Beg-Saray─▒ÔÇÖn─▒n Yap─▒l─▒┼č T├órihi ve Orhan G├óz├« D├Âneminde ─░n┼č├ó Edilen ─░lk B├Âl├╝mleri i├žin yorumlar kapal─▒
Uzakdo─ču’nun ├ľl├╝ms├╝zl├╝k Meyvesi: ┼×EFTAL─░

Uzakdo─ču’nun ├ľl├╝ms├╝zl├╝k Meyvesi: ┼×EFTAL─░

31 Ocak 2021, Uzakdo─ču’nun ├ľl├╝ms├╝zl├╝k Meyvesi: ┼×EFTAL─░ i├žin yorumlar kapal─▒
I.D├╝nya Sava┼č─▒ÔÇÖndan Milli M├╝cadeleÔÇÖye Vatan Savunmas─▒nda Yeni┼čehirliler

I.D├╝nya Sava┼č─▒ÔÇÖndan Milli M├╝cadeleÔÇÖye Vatan Savunmas─▒nda Yeni┼čehirliler

28 Ocak 2021, I.D├╝nya Sava┼č─▒ÔÇÖndan Milli M├╝cadeleÔÇÖye Vatan Savunmas─▒nda Yeni┼čehirliler i├žin yorumlar kapal─▒
─░ncirgedi─či’nde bir Amerikal─▒

─░ncirgedi─či’nde bir Amerikal─▒

17 Ocak 2021, ─░ncirgedi─či’nde bir Amerikal─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
├çin’e giden ├Âl├╝ms├╝zl├╝k; Nar

├çin’e giden ├Âl├╝ms├╝zl├╝k; Nar

17 Ocak 2021, ├çin’e giden ├Âl├╝ms├╝zl├╝k; Nar i├žin yorumlar kapal─▒
Sponsorlu Ba─člant─▒lar