M├╝sl├╝m KABADAYI
M├╝sl├╝m  KABADAYI
G├Â├ž(men) S─▒├žra(t)mas─▒
  • 16 A─čustos 2020 Pazar
  • +
  • -
  • M├╝sl├╝m Kabaday─▒ /

ÔÇťG├Â├žebelik-yerle┼čiklikÔÇŁ kar┼č─▒tl─▒─č─▒ ├╝zerinden toplumsal ve siyasal analizler yapmakla malul kalemler vard─▒r; hatta teorisyenlerden s├Âz etmek m├╝mk├╝nd├╝r. Bu yakla┼č─▒mdaki sosyologlara daha ├žok rastlanmaktad─▒r. Oysa, Afrika i├žinde binlerce y─▒ldaki g├Â├ž├╝n├╝ ya da yay─▒l─▒m─▒n─▒ tamamlad─▒ktan sonra ilk kez Afrika d─▒┼č─▒na g├Â├ž ba┼člatan Homo Erectus, biyolojik-fiziksel geli┼čimi yan─▒nda zihinsel-duyusal geli┼čimini, ├Ânemli oranda bu g├Â├ž yolundaki deneyimlerine bor├žlu de─čil midir?

─░lk bi├žimleriyle Homo Erectus d├Âneminde de bir ÔÇťg├Â├žebelik-yerle┼čiklikÔÇŁ s├Âz konusudur ama hep devinim halindedir. Homo SapiensÔÇÖin 135 bin y─▒l─▒n─▒n da ÔÇťg├Â├žmekÔÇŁle bi├žimlendi─či s├Âylenebilir. D├╝nyada kentle┼čmenin, yerle┼čikli─čin en y├╝ksek noktaya ├ž─▒kt─▒─č─▒ 21. y├╝zy─▒lda en b├╝y├╝k g├Â├žlerin ger├žekle┼čmesini nas─▒l a├ž─▒klayaca─č─▒z? ├ľrne─čin son 60 y─▒lda sadece T├╝rkiyeÔÇÖden AvrupaÔÇÖya 5 milyon insan g├Â├žm├╝┼čt├╝r. ─░skandinav ├╝lkeleri, son 10 y─▒lda milyonlarca g├Â├žmene ev sahipli─či yapmaktad─▒r. Ayn─▒ d├Ânemde T├╝rkiyeÔÇÖde, milyonlarca g├Â├žmenin ya┼čad─▒─č─▒ bilinmektedir. Demek ki ÔÇťg├Â├žebelikÔÇŁ dar sosyolojik anlam─▒n─▒n ├Âtesinde, her d├Ânemde ya┼čanan bir olgudur. Bu devinime g├Âre de─čerlendirmeler yapmak, ├ž├Âz├╝mler ├Ânermek durumunday─▒z.

Gezegenimizdeki g├Â├ž olgusunun ├Ân├╝m├╝zdeki yak─▒n d├Ânemde uzaya g├Â├žle farkl─▒ bir boyut kazanaca─č─▒n─▒ da ak─▒lda tutarak, ├Ânemli bir ger├že─čin alt─▒n─▒ ├žizmek isterim. Arkeolojik bulgular, antropolojik ara┼čt─▒rmalar g├Âstermektedir ki, son 50 bin y─▒lda dil yetene─čini geli┼čtirdi─či s├Âylenen Homo SapiensÔÇÖin geli┼čtirdi─či dillere bakt─▒─č─▒m─▒zda Afrika, Do─ču AkdenizÔÇÖde bi├žimlenen verimli hilal ve Fergana VadisiÔÇÖnin etkili oldu─čunu g├Ârmekteyiz. Buralar, g├Â├ž├╝n ba┼člang─▒├ž ve geri d├Ân├╝┼čl├╝ geli┼čti─či yerlerdir. Ayn─▒ zamanda farkl─▒ zamanlarda en ├žok g├Â├ž alan-veren kav┼čaklard─▒r. Dolay─▒s─▒yla Afrika dillerinin yay─▒ld─▒─č─▒ kav┼ča─č─▒n Etiyopya, Hint-Avrupa ve Hami-Sami dillerinin yay─▒ld─▒─č─▒ kav┼ča─č─▒n Mezopotamya, Ural-Altay dillerinin yay─▒ld─▒─č─▒ kav┼ča─č─▒n da Fergana oldu─ču s├Âylenebilir. Bunun da temel nedeni ┼čudur: Co─črafi a├ž─▒dan en verimli topraklard─▒r buralar. Fergana VadisiÔÇÖni Seyhun ve Ceyhun nehirleri, MezopotamyaÔÇÖy─▒ da F─▒rat ve Dicle nehirleri sulamaktad─▒r. Dolay─▒s─▒yla insan t├╝r├╝n├╝n besin ve ├╝retim kayna─č─▒ bak─▒m─▒ndan ├žok verimli topraklard─▒r.

G├Â├ž olgusunun ├╝retici-yarat─▒c─▒ insan tipinin geli┼čiminde belirleyicili─činde genetik etkisi ┼č├Âyle a├ž─▒klanabilir. Farkl─▒ co─črafyalar─▒n besin zincirinin, iklim ko┼čullar─▒n─▒n, su ve maden yataklar─▒n─▒n farkl─▒l─▒─č─▒, genetik ├Âzellikleri de etkilemi┼čtir. Ayn─▒ co─črafya da uzun y─▒llar (binlerce) kapal─▒ ya┼čayan topluluklar─▒n genetik y├Ânden ÔÇťk├ÂrelmeÔÇŁye u─čramas─▒ ka├ž─▒n─▒lmazd─▒r. Ancak, farkl─▒ co─črafyadan farkl─▒ genetik ├Âzellikleriyle gelen ba┼čka topluluklarla kayna┼čmaya ba┼člamalar─▒yla olu┼čan melezlenme, daha geli┼čkin tiplerin ortaya ├ž─▒kmas─▒n─▒ sa─člam─▒┼čt─▒r. Bunu, k├╝lt├╝r a├ž─▒s─▒ndan da saptamak m├╝mk├╝nd├╝r. ├ľrne─čin, 8 bin y─▒l ├Âncesine kadar MezopotamyaÔÇÖda hayvanc─▒l─▒k, avc─▒l─▒k ve yava┼č yava┼č tar─▒mc─▒l─▒kla u─čra┼čan topluluklar g├Â├žerek MarmaraÔÇÖya geldiklerinde, buradaki denizci-bal─▒k├ž─▒ topluluklarla kayna┼čarak daha geli┼čkin bir ya┼čam─▒ ortaya koymu┼člard─▒r. SeyrantepeÔÇÖdeki buluntular, bunu do─črulamaktad─▒r. SeyrantepeÔÇÖde olu┼čan bu biyolojik ve k├╝lt├╝rel melezlenmenin, daha sonralar─▒ AvrupaÔÇÖya, hatta ─░zlandaÔÇÖya kadar yay─▒ld─▒─č─▒na dair bilimsel yay─▒nlar s├Âz konusudur.

Bu tarihsel ├Ârnekler, ÔÇťg├Â├žÔÇŁ olgusunun, tek tek insanlar ve topluluklar bak─▒m─▒ndan zorluklar─▒, sorun ├╝retici y├Ânleri olmakla birlikte geli┼čtirici ├Âzelliklerinin de bulundu─ču anla┼č─▒lmaktad─▒r. Buna ÔÇťs─▒├žra(t)maÔÇŁ demekte hi├žbir sak─▒nca g├Ârm├╝yorum. Olgular dikkatle incelendi─činde de, insan t├╝r├╝n├╝n ve toplumlar─▒n bir ├╝st noktaya s─▒├žrad─▒─č─▒n─▒n say─▒s─▒z ├Ârnekleriyle kar┼č─▒la┼č─▒lmaktad─▒r. ÔÇťG├Â├žÔÇŁ├╝n, ÔÇťg├Â├žmenlerin biyolojik ve k├╝lt├╝rel melezlenmesiÔÇŁndeki ileri ├Âzelli─čine vurgu yapmam─▒n ilk ├Ârne─čini, do─čdu─čum k├Âyden vermek istiyorum.

─░LG─░N─░Z─░ ├çEKEB─░L─░R  Annemin Potinleri / Bir M├╝badele ├ľyk├╝s├╝

K─▒┼člak, yakla┼č─▒k 500 y─▒l ├Ânce olu┼čmaya ba┼člam─▒┼č bir k├Ây. Bug├╝n 500 haneyi bulan K─▒┼člak halk─▒n─▒ olu┼čturan ailelere bakt─▒─č─▒m─▒zda k├Ây├╝ kuran ilk T├╝rkmen ailelerin de ba┼čka yerden geldikleri anla┼č─▒l─▒yor. 100 y─▒l ├Âncesine kadar d─▒┼čar─▒dan g├Â├ž├╝p buraya gelen onlarca ailenin bire┼čiminden olu┼čan K─▒┼člakÔÇÖa, ├ževre k├Ây ve mezralar olarak ┼×umrac─▒k, Belenba─č, M├╝lk, ├ç├ÂrekiÔÇÖden gelenlerin ├žo─čunlu─ču olu┼čturdu─čunu s├Âyleyebiliriz. N├╝fus bak─▒m─▒ndan en b├╝y├╝k aileler olarak Avazl─▒lar ve Aslanlar ┼×umrac─▒kÔÇÖtan (Ay─▒┼č─▒─č─▒), Bilginler-Aldanmazlar ve Yeterler Belenba─č ve M├╝lkÔÇÖten gelmi┼člerdir. Killi Hac─▒l─▒lar─▒n ├ç├ÂrekiÔÇÖden geldikleri biliniyor. ├ľzelÔÇÖlerin 1939ÔÇÖdan itibaren SuriyeÔÇÖde kalan Arap k├Ây├╝ ArmalaÔÇÖdan, ├çolakÔÇÖlar─▒n Alt─▒n├Âz├╝ il├žesine ba─čl─▒ Arap k├Ây├╝ FirfiriÔÇÖden, Ko├žaklarÔÇÖ─▒n TumtumÔÇÖdan (├çabala), ┼×ettahlilerÔÇÖin Lazkiye, Halal─▒gilÔÇÖin Yaylada─č─▒, Fak─▒l─▒larÔÇÖ─▒n Karaman ve ├çuhadarlarÔÇÖ─▒n da Mara┼č taraf─▒ndan gelip K─▒┼člakÔÇÖa yerle┼čtiklerini g├Âr├╝yoruz. M─▒s─▒rÔÇÖa gidip gelenlerden, k─▒sa s├╝reli─čine BulgaristanÔÇÖdan g├Â├ž├╝p K─▒┼člakÔÇÖta ya┼čayan T├╝rklerden de s├Âz edebiliriz. Yakla┼č─▒k 150 y─▒l ├Âncesinde Ko├žakÔÇÖlar─▒n gelmesiyle aile d├╝zeyinde g├Â├ž├╝n durdu─ču, daha sonra evlilikler yoluyla ba┼čka k├Ây, il├že, illerden gelenlerin ya da oralara gidenlerin ├žo─čald─▒─č─▒ bir d├Ânem ba┼člam─▒┼čt─▒r. ├ľrne─čin, ayn─▒ aileden (┼×eren) KaradenizÔÇÖe gelin giden, Bing├ÂlÔÇÖden gelin alanlar vard─▒r.

Be┼č y├╝zy─▒lda, yak─▒n ve uzak g├Â├žlerle olu┼čan K─▒┼člakÔÇÖta ger├žekle┼čen k├╝lt├╝rel yap─▒n─▒n belirgin ├Âzelliklerini, kendi i├žinde istisnalar olsa da ┼č├Âyle s─▒ralayabiliriz:

1.Kurucu aileler T├╝rk veya T├╝rkmen olduklar─▒ i├žin d─▒┼čar─▒dan gelen ailelerden Arap k├Âkenli olanlar asimile olarak T├╝rkle┼čmi┼člerdir. ├ľzelÔÇÖler ve ├çolakÔÇÖlar buna ├Ârnektir. Kesin olmamakla birlikte ┼×ettahlilerin (Kayalar) de Lazkiye Alevilerinden olup K─▒┼člakÔÇÖta S├╝nnile┼čtikleri s├Âylenmektedir. B├Âyle mezhepsel de─či┼čimin Killi Hac─▒l─▒lar i├žin de ge├žerli oldu─ču ileri s├╝r├╝lebilir. ├ç├╝nk├╝, Arap├žada ÔÇť├žift├žiÔÇŁ anlam─▒na gelen ÔÇťFellahÔÇŁ s├Âzc├╝─č├╝, Do─ču AkdenizÔÇÖde, genellikle Aleviler i├žin kullan─▒l─▒r ve K─▒┼člakÔÇÖta bu aileye ÔÇť├ç├Âreki Fellah─▒ÔÇŁ denir.

2.K─▒┼člakÔÇÖa gelen t├╝m aileler, di─čer ailelerle evlilik yoluyla h─▒zla kayna┼čt─▒klar─▒ i├žin k├Ây├╝n 500 y─▒ll─▒k tarihinde birka├ž m├╝nferit olay d─▒┼č─▒nda bir katliam, ├žat─▒┼čma ya┼čanmam─▒┼čt─▒r. Bu kayna┼čma k├╝lt├╝r├╝, ├žat─▒┼čma ya da gerilimlerin ├ž├Âz├╝lmesini, s├Ân├╝mlenmesini sa─člam─▒┼čt─▒r.

3.Gerek n├╝fus, gerekse arazi bak─▒m─▒ndan 500 y─▒l i├žinde y├Ârede en b├╝y├╝k k├Ây olmas─▒na kar┼č─▒n, Antakya ba┼čta olmak ├╝zere kentle, ticaret ve ekonomik faaliyetlerle ili┼čkisi en ge├ž geli┼čen k├Âylerdendir. ├ľrne─čin, Hansuma (Kula├ž) k├Ây├╝ K─▒┼člakÔÇÖtan k├╝├ž├╝k olmas─▒na kar┼č─▒n, kentle┼čme, ticari ve ekonomik faaliyetler bak─▒m─▒ndan K─▒┼člakÔÇÖ─▒n birka├ž kat─▒ geli┼čkin bir k├Ây olmu┼čtur. Bunda da Osmanl─▒ d├Âneminde HansumaÔÇÖn─▒n ticaret yolu ├╝zerinde bulunmas─▒n─▒n pay─▒ y├╝ksektir. K├Ây├╝n ad─▒nda ge├žen ÔÇťhanÔÇŁ s├Âzc├╝─č├╝, bunun ipucunu vermektedir.

─░LG─░N─░Z─░ ├çEKEB─░L─░R  Atat├╝rk'├╝n 13. ku┼čak dedesi Hasan Can, Bursa Ye┼čil T├╝rbe'de

4.─░┼čb├Âl├╝m├╝, toplumsalla┼čma s├╝recinde ├žok ├Ânemlidir. ─░┼čb├Âl├╝m├╝ yapma, ald─▒─č─▒ g├Ârev i├žin ├žal─▒┼čma, imece konular─▒nda, s├╝rekli g├Â├žlerle olu┼čan bir k├Ây olmas─▒na kar┼č─▒n K─▒┼člakÔÇÖ─▒n ba┼čar─▒l─▒ oldu─čunu s├Âyleyebiliriz. Bunun eski ve tipik ├Ârneklerinden biri ┼č├Âyledir: Havan─▒n bas─▒k ve sesin ├ževreye yay─▒lmad─▒─č─▒ g├╝nlerde,┬á iftarlar─▒n─▒ a├žmak i├žin bah├že damlar─▒nda bekleyen k├Âyl├╝lere, ezan─▒n okundu─čunu haber vermek i├žin birbirini duyacak mesafedeki damlardan ÔÇťEzan okundu!ÔÇŁ diye ba─č─▒r─▒p haberle┼čirlermi┼č.

5.Son y├╝zy─▒ldaki ├Âzelliklerine bak─▒ld─▒─č─▒nda K─▒┼člak halk─▒, kad─▒na verdi─či de─čer bak─▒m─▒ndan y├Âredeki k├Âylerin en ├Ân├╝ndedir. 100 y─▒l ├Ânce ├çuhadar k─▒z─▒ Fatma KocaÔÇÖy─▒ muhtar yapm─▒┼č bir k├Âyd├╝r. 1939ÔÇÖda HatayÔÇÖ─▒n T├╝rkiyeÔÇÖye ilhak─▒ndan itibaren k─▒z ├žocuklar─▒n─▒ en ├žok okutan k├Ây olmu┼čtur. 1960ÔÇÖlardan itibaren hem┼čire, ebe, ├Â─čretmen kad─▒nlar i┼č ya┼čam─▒na at─▒lm─▒┼člard─▒r.

6.G├Â├žlerin s├╝reklili─či ve aileler aras─▒ evliliklerin yo─čunlu─ču nedeniyle zeka, e─čitim, yarat─▒c─▒l─▒k ve yetenek bak─▒m─▒ndan geli┼čkin tiplerin ortaya ├ž─▒kt─▒─č─▒ g├Âr├╝lmektedir. Son y├╝zy─▒ldan verece─čimiz birka├ž ├Ârne─či, ba┼čka alanlarda ├žo─čaltmak m├╝mk├╝nd├╝r. Yaln─▒z, bu ├Ârnekler, farkl─▒ co─črafyalardan, k├Âylerden g├Â├žen ailelerin t├╝m ├žocuklar─▒n─▒n geli┼čkin tip olaca─č─▒ anlam─▒na gelmemelidir. Ku┼čkusuz, tersi durumlarla da kar┼č─▒la┼č─▒ld─▒─č─▒n─▒n ├Ârnekleri verilebilir. Burada ├Ânemli olan, geli┼čkin tiplerin b├╝y├╝k ├žo─čunlu─čunun bu ├Âzelliklerinin bulunmas─▒d─▒r.

─░lk kad─▒n muhtar Fatma KocaÔÇÖn─▒n babas─▒ ├çuhadarÔÇÖlardan ve annesi Hac─▒ ─░brahimgilÔÇÖden (Var─▒┼čl─▒) gelmedir. Hem biyolojik hem de k├╝lt├╝rel melezlenmeye ├Ârnektir.

K├Âyde bir d├Ânem yapt─▒─č─▒ muhtarl─▒─č─▒yla ilkokulu in┼ča ettiren, bah├želere hayvan g├Ât├╝r├╝lmesini engelleyen Kara Cuma (G├╝nd├╝z) da iki y├Ânl├╝ melezlenmenin ├žocu─čudur. Baba taraf─▒ ├ç├ÂrekiÔÇÖden, anne taraf─▒ KaramanÔÇÖdan K─▒┼člakÔÇÖa gelmi┼čtir. ─░ki ye─čenini K├Ây Enstit├╝s├╝ÔÇÖne g├Ândererek ├Â─čretmen yapt─▒─č─▒ gibi, k─▒z ve o─čullar─▒n─▒n ├Â─čretmen, m├╝hendis, tekniker olmalar─▒n─▒ sa─člam─▒┼čt─▒r. Bunda farkl─▒ aileden ve ┼×ak┼čak k├Ây├╝nden evlilik yapmas─▒n─▒n da pay─▒ vard─▒r.

K─▒┼člakÔÇÖta ├╝├ž d├Ânem muhtarl─▒k yaparak karayolu, i├žme ve sulama suyu, ortaokul kurulmas─▒ ve elektrik projesinin kabul├╝ vd. konularda k├Âye ├Ânemli katk─▒lar─▒ bulunan, ayn─▒ zamanda iyi bir mobilyac─▒ olup m├╝zik-resim sanatlar─▒ndan anlayan Mehmet Y─▒ld─▒z da b├Âyle bir melezlenmenin ├žocu─čudur. Baba taraf─▒ Avazl─▒larÔÇÖdan, anne taraf─▒ ise kom┼ču k├Ây Kand─▒lÔÇÖdan(Aslanyaz─▒) gelen M─▒drac─▒gil(├ľzbay)ÔÇÖdir.

Babas─▒ ├çuhadarlarÔÇÖdan, annesi Avazl─▒larÔÇÖdan olan Ali ├çuhadar da gerek halk ┼čairli─či, gerekse tar─▒m ve hayvanc─▒l─▒ktaki maharetleri bak─▒m─▒ndan biyolojik ve k├╝lt├╝rel melezlenmenin ├žocu─ču olarak ├Ârnek g├Âsterilebilir.

K├Ây Enstit├╝s├╝ k├Âkenli ├Â─čretmenlerden ├ľmer YararÔÇÖ─▒n baba taraf─▒ T─▒ra┼čl─▒larÔÇÖdan (Yarar), annesi Killi Hac─▒l─▒larÔÇÖdan (G├╝nd├╝z) olup AlmanyaÔÇÖda da ├Â─čretmenlik yapt─▒─č─▒ bilinmektedir. K├Ây Enstit├╝l├╝ ├Â─čretmenlerden Mahmut ├çetinÔÇÖin babas─▒ Bo─ča AligilÔÇÖden Mehmet ├çetin, annesiyse ┼×erif Y─▒ld─▒zÔÇÖ─▒n (─░mam) karde┼či ─░zarÔÇÖd─▒r. Bir ba┼čka K├Ây Enstit├╝l├╝ ├Â─čretmen ┼×erif D├ÂnerÔÇÖin babas─▒ KemmungilÔÇÖden, annesi Killi Hac─▒l─▒larÔÇÖdand─▒r.

K─▒┼člakÔÇÖta soyadlar─▒ Y─▒lmaz olan, halk aras─▒nda Keddenci denilen aileden Ahmet, Ali ve Mehmet Y─▒lmaz, e─čitmenlik kursuna kat─▒larak ├ževre k├Âylerin ├žocuklar─▒n─▒n e─čitilmesine katk─▒da bulunmu┼člard─▒r. Ahmet ve Ali Y─▒lmazÔÇÖ─▒n babalar─▒ K─▒┼člakl─▒, anneleri ise Tumtum (├çabala) k├Ây├╝ndendir. Keddenci AhmetÔÇÖin ilk o─člu Muhammed Naimi, Suriye ordusunda olmakla birlikte k├Âyden yeti┼čen ilk subayd─▒r. Ali Y─▒lmaz, HalaligilÔÇÖden evlilik yapm─▒┼č ve k─▒zlar─▒ Hatice Y─▒lmaz, K─▒┼člakÔÇÖtan yeti┼čen ilk ebe-hem┼čire olmu┼čtur. Mehmet Y─▒lmaz, ayn─▒ zamanda ├žok iyi bir yap─▒ ustas─▒d─▒r. O, Halla├žgilÔÇÖden (Ezer) evlenmi┼č olup o─čullar─▒ Ahmet Y─▒lmaz, K─▒┼člakÔÇÖtan yeti┼čmi┼č ilk doktordur.

─░LG─░N─░Z─░ ├çEKEB─░L─░R  Meclis-i MebusanÔÇÖda bir oturum ve Ahmet Vefik Pa┼ča

Cumhuriyet d├Âneminin ilk din adamlar─▒ aras─▒nda yer alan, ayd─▒n kafas─▒ ve y├╝ksek oktavl─▒ sesiyle tan─▒nan ┼×erif Y─▒ld─▒zÔÇÖ─▒n babas─▒ Avazl─▒larÔÇÖdan, annesi ise S├╝r├╝tme k├Ây├╝ndendir. ├ľl├╝nceye kadar Cumhuriyet gazetesini takip eden ┼×erif Y─▒ld─▒z, ayn─▒ zamanda dostluk kurdu─ču Sungur k├Ây├╝nden ┼čair K├ómil Sar─▒ate┼čÔÇÖin kaleme ald─▒─č─▒ ÔÇťMevlidÔÇŁi en iyi okuyanlardand─▒r.

Yenili─če her zaman a├ž─▒k, k├Ây├╝n sorunlar─▒n─▒n ├ž├Âz├╝m├╝nde ├Âzverili davranan, ilk suni g├╝breyi zeytin bah├žesinde deneyen Abdusselam ┼×en de melezlenmenin ├Ârneklerindendir.

K─▒┼člakÔÇÖtan yeti┼čen ilk ├Â─čretim ├╝yesi olan Mehmet ┼×erenÔÇÖin dedesi A┼č─▒k H├╝seyin Avazl─▒larÔÇÖdan, baba annesi ise Hisarc─▒k k├Ây├╝ndendir.

Bu ├žer├ževede listeyi uzatmak m├╝mk├╝n ama ├Ârneklem a├ž─▒s─▒ndan kendimden de s├Âz etmek istiyorum. Edebiyat ├Â─čretmenli─čim yan─▒nda K─▒┼člakÔÇÖtan yeti┼čen ilk yazar, ara┼čt─▒rmac─▒, belgeselci, hatta gazeteci olarak babam─▒n Halal─▒gilÔÇÖden, annemin de Avazl─▒larÔÇÖdan oldu─čunu s├Âylemeliyim.

Yeni ku┼čaktan de─či┼čik alanlarda yetenekleri, bilgileri ve yarat─▒c─▒l─▒klar─▒yla bilinen ba┼čka ki┼čiler de ├Ârneklenebilir. Bunlardan en tipik olan─▒, ┼čimdilerde Eski┼čehirÔÇÖde Cumhuriyet Ba┼čsavc─▒l─▒─č─▒ yapan Mehmet ├ľzelÔÇÖdir. Babas─▒ K─▒┼člakl─▒ ├ľzellerÔÇÖden, annesiyse Lobas (Yalaz) k├Ây├╝ndendir.

Evet, her olguya bir b├╝t├╝nsellik i├žinde bakmak ve bilimsel y├Ântemle analiz-sentez yapt─▒ktan sonra insanl─▒─č─▒n g├╝ndemine sunmak, ├Âzellikle insan─▒-toplumu ve do─čay─▒ verimli k─▒lacak politikalar geli┼čtirmek ├Ânemlidir. Yukar─▒da bir k├Ây ├Ârneklemesiyle a├ž─▒klamaya ├žal─▒┼čt─▒─č─▒m ÔÇťg├Â├žÔÇŁ├╝n s─▒├žrat─▒c─▒ ├Âzelli─čini, K─▒┼člakl─▒lar ba┼čta olmak ├╝zere t├╝m insanlar─▒n, kamu kurulu┼člar─▒n─▒n ve politika yap─▒c─▒lar─▒n─▒n bilmelerinde ve de─čerlendirmelerinde yarar olacakt─▒r.

Toplam Okuma: 472 , Bug├╝n: 1 

M├╝sl├╝m KABADAYI

M├╝sl├╝m KABADAYI

1960 Hatay-Yaylada─č─▒, K─▒┼člak Buca─č─▒ do─čumlu. Edebiyat ├Â─čretmeni. Gazete ve dergilerde ├žok say─▒da inceleme-ara┼čt─▒rma yaz─▒lar─▒ yay─▒nland─▒. Bir├žok kentte s├Âyle┼či, panel ve sempozyumlara kat─▒larak bildiriler sundu. En ├žok ÔÇťEmek Edebiyat─▒ÔÇŁ ├╝zerinde durdu. Suriye, ├ťrd├╝n, L├╝bnan, ABD ve Almanya, ─░svi├žreÔÇÖde k├╝lt├╝r-edebiyatla ilgili sunumlar ger├žekle┼čtirdi. 1999ÔÇÖdan bug├╝ne yay─▒mlanm─▒┼č 15 kitab─▒ bulunmaktad─▒r. ├ľyk├╝ler: Salk─▒m Sa├žak Kelda─č, K├Âzl├╝ Y├╝rekler, Dirilten Duyun├žlar, ├ç├Âl├╝ngelini, ├çuhadaro─člu Kaplan G├╝nl├╝kler: Suriye G├╝nl├╝─č├╝, Hastane Penceresinden Antoloji: Hatay Halk ┼×airleri, Edebiyatta Hatay S├Âzl├╝k: Do─ču Karadeniz Leh├želeri Kar┼č─▒la┼čt─▒rmal─▒ S├Âzl├╝k Denemesi Bibliyografya(Kaynak├ža): Hatay ├ťzerine Bibliyografya Denemesi ─░nceleme-Ara┼čt─▒rma: AmikÔÇÖten AmanosÔÇÖa Alk─▒m, Her Y├Ân├╝yle K─▒┼člak, Edebiyat Aklan─▒, Hatayl─▒ ─░ki A┼č─▒k: Kamil Sar─▒ate┼č ve Osman Telli Gezi-─░nceleme: Sevda Kabaday─▒ÔÇÖyla birlikte AvrupaÔÇÖn─▒n Y├╝zleri Yay─▒mlanm─▒┼č kitaplar─▒ yan─▒nda ortak kitaplara da makale ve incelemeleriyle katk─▒da bulundu: T├╝rk├ženin Yurtta┼č─▒ N├óz─▒m Hikmet, Sosyalizm ve E─čitim, K├Ây Enstit├╝lerinde Edebiyat, ├çukurova ├ľd├╝l├╝ 2016: Mehmet Aksoy, Ali Y├╝ce Kitab─▒, Sabahattin Yalk─▒n Kitab─▒, Asi G├╝l├╝┼čl├╝. Eposta: [email protected]
Sosyal Medyada Payla┼č─▒n:
Sponsorlu Ba─člant─▒lar
  • YEN─░
Emirsultan-Heykel Aras─▒nda Nostaljik Bir Gezinti

Emirsultan-Heykel Aras─▒nda Nostaljik Bir Gezinti

20 Eyl├╝l 2020, Emirsultan-Heykel Aras─▒nda Nostaljik Bir Gezinti i├žin yorumlar kapal─▒
Sakarya Sava┼č─▒, Giresun G├Ân├╝ll├╝leri, 42 ve 47’nci Alaylar, Mangal Da─č─▒

Sakarya Sava┼č─▒, Giresun G├Ân├╝ll├╝leri, 42 ve 47’nci Alaylar, Mangal Da─č─▒

28 A─čustos 2020, Sakarya Sava┼č─▒, Giresun G├Ân├╝ll├╝leri, 42 ve 47’nci Alaylar, Mangal Da─č─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
Benim Tahtakalem

Benim Tahtakalem

20 A─čustos 2020, Benim Tahtakalem i├žin yorumlar kapal─▒
Nogay T├╝rklerinin Tarihine K─▒sa Bir Bak─▒┼č

Nogay T├╝rklerinin Tarihine K─▒sa Bir Bak─▒┼č

20 A─čustos 2020, Nogay T├╝rklerinin Tarihine K─▒sa Bir Bak─▒┼č i├žin yorumlar kapal─▒
G├Â├ž(men) S─▒├žra(t)mas─▒

G├Â├ž(men) S─▒├žra(t)mas─▒

16 A─čustos 2020, G├Â├ž(men) S─▒├žra(t)mas─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
T├╝rkiyeÔÇÖ de Ya┼čayan Nogay T├╝rkleri

T├╝rkiyeÔÇÖ de Ya┼čayan Nogay T├╝rkleri

15 A─čustos 2020, T├╝rkiyeÔÇÖ de Ya┼čayan Nogay T├╝rkleri i├žin yorumlar kapal─▒
G├╝ndemdeki Sabantoy ve Nogay k├╝lt├╝r├╝ndeki yeri

G├╝ndemdeki Sabantoy ve Nogay k├╝lt├╝r├╝ndeki yeri

15 A─čustos 2020, G├╝ndemdeki Sabantoy ve Nogay k├╝lt├╝r├╝ndeki yeri i├žin yorumlar kapal─▒
Nogay Edebiyat─▒nda Ertengi

Nogay Edebiyat─▒nda Ertengi

15 A─čustos 2020, Nogay Edebiyat─▒nda Ertengi i├žin yorumlar kapal─▒
Nogay Soyk─▒r─▒m─▒n─▒n 237’nci y─▒l─▒

Nogay Soyk─▒r─▒m─▒n─▒n 237’nci y─▒l─▒

15 A─čustos 2020, Nogay Soyk─▒r─▒m─▒n─▒n 237’nci y─▒l─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
Atat├╝rk yurtd─▒┼č─▒nda bir ba┼čka say─▒l─▒yor, seviliyor

Atat├╝rk yurtd─▒┼č─▒nda bir ba┼čka say─▒l─▒yor, seviliyor

15 A─čustos 2020, Atat├╝rk yurtd─▒┼č─▒nda bir ba┼čka say─▒l─▒yor, seviliyor i├žin yorumlar kapal─▒
Yar─▒s─▒ T├╝rk Yar─▒s─▒ Macar Olanlar─▒n Ya┼čad─▒─č─▒ Muhte┼čem Kent: Budape┼čte

Yar─▒s─▒ T├╝rk Yar─▒s─▒ Macar Olanlar─▒n Ya┼čad─▒─č─▒ Muhte┼čem Kent: Budape┼čte

15 A─čustos 2020, Yar─▒s─▒ T├╝rk Yar─▒s─▒ Macar Olanlar─▒n Ya┼čad─▒─č─▒ Muhte┼čem Kent: Budape┼čte i├žin yorumlar kapal─▒
Destanla┼čan Kahramanl─▒k: Y├╝zba┼č─▒ Yusuf Kenan Efendi

Destanla┼čan Kahramanl─▒k: Y├╝zba┼č─▒ Yusuf Kenan Efendi

14 A─čustos 2020, Destanla┼čan Kahramanl─▒k: Y├╝zba┼č─▒ Yusuf Kenan Efendi i├žin yorumlar kapal─▒
Her Y─▒l T├╝rk Festivali D├╝zenlenen ┼×irin ─░talyan K├Ây├╝: Moena

Her Y─▒l T├╝rk Festivali D├╝zenlenen ┼×irin ─░talyan K├Ây├╝: Moena

10 A─čustos 2020, Her Y─▒l T├╝rk Festivali D├╝zenlenen ┼×irin ─░talyan K├Ây├╝: Moena i├žin yorumlar kapal─▒
T├╝rkiyeÔÇÖden 3 bin kilometre uzakta bir k├Ây var: T├╝rkiye

T├╝rkiyeÔÇÖden 3 bin kilometre uzakta bir k├Ây var: T├╝rkiye

9 A─čustos 2020, T├╝rkiyeÔÇÖden 3 bin kilometre uzakta bir k├Ây var: T├╝rkiye i├žin yorumlar kapal─▒
Yay ├žeken b├╝t├╝n halklar─▒n bulu┼čtu─ču Turan Kurultay─▒

Yay ├žeken b├╝t├╝n halklar─▒n bulu┼čtu─ču Turan Kurultay─▒

9 A─čustos 2020, Yay ├žeken b├╝t├╝n halklar─▒n bulu┼čtu─ču Turan Kurultay─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
AtillaÔÇÖn─▒n Avrupa seferleri ve FransaÔÇÖdaki bilinmeyen ota─č─▒

AtillaÔÇÖn─▒n Avrupa seferleri ve FransaÔÇÖdaki bilinmeyen ota─č─▒

9 A─čustos 2020, AtillaÔÇÖn─▒n Avrupa seferleri ve FransaÔÇÖdaki bilinmeyen ota─č─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
Kaderin Birle┼čtirdi─či iki T─▒bbiyeli ve Ya┼čar Kemal

Kaderin Birle┼čtirdi─či iki T─▒bbiyeli ve Ya┼čar Kemal

9 A─čustos 2020, Kaderin Birle┼čtirdi─či iki T─▒bbiyeli ve Ya┼čar Kemal i├žin yorumlar kapal─▒
─░spanyaÔÇÖn─▒n Sax Kasabas─▒nda 1920ÔÇÖden buyana T├╝rkevi var

─░spanyaÔÇÖn─▒n Sax Kasabas─▒nda 1920ÔÇÖden buyana T├╝rkevi var

9 A─čustos 2020, ─░spanyaÔÇÖn─▒n Sax Kasabas─▒nda 1920ÔÇÖden buyana T├╝rkevi var i├žin yorumlar kapal─▒
─░ngu┼č Bayra─č─▒ ve Maan Simgesi

─░ngu┼č Bayra─č─▒ ve Maan Simgesi

9 A─čustos 2020, ─░ngu┼č Bayra─č─▒ ve Maan Simgesi i├žin yorumlar kapal─▒
Kocaeli Vilayetine isk├ón edilen Kafkas g├Â├žmenleri

Kocaeli Vilayetine isk├ón edilen Kafkas g├Â├žmenleri

9 A─čustos 2020, Kocaeli Vilayetine isk├ón edilen Kafkas g├Â├žmenleri i├žin yorumlar kapal─▒
Sponsorlu Ba─člant─▒lar