Y├╝z y─▒lll─▒k hasret… M├╝badele – M├╝badiller

Y├╝z y─▒lll─▒k hasret… M├╝badele – M├╝badiller

  • Nagihan G├ľRKEN

“Cigaram─▒ sard─▒m kar┼č─▒ sahile┬á
Yaktım ucuna acıları 
A─člar─▒ att─▒m an─▒lar doldu┬á
A─člar hasretimin k─▒y─▒lar─▒┬á
Yareme tuz diye yakamoz bastım 
Tek ┼čahidim ayd─▒┬á
Aman aman 

Bir elimde defne 
Bir elimde sevdan 
Kalbim EgeÔÇÖde kald─▒”

Sezen AksuÔÇÖnun bu duygu y├╝kl├╝ ┼čark─▒s─▒ belki de en ├žok m├╝badillerin y├╝re─čini s─▒zlat─▒r. Kolay de─čil elbet y─▒llarca yan yana ya┼čad─▒ktan sonra sava┼ča yenik d├╝┼č├╝p, ÔÇťd├╝┼čmanÔÇŁ olmak ve do─čdu─čun, doydu─čun topraklar─▒ b─▒rakarak dilini, k├╝lt├╝r├╝n├╝ bilmedi─čin topraklara gelmek. EgeÔÇÖnin kar┼č─▒l─▒kl─▒ k─▒y─▒lar─▒nda bir hasrettir s├╝rer yakla┼č─▒k y├╝zy─▒ld─▒r. 2015 y─▒l─▒nda hasretin 92 y─▒l─▒ geride kal─▒rken, zorunlu g├Â├že giden s├╝reci k─▒saca hat─▒rlatal─▒m.

Balkan Sava┼člar─▒ (1912-1913) ve ard─▒ndan ba┼člayan Kurtulu┼č Sava┼č─▒ÔÇÖnda gerek T├╝rk gerekse Yunan taraf─▒ kay─▒plar vermi┼č, yorgun d├╝┼čm├╝┼č. Sava┼č nedeniyle YunanistanÔÇÖa giden (ka├žan) 850 bin ki┼či o tarihlerde n├╝fusu 3,5 milyon olan YunanistanÔÇÖ─▒n ekonomik, sosyal ve k├╝lt├╝rel ya┼čam─▒nda travmalara neden oluyor. 1922 y─▒l─▒nda T├╝rk OrdusuÔÇÖnun zaferiyle sonu├žlanan sava┼č sonras─▒nda ba┼člayan Lozan Bar─▒┼č G├Âr├╝┼čmeleriÔÇÖnde ├╝zerinde durulan bir konu da iki toplumda (T├╝rkiye- Yunanistan) artan endi┼če nedeniyle g├╝ndeme gelen n├╝fus m├╝badelesi oluyor.

M├╝badele Anla┼čmas─▒, 30 Ocak 1923 y─▒l─▒nda LozanÔÇÖda imzalan─▒yor. Anla┼čmaya g├Âre T├╝rkiye topraklar─▒ndaki Ortodoks Rumlar ile Yunanistan topraklar─▒ndaki M├╝sl├╝manlar, 1 May─▒s 1923 y─▒l─▒ itibariyle zorunlu g├Â├ž edeceklerdi. Din temelli n├╝fus de─či┼č toku┼čundan ─░stanbul, Bozcaada, G├Âk├žeadaÔÇÖdaki Ortodoks Rumlar ile Bat─▒ TrakyaÔÇÖda ya┼čayan M├╝sl├╝manlar muaft─▒. Anla┼čmayla 1 milyon 200 bin Rum Ortodoks YunanistanÔÇÖa, 500 bin M├╝sl├╝man ise T├╝rkiyeÔÇÖye onlarca gemiyle ki ├žo─ču da y├╝k gemisinden bozma yolcu gemileriydi, g├Â├ž etti. M├╝badiller, g├Â├ž ettikleri ├╝lke h├╝k├╝metinin izni olmadan geldikleri ├╝lkeye d├Ânemeyeceklerdi. M├╝badele yo─čun olarak 1923-1924 y─▒llar─▒nda ya┼čand─▒. M├╝badele anla┼čmas─▒ fiili olarak 1925ÔÇÖte, resmi olarak ise 1930 y─▒l─▒nda sona erdi. M├╝badillerin geldikleri topraklara giri┼č ve ├ž─▒k─▒┼člar─▒ ise 1974 y─▒l─▒nda m├╝mk├╝n oldu.

M├╝badiller T├╝rkiyeÔÇÖde b├Âlge olarak Do─ču Trakya, Ege, Marmara ve Karadeniz b├Âlgelerine yerle┼čtirildiler. Kentler a├ž─▒s─▒ndan bak─▒ld─▒─č─▒nda ise Edirne, ─░stanbul, Bursa, Manisa, ─░zmir, Samsun, Mersin ve az da olsa AntalyaÔÇÖn─▒n ├Âne ├ž─▒kt─▒─č─▒ g├Âr├╝l├╝yor. Yo─čun g├Â├žleri ├Âzellikle ─░stanbul, ─░zmir, Mersin ve SamsunÔÇÖun almas─▒n─▒n nedeni ise bu kentlerin birer indirme iskelesi olmas─▒.

Sorunlar ba┼člarÔÇŽ

M├╝badillerin T├╝rkiyeÔÇÖye geldiklerinde kar┼č─▒la┼čt─▒klar─▒ sorunlar─▒ndan biri bar─▒nma oldu. M├╝badelede g├Â├ž eden n├╝fuslar─▒n, kar┼č─▒l─▒kl─▒ olarak m├╝lklerine yerle┼čtirme yap─▒lacakt─▒. T├╝rkiyeÔÇÖden gidenlerin say─▒s─▒ 1 milyon 200, T├╝rkiyeÔÇÖye gelenlerin ise 500 bindi. ├ťlkemizde g├Â├žle birlikte RumlarÔÇÖdan geriye bir ailenin 4-5 ki┼čiden olu┼čtu─ču varsay─▒m─▒yla 200 bin konutun kald─▒─č─▒ d├╝┼č├╝n├╝l├╝yor ve m├╝badillerin buralara yerle┼čtirilmesi planlan─▒yordu. Ancak bu ger├žekle┼čemedi. ├ç├╝nk├╝ kalan evlerin ├žo─ču ya ya─čmalanm─▒┼č ya da i┼čgal edilmi┼čti. Bunun ├╝zerine evler i┼čgalden kurtar─▒larak m├╝badillerin bir k─▒sm─▒ oralara yerle┼čtirildi, bir k─▒sm─▒ i├žin de ├žad─▒rlar kuruldu. ├çad─▒r kurulan yerlerin yak─▒nlar─▒na da ├Ârnek k├Âyler in┼ča edildi. Di─čer taraftan ya─čmalanan, k├Ât├╝ durumdaki evler de onar─▒lmaya ba┼čland─▒.

ÔÇťGavurÔÇŁ yaftas─▒

M├╝badele din temelli oldu─ču i├žin gelen ilk ku┼ča─č─▒n en ├žok zorland─▒─č─▒ alan toplumla ileti┼čim oldu. ├ç├╝nk├╝ anadilleri Rumcayd─▒. Geldikleri bu topraklarda Rumca konu┼čtuklar─▒ i├žin ÔÇťgavurÔÇŁ yaftas─▒ yap─▒┼čt─▒r─▒lan ve yine Rumca konu┼čtuklar─▒ i├žin M├╝sl├╝man kabul edilmeyen bir topluluk olmu┼člard─▒. Rumca konu┼čan birisi M├╝sl├╝man olamaz ├Ânyarg─▒s─▒ mevcuttu toplumda. ├ľrne─čin; MudanyaÔÇÖda mahalleler ÔÇťgavurÔÇŁ ve ÔÇťyerliÔÇŁ diye ayr─▒lm─▒┼čt─▒. Dil konusunda en ├žok zorlanan Giritliler olmu┼čtu ├ž├╝nk├╝ hi├žbiri T├╝rk├že bilmiyordu. 1930-40ÔÇÖl─▒ y─▒llarda dil konusunda ya┼čanan s─▒k─▒nt─▒lardan biri de ÔÇťVatanda┼č T├╝rk├že Konu┼čÔÇŁ slogan─▒yla yap─▒lan kampanya ve Rumca konu┼čanlara kesilen para cezalar─▒ oldu. K├╝lt├╝rel anlamda da farkl─▒ olan m├╝badillerin g├Â├ž ettikleri topraklara adaptasyon s├╝reci t├╝m bu ya┼čananlar nedeniyle sanc─▒l─▒ ge├žiyordu. Hatta k─▒z al─▒n─▒p, verilmiyor, her iki toplum ├Âzellikle de m├╝badiller ge├žen bu y─▒llarda kendi i├žlerine kapan─▒yordu. Bu toplumsal travmalar nedeniyle soyad─▒ kanunu ├ž─▒kt─▒─č─▒nda m├╝badiller ÔÇťVatanseverÔÇŁ, ÔÇťT├╝rkÔÇŁ gibi soyadlar─▒ alarak, toplumda kabul g├Ârmek ve kendilerinin de onlardan biri olduklar─▒n─▒ ispata y├Âneliyorlard─▒. Zamanla, 1950-70ÔÇÖli y─▒llarda, bu k─▒s─▒r d├Âng├╝ k─▒r─▒lmaya ve iki toplum aras─▒ndaki ili┼čkiler yumu┼čamaya ba┼člam─▒┼čt─▒.

BursaÔÇÖdaki m├╝badiller
M├╝badillerin BursaÔÇÖya geli┼čleri ise Mudanya ├╝zerinden oluyor. Tarih, 19 Aral─▒k 1923. K─▒rzade ile Nusret gemileri MudanyaÔÇÖya yana┼č─▒yor. Sa─čl─▒k kontrol├╝nden ge├žirilen m├╝badillere, aile reisi ad─▒na d├╝zenlenmi┼č kimlik belgesi veriliyor. Mudanya, Girit ve DramaÔÇÖdan gelen m├╝badillerin yerle┼čtirildi─či bir merkez. Mudanya merkezde bin 84 ki┼či, BurgazÔÇÖda 47, Derek├ÂyÔÇÖde bin 318, MisaboluÔÇÖda ise 216 ki┼či iskan ediliyor. MudanyaÔÇÖda bug├╝n k├Âyleriyle birlikte 5 bin m├╝badil n├╝fusunun bulundu─ču tahmin ediliyor. M├╝badillerin en b├╝y├╝k s─▒k─▒nt─▒s─▒ da zaten bu. Yani bu konuda yap─▒lan ara┼čt─▒rmalar─▒n s─▒n─▒rl─▒ olmas─▒. Bunun nedenlerinden biri de EgeÔÇÖnin kar┼č─▒ k─▒y─▒lar─▒nda ya┼čanan ac─▒lar ┼čark─▒lara, ├Âyk├╝lere, romanlara, ara┼čt─▒rmalara konu olurken T├╝rkiyeÔÇÖye g├Â├ž edenlerin suskunlu─ču tercih etmeleri. M├╝badele tarihiyle ilgili ├╝lkemizde yap─▒lan ara┼čt─▒rmalar─▒n ge├žmi┼či 1990ÔÇÖl─▒ y─▒llarda ba┼čl─▒yor. Sevindirici olan ┼ču ki bug├╝n m├╝badil torunlar─▒ da ge├žmi┼člerini g├╝n y├╝z├╝ne ├ž─▒karmak i├žin kollar─▒ s─▒vam─▒┼č durumda. Tek bir dertleri var, Yunanistan topraklar─▒nda ba┼člayan T├╝rkiyeÔÇÖde devam eden tarihsel s├╝reci gelece─če ta┼č─▒yarak, iz b─▒rakmak. M├╝badillerin BursaÔÇÖdaki izlerini s├╝rerek, 92 y─▒ld─▒r Girit k├╝lt├╝r├╝n├╝ ya┼čayan MudanyaÔÇÖya gittik ve 3. ku┼čak m├╝badil torunlar─▒yla konu┼čtuk.

-Kaynak├ža-
Kalbim Ege`de Kald─▒ (S├Âz: Sezen Aksu, ┼×ehrazat M├╝zik- D├╝zenleme Atilla ├ľzdemiro─člu) Kemal Ar─▒, Cumhuriyetin ─░lk Y─▒llar─▒nda Ya┼čanan G├Â├ž Olaylar─▒ ve Sa─čl─▒k Hizmetleri, s.107, Ege ├ťniversitesi Edebiyat Fak├╝ltesi Yay─▒nlar─▒ No: 156, Atat├╝rk D├Ânemi Sa─čl─▒k Tarihi Kongresi, Bildiriler, 6-9 Kas─▒m 2007, ─░zmir http://webb.deu.edu.tr/atmer/atmer/uploaded_files/file/kemalarimakale/gocvesaglikuzerine.pdf (eri┼čim tarihi: 12 Haziran 2015)

***

Do─čan Sava┼č; mali m├╝┼čavir, m├╝badil torunu.

3.ku┼čak m├╝badil olarak y─▒llarca evde anlat─▒lmayan ┼čeyleri son 4-5 y─▒ld─▒r ara┼čt─▒rma i├žerisine girmi┼č. Kendisine ait k├╝t├╝phanesinde yaz─▒l─▒ bir├žok kaynak kitaba sahip. ┼×u an kendisi de bir kitap haz─▒rl─▒─č─▒ i├žinde. Kendisiyle Lozan M├╝badilleri Vakf─▒ Mudanya Temsilcili─čiÔÇÖnde bulu┼čuyoruz. 1923 y─▒l─▒nda GiritÔÇÖin o d├Ânem ba┼čkenti olan KandiyaÔÇÖdan hareket eden gemiyle MudanyaÔÇÖya geliyor b├╝y├╝kleri. Babas─▒ 6, annesi ise 4 ya┼č─▒nda Girit topraklar─▒ndan ayr─▒ld─▒─č─▒nda. Babas─▒, babas─▒yla geliyor, annesi yok. Annesi ise annesiyle geliyor, babas─▒ yok. Kader ortakl─▒─č─▒ MudanyaÔÇÖda hayat arkada┼čl─▒─č─▒na d├Ân├╝┼č├╝yor. Sonras─▒n─▒ Sava┼čÔÇÖtan dinleyelim:

ÔÇťAnnem ile babam, anneannemle de babam─▒n babas─▒ evleniyor. MudanyaÔÇÖya geldiklerinde ├žok yoksullar. GiritÔÇÖte orta halli bir esnaf ailesiymi┼č dedemler. Her ┼čeylerini b─▒rak─▒p gelmi┼čler. Dedem GiritÔÇÖte f─▒├ž─▒ yap─▒yormu┼č. MudanyaÔÇÖda da mesle─čini s├╝rd├╝rm├╝┼č. Babam da kundurac─▒l─▒k yapm─▒┼č. Annemlerin san─▒r─▒m GiritÔÇÖte mal varl─▒─č─▒ vard─▒ ├ž├╝nk├╝ buraya geldiklerinde bunun kar┼č─▒l─▒─č─▒ olarak annemin ├╝zerine bir ev ve zeytinlik veriliyor m├╝badele anla┼čmas─▒ gere─či. Ama evde m├╝badeleye ili┼čkin ├žok fazla ┼čey konu┼čulmazd─▒. Babam bu konuda bir ┼čeyler izledi─činde hep a─člard─▒. M├╝badele hikayemizi ben rahmetli halam─▒n gelininden ├Â─črendim. ├ľte yandan m├╝badele T├╝rkiyeÔÇÖde par├žalanm─▒┼č aile tablolar─▒ da ortaya ├ž─▒karm─▒┼čt─▒r. Gelenlerin kimi MudanyaÔÇÖda kimi MersinÔÇÖde kimi ise ─░zmirÔÇÖde kalm─▒┼č. Bizim ailemizde de b├Âyle bir dram var. Babam iki k─▒z karde┼čiyle birlikte gelmi┼č MudanyaÔÇÖya. Ama dedem o kadar fakir ki, k─▒zlar─▒ndan k├╝├ž├╝k olan─▒ bir subaya evlatl─▒k veriyor. HaticeÔÇÖymi┼č ad─▒ halam─▒n ve evlatl─▒k verildi─činde 12 ya┼č─▒ndaym─▒┼č. Babam y─▒llarca arad─▒ k─▒z karde┼čini ancak bulamad─▒. Babam 84, annem ise 81 ya┼č─▒nda ├Âld├╝.ÔÇŁ

M├╝badil k├╝lt├╝r├╝ sahiplenilmiyor
Sava┼č, geldikleri topraklar─▒ g├Ârmek i├žin 2000 y─▒l─▒nda annesiyle birlikte GiritÔÇÖe gidiyor. Annesinin b├╝y├╝d├╝─č├╝ soka─č─▒ buluyorlar ama eskiden geriye ├žok da bir ┼čey kalmad─▒─č─▒n─▒ ifade ediyor Sava┼č ve o sokakta oturanlar─▒n da ManisaÔÇÖdan oraya gittikleri ├Â─črendiklerini, birbirlerine sar─▒larak, a─člad─▒klar─▒n─▒ s├Âyl├╝yor. Girit aile yap─▒s─▒n─▒n anaerkil oldu─čunu, aile i├žinde demokrasi anlay─▒┼č─▒n─▒n hakim oldu─čunu vurgulayan Sava┼č, ┼č├Âyle devam ediyor:
ÔÇťMudanya, m├╝badiller gelmeden ├Ânce ├žok tutucu bir kasabayd─▒. ─░nsanlar soka─ča ├ž─▒kmazd─▒, denize girmezdi. M├╝badiller bu anlamda ├žok ├Ânemli bir k├╝lt├╝r yap─▒s─▒ getirdiler il├žeye. ┼×u anda MudanyaÔÇÖda ya┼čay─▒┼č─▒yla, diliyle, mutfa─č─▒yla, gelenek ve g├Ârenekleriyle 92 y─▒ll─▒k canl─▒ bir m├╝badil k├╝lt├╝r├╝ var. MudanyaÔÇÖda k├Âyleriyle birlikte 5 bin civar─▒nda m├╝badil ya┼čad─▒─č─▒n─▒ tahmin ediyoruz. Bu konuda envanter ve anket ├žal─▒┼čmam─▒z devam ediyor. ├ľte yandan Uluda─č ├ťniversitesiÔÇÖni bu konudaki kay─▒ts─▒zl─▒─č─▒ndan dolay─▒ k─▒n─▒yorum. MudanyaÔÇÖda m├╝badil tarihi a├ž─▒s─▒ndan canl─▒ bir laboratuar var, bunu ├Ânemsemiyorlar. 1 saatlik mesafedeyiz oysakiÔÇŽ Maalesef benim bu konuyla ilgilenmem son 4-5 y─▒l─▒ kaps─▒yor. Bana her 15 g├╝nde bir, tez haz─▒rlamak ├╝zere ├Â─črenciler geliyor. Uluda─č ├ťniversitesi ise bu konuda ├žok tembel. Bu kay─▒ts─▒zl─▒─č─▒ k─▒rmak istiyoruz. Lozan M├╝badilleri Vakf─▒ Mudanya Temsilcili─či kuruldu. Biz burada yapt─▒─č─▒m─▒z proje ve ├žal─▒┼čmalarla MudanyaÔÇÖn─▒n marka de─čerini yaratmay─▒, marka de─čerine katk─▒ sa─člamay─▒ ama├žl─▒yoruz. MudanyaÔÇÖn─▒n ├Âzellikle ÔÇśSlowCityÔÇÖ ve ÔÇśSlowFoodÔÇÖ hareketine elveri┼čli do─čal bir ortam─▒ var. Trilye ve Si─či bu yerlerden biri. Bu harekete dahil olmak i├žin ben 5 y─▒ld─▒r u─čra┼č─▒yorum ama bir t├╝rl├╝ kimseye anlatam─▒yorum.ÔÇŁ

Hasan Teoman; gazeteci, m├╝badil torunu.

TeomanÔÇÖ─▒n bir taraf─▒ g├Â├žmen bir taraf─▒ m├╝badil. Baba taraf─▒ SelanikÔÇÖten, anne taraf─▒ ise GiritÔÇÖten MudanyaÔÇÖya gelmi┼č. Dedesi 18 ya┼člar─▒nda MudanyaÔÇÖya geliyor ve kendisi gibi ya┼čad─▒─č─▒ topraklar─▒ b─▒rakan bir m├╝badil ile evleniyor. Babas─▒ ve annesi MudanyaÔÇÖda tan─▒┼č─▒p, evlendikten sonra ─░stanbulÔÇÖa yerle┼čiyor. ─░stanbulÔÇÖda do─čup, b├╝y├╝yen Teoman hayat─▒n─▒n ilk travmas─▒n─▒ babas─▒n─▒n ├Âl├╝m├╝yle ya┼č─▒yor. Ard─▒ndan Mudanyal─▒ y─▒llar ba┼čl─▒yor.

Teoman: ÔÇťBabam ├Âl├╝nce dedem bizi sahiplenerek, MudanyaÔÇÖya ├ža─č─▒rd─▒. 12 ya┼č─▒ndayd─▒m. 1963 y─▒l─▒nda MudanyaÔÇÖya geldi─čimde ise ikinci travmay─▒ ya┼čad─▒m. ├ç├╝nk├╝ ben ─░stanbulÔÇÖda Osmanbey, Ni┼čanta┼č─▒ gibi kentin en iyi yerlerinde ya┼čam─▒┼čt─▒m. ┼×ehir ya┼čant─▒s─▒n─▒n d─▒┼č─▒nda bir hayat bilmiyordum. Gemiden MudanyaÔÇÖy─▒ ilk g├Ârd├╝─č├╝mde ├žok ┼ča┼č─▒rm─▒┼čt─▒m. Kar┼č─▒mda yemye┼čil, zeytin kokan bir kasaba vard─▒. ├çok say─▒daki at arabas─▒ ve hayvan kokusu dikkatimi ├žekmi┼čti. O an hissettiklerimi bug├╝n bile hat─▒rl─▒yorum. Mudanya o y─▒llarda harika bir yerdi, il├ženin o y─▒llar─▒n─▒ hala ar─▒yorum.ÔÇŁ

ÔÇťGavurÔÇŁ ve ÔÇťYerliÔÇŁ mahalleler
MudanyaÔÇÖya gelene kadar m├╝badil torunu oldu─čunu bilmedi─čini ifade eden Teoman, ├Â─črenme vesilesini ise ┼č├Âyle anlat─▒yor: ÔÇť─░lkokul 5. s─▒n─▒fa gidiyordum. Mudanya ikiye ayr─▒lm─▒┼čt─▒. Belediyeden m├╝tareke taraf─▒nda kalan k─▒s─▒m ÔÇťGavurÔÇŁ, belediyeden iskele taraf─▒nda kalan b├Âlge ise ÔÇťYerliÔÇŁ mahallesi olarak adland─▒r─▒l─▒yordu. Mahalleler aras─▒ndaki s─▒n─▒r─▒ ge├žemiyorduk. Ta┼člamalar, kavgalar oluyordu. Bize ÔÇťgavurÔÇŁ diyorlard─▒. Ben de o zaman dedeme bunun nedenini sormu┼čtum. ─░┼čte o zaman Giritli oldu─čumuzu ve m├╝badelede geldi─čimizi ├Â─črendim.ÔÇŁ Teoman, o s─▒k─▒nt─▒l─▒ g├╝nlerde bile m├╝badil olmaktan utanmad─▒klar─▒n─▒ ve g├Â├ž olgusunu etnik olarak de─čerlendirmediklerini vurgulayarak, ayr─▒ca Giritlilerin hi├žbir zaman di─čer g├Â├ž edenler gibi ┼čikayet etmediklerini s├Âyl├╝yor. Liseyi bitirene kadar MudanyaÔÇÖda ya┼čayan ard─▒ndan ─░stanbulÔÇÖa gidip, gazetecili─če ba┼člayan TeomanÔÇÖ─▒n il├žede bir evi var. Emekli olan Teoman, yazlar─▒n─▒ MudanyaÔÇÖda ge├žiriyor. Akrabas─▒ olan Do─čan Sava┼č ile birlikte m├╝badillerle ilgili bir kitap haz─▒rl─▒─č─▒ i├žinde.

3.Cumhur Aksan; Lozan M├╝badilleri Vakf─▒ Mudanya Temsilcisi, m├╝badil torunu.

Aksan da 3. ku┼čak Giritli. Anne ve babas─▒ MudanyaÔÇÖda do─čmu┼č ama dedeleri Girit KandiyaÔÇÖdan geliyor. M├╝badele anla┼čmas─▒ gere─či gemilerle 1923 y─▒l─▒nda yola ├ž─▒k─▒yorlar. AksanÔÇÖlarda da par├žalanm─▒┼č aile hikayeleri mevcut. Aksan, dedelerinin g├Â├ž hikayesiyle ilgili ┼čunlar─▒ s├Âyl├╝yor: ÔÇťBabam─▒n babas─▒ 9 karde┼č. 9 karde┼č gemilerle ilk olarak AdanaÔÇÖya geliyorlar. Karde┼člerden biri AdanaÔÇÖya al─▒┼čveri┼č yapmak i├žin indiklerinde geminin kalk─▒┼č─▒na yeti┼čemeyip, orada kal─▒yor. Bu karde┼činden 1960ÔÇÖl─▒ y─▒llara kadar haber alam─▒yor babamlar. 1965 y─▒l─▒nda, yani m├╝badeleden 42 y─▒l sonra, akrabalar─▒n─▒ bulabiliyor. Yine benzer ┼čekilde dedemin di─čer karde┼či ─░zmir UrlaÔÇÖy─▒ be─čeniyor ve orada kal─▒yor. Karde┼člerin bir k─▒sm─▒ da MudanyaÔÇÖya gelip, yerle┼čiyorlar. Annemin dedesi ise GemlikÔÇÖte iniyor gemiden ancak o da kalk─▒┼č saatine yeti┼čemiyor. ├ľyle ki bir karde┼č GemlikÔÇÖten di─čeri BurgazÔÇÖdan e┼če─če biniyor ve Kur┼čunluÔÇÖda kar┼č─▒la┼č─▒yorlar. B├Âyle hikayeler de anlat─▒l─▒yordu ailemizde.ÔÇŁ Aksan da Giritlilerin hi├žbir ┼čeyden ┼čikayet etmedi─čine i┼čaret ederek, m├╝badillerin yeni yeni konu┼čmaya ba┼člad─▒klar─▒n─▒ belirtiyor. GiritÔÇÖten gelenlerin y├╝zde 80ÔÇÖinin Bekta┼či oldu─čunu ifade eden Aksan, bunun ├žok dillendirilmedi─čini ├Âte yandan GiritÔÇÖteki isyanda Osmanl─▒ÔÇÖya en b├╝y├╝k fayda sa─člayanlar─▒n Bekta┼čiler oldu─čunu anlat─▒yor.

─░lk kez temsilcilik bir il├žede

Lozan M├╝badilleri Vakf─▒ Mudanya Temsilcisi de olan Aksan, merkezi ─░stanbul olan Vakf─▒n, Ege B├Âlge Temsilcili─čiÔÇÖnin ard─▒ndan ilk kez bir il├žeye temsilcilik vermesini gururla dile getiriyor. Ocak 2015ÔÇÖte a├žt─▒klar─▒ temsilcili─čin il├žeye damga vuran etkinliklere imza att─▒─č─▒n─▒ s├Âyleyen Aksan, Vakf─▒n kurucular─▒ aras─▒nda Turhan Tayan, Mustafa Bozbey ve Bilgin Alanbey gibi Bursal─▒lar oldu─čuna dikkati ├žekiyor. Aksan da Girit ve m├╝badele konusuna kent dinamiklerinin ilgi g├Âstermesini beklediklerini, ellerinde yaz─▒l─▒ bir├žok ├Ânemli kayna─č─▒n bulundu─čunu da s├Âzlerine ekliyor.

Not: ├ça─čda┼č Gazeteciler Derne─či Bursa ┼×ubesi yay─▒n organ─▒ “├ça─čda┼č”ta yay─▒nlanm─▒┼čt─▒r. 2-7-2015

 

1,962 Toplam, 1 okuma bug├╝n

Sosyal Medyada Payla┼č─▒n:
İlginizi Çekebilir

B─░RDE BUNLARA BAKIN

Sponsorlu Ba─člant─▒lar
  • YEN─░
Uluda─č, Prusa ve Ke┼či┼čler

Uluda─č, Prusa ve Ke┼či┼čler

5 Aral─▒k 2019, Uluda─č, Prusa ve Ke┼či┼čler i├žin yorumlar kapal─▒
Tasar─▒mla Ger├žeklik Aras─▒nda T├╝rkler

Tasar─▒mla Ger├žeklik Aras─▒nda T├╝rkler

5 Aral─▒k 2019, Tasar─▒mla Ger├žeklik Aras─▒nda T├╝rkler i├žin yorumlar kapal─▒
Bir Uluda─č nostaljisi

Bir Uluda─č nostaljisi

5 Aral─▒k 2019, Bir Uluda─č nostaljisi i├žin yorumlar kapal─▒
├ľklidÔÇÖten Nasireddin TusiÔÇÖye, TusiÔÇÖden Ulu─č BeyÔÇÖe Bilim

├ľklidÔÇÖten Nasireddin TusiÔÇÖye, TusiÔÇÖden Ulu─č BeyÔÇÖe Bilim

3 Aral─▒k 2019, ├ľklidÔÇÖten Nasireddin TusiÔÇÖye, TusiÔÇÖden Ulu─č BeyÔÇÖe Bilim i├žin yorumlar kapal─▒
Bu son de─čil, ba┼člang─▒├ž

Bu son de─čil, ba┼člang─▒├ž

3 Aral─▒k 2019, Bu son de─čil, ba┼člang─▒├ž i├žin yorumlar kapal─▒
K─▒l─▒├ž Kalkan Oyunu

K─▒l─▒├ž Kalkan Oyunu

1 Aral─▒k 2019, K─▒l─▒├ž Kalkan Oyunu i├žin yorumlar kapal─▒
TurquoiseÔÇÖ─▒n teslim al─▒nmas─▒ ve m├╝rettebat─▒n akibeti

TurquoiseÔÇÖ─▒n teslim al─▒nmas─▒ ve m├╝rettebat─▒n akibeti

1 Aral─▒k 2019, TurquoiseÔÇÖ─▒n teslim al─▒nmas─▒ ve m├╝rettebat─▒n akibeti i├žin yorumlar kapal─▒
25 Nisan 1915ÔÇŽ ├çanakkale Sava┼č─▒ÔÇÖnda en uzun g├╝n

25 Nisan 1915ÔÇŽ ├çanakkale Sava┼č─▒ÔÇÖnda en uzun g├╝n

15 Kas─▒m 2019, 25 Nisan 1915ÔÇŽ ├çanakkale Sava┼č─▒ÔÇÖnda en uzun g├╝n i├žin yorumlar kapal─▒
├çanakkale 1915ÔÇŽ ─░┼čgalcilerin kara harek├ót─▒ haz─▒rl─▒klar─▒ nas─▒l y├╝r├╝t├╝ld├╝

├çanakkale 1915ÔÇŽ ─░┼čgalcilerin kara harek├ót─▒ haz─▒rl─▒klar─▒ nas─▒l y├╝r├╝t├╝ld├╝

14 Kas─▒m 2019, ├çanakkale 1915ÔÇŽ ─░┼čgalcilerin kara harek├ót─▒ haz─▒rl─▒klar─▒ nas─▒l y├╝r├╝t├╝ld├╝ i├žin yorumlar kapal─▒
T├╝rklerÔÇÖin D├╝nya Tarihindeki Yeri

T├╝rklerÔÇÖin D├╝nya Tarihindeki Yeri

14 Kas─▒m 2019, T├╝rklerÔÇÖin D├╝nya Tarihindeki Yeri i├žin yorumlar kapal─▒