Dr. Halil ATILGAN
Dr. Halil  ATILGAN
Kadersiz T├╝rk├╝ler
  • 24 Nisan 2020 Cuma
  • +
  • -

T├╝rk├╝lerimiz sahipsizdir. Anas─▒zd─▒r. Babas─▒zd─▒r. Onun i├žin de herkes istedi─či gibi kullan─▒r onlar─▒. Hem de tepe tepe. Aranjmanc─▒lar ÔÇô Pop├žular ÔÇô ├ľzg├╝nc├╝ler ÔÇô Bat─▒c─▒lar onu en ├žok kullananlar aras─▒nda ilk s─▒rada yer al─▒rlar. ─░steyen hesab─▒na nas─▒l geliyorsa ├Âyle yorumlar. G├Ânl├╝nce de de─čerlendirir. Sahipsiz oldu─ču i├žin de bir AllahÔÇÖ─▒n kulu ├ž─▒k─▒p da: ÔÇťSiz bu t├╝rk├╝n├╝n temas─▒n─▒, ┼čemas─▒n─▒, ezgisini nas─▒l de─či┼čtiriyorsunuzÔÇŁ demez. Denmedi─či i├žin de ┼čamar o─član─▒d─▒r t├╝rk├╝ler. Gelen vurur giden vururÔÇŽ

Oturdu─čunuz evin balkonunu de─či┼čtirecek olsan─▒z apartman y├Ânetiminden izin al─▒rs─▒n─▒z. Ama t├╝rk├╝ler de─či┼čtirilir. Hi├ž kimsenin kula─č─▒ duymaz. Hi├ž kimseden izin al─▒nmaz. Bu kadar sahipsizdir t├╝rk├╝lerimiz. Ya─čma HasanÔÇÖ─▒n b├Âre─čidir. ─░steyen istedi─či gibi kullan─▒r onlar─▒ÔÇŽ ┼×imdi de din ticareti yapanlar kullan─▒yor t├╝rk├╝leri. M├╝zikleri al─▒n─▒yor. Dini i├žerikli s├Âzler monte edildikten sonra, uygun bir de klip ├žekiliyor. Piyasaya s├╝r├╝l├╝yor. Sonra da ba┼čl─▒yor dini kanallarda d├ÂnmeyeÔÇŽ

├ťretilen s├Âz├╝m ona ilahileri dini mek├ónlarda dinleyenler a─čl─▒yor. E─člence mek├ónlar─▒nda dinleyenler g├Âbek at─▒yor. ─░┼čte sana m├╝thi┼č bir tezat.

Bu tezatl─▒k Arabesk ya┼čant─▒n─▒n bir par├žas─▒ olarak hayat─▒n─▒ s├╝rd├╝r├╝yor. ─░lahi nedir. Yap─▒s─▒ nas─▒ld─▒r? Ezgi itibariyle mistik bir hava yans─▒t─▒yor mu? Hangi ├žalg─▒lar kullan─▒l─▒yor? Bunlar bilinmeden ├╝retime devam. Nas─▒l olsa ilahinin ├Âzelliklerini kimse bilmiyor. S├Âzlerde Allah, Muhammed, Mekke, Medine ge├žiyorsa mesele tamamd─▒r. Art─▒k onun ├Ân├╝ne kimse ge├žemez. Ay sizden olduktan sonra ├žarp y─▒ld─▒z─▒n kuyru─čunaÔÇŽ Denilerek ├╝retime devam ediliyor. ├ťretilen ilahilerde din s├Âm├╝r├╝s├╝ m├╝ yap─▒l─▒yor. Yoksa sadece para kazanmak i├žin mi yap─▒lm─▒┼č. Okuyan ki┼čiler gerekli musiki bilgisine sahip mi? Belli de─čil.

Bu a├ž─▒klamalardan sonra ilahi nedir. Ne gibi ├Âzelliklerin olmas─▒ gerekir ona bakal─▒m.

T├╝rk Dili Kurumu s├Âzl├╝─č├╝nde:

─░lah : Tanr─▒.
─░lah : Bir alanda yarat─▒c─▒l─▒─č─▒ ile hayranl─▒k uyand─▒ran, ├žok be─čenilen, ├žok tutulan. ├ľrnek: M├╝zik d├╝nyas─▒n─▒n ilah─▒. Moda d├╝nyas─▒n─▒n ilah─▒ gibiÔÇŽ
─░lahe : Tanr─▒├ža.
─░lahi : Tanr─▒ÔÇÖya ├Âzg├╝, tanr─▒sal.
─░lahi : ├çok g├╝zel m├╝kemmel. (Minarecilikte ilahi bir h├╝ner g├Âstermi┼čizdir. )
─░lahi: Tanr─▒ÔÇÖy─▒ ├Âvmek, dua etmek i├žin yaz─▒lan, makamla okunan naz─▒m ┼čekli.
─░lahi : Bu ne hal, ne tuhaf gibi ┼ča┼čma ve sitem bildiren bir s├Âzc├╝k.

Osmanl─▒ca T├╝rk├že S├Âzl├╝kte[1]:

─░lahi : Tanr─▒.
─░lahe : Kad─▒n Tanr─▒.
─░lahi : Tanr─▒ÔÇÖya mensup. Tanr─▒ ile ilgili. Tanr─▒sal.

Bu a├ž─▒klamalardan sonra konuyla ilgili uzmanlar─▒n g├Âr├╝┼člerine bir g├Âz atal─▒m.
Dr. Nazmi ├ľzalp: ÔÇťDini T├╝rk Musikisin en ├žok kullan─▒lan ve en parlak beste formudur. Tasavvufi ┼čiirlerden se├žilerek her makam ve usulde bestelenmi┼čtir. Hem camilerde hem de tekkelerde okunur. ─░lahi bestek├órlar─▒ eserlerine s├Âz olarak Yunus Emre ve Niyaz─▒ M─▒sr─▒ÔÇÖnin ┼čiirlerini se├žmi┼člerdir. ─░lahiler besteleni┼č, melodik kurulu┼č ve kullan─▒┼č a├ž─▒s─▒ndan di─čer dini eserlere g├Âre daha kolay anla┼č─▒labilir eserlerdir. Samimi ve ├Âzentisizdir. Hemen hemen hepsi ilahi bir ilham─▒n ger├žek ifadesini ta┼č─▒r. Bir├žok y├Ânden ┼čark─▒ya benzer. Solo ve koro olarak okunur. Ramazan ilahileri, niyaz ilahileri gibi ├že┼čitleri vard─▒rÔÇŁ[2] diyerek ilahinin ├Âzelliklerini k─▒saca ├Âzetliyor.

Y─▒lmaz ├ľztuna ise : ÔÇťAllahÔÇÖa ait. Dini T├╝rk Musikisinde en fazla kullan─▒lan ┼čekil. Din d─▒┼č─▒ musikimizin ┼čark─▒ formuna kar┼č─▒l─▒kt─▒r. Bu k├╝├ž├╝k formu k─▒saca dini ┼čark─▒ diye a├ž─▒klamak m├╝mk├╝nd├╝r. Binaenaleyh: Zemin + nakarat + miyan + nakarat ┼čemas─▒na veya bu ┼čeman─▒n az ├žok tadiline g├Âre bestelenir. Ayr─▒ca tasavvuf ┼čiirinde de bir formun ad─▒d─▒r. ─░lahi g├╝fteleri dini, daha ├žok dini ÔÇô tasavvufidir. S├Âz olarak ├╝nl├╝ tarikat m├╝ntesiplerinin tasavvuf ┼čairlerinin ┼čiirleri se├žilirÔÇŁ

(ÔÇŽ)ÔÇŁ─░lahi ┼čeklinin ┼čark─▒ ┼čeklinde ayr─▒ld─▒─č─▒ m├╝him bir hususiyet, yaln─▒z k├╝├ž├╝k usullerle de─čil b├╝y├╝k usullerle de bestelenmi┼č olmalar─▒d─▒r. S─▒ras─▒yla en ├žok ┼ču usuller kullan─▒lm─▒┼čt─▒r. D├╝yek, Evsat, Sofyan, Evfer Devr-i Hindi. B├╝y├╝k usullerden Muhammes, Devr-i Kebir┼č Hafif, Beref┼čan, ├çenber, vs. (ÔÇŽ) ─░lahiler koro halinde okunmak ├╝zere yap─▒lm─▒┼čsa ÔÇťcumhur[3]ÔÇŁ olabilir. Cumhur ilahilerde hemen daima Evsat usul├╝ kullan─▒lm─▒┼čt─▒r. Bekta┼či ilahileri nefes ad─▒yla di─čer ilahilerden ayr─▒l─▒r. Durak[4] Efveri[5] usul├╝yle bestelenmi┼č tantanal─▒ ilahilere durak denirÔÇŁ diyor.

┼×imdi de ilahi ile ilgili bizim tespitlerimize bakal─▒m: S├Âzc├╝─č├╝n k├Âk├╝ ilah. ─░lah -─░- nispet ekiyle ilahi oluyor. O da ilahe ait oldu─čunu ifade ediyor. T─▒pk─▒: T├╝rkÔÇÖi ve HindÔÇÖi s├Âzc├╝─č├╝ndeki ÔÇôi- nispet ekinin T├╝rkÔÇÖe ve HintÔÇÖe ait oldu─čunu ifade etti─či gibi. Daha ├Ânce s├Âzc├╝─č├╝n: T├╝rk Dil Kurumu s├Âzl├╝─č├╝nde Tanr─▒ÔÇÖya, Osmanl─▒ca T├╝rk├že s├Âzl├╝kte AllahÔÇÖa ait oldu─ču ifade ediliyordu. O halde ilahilerde yap─▒lan t├╝m uygulamalar─▒n AllahÔÇÖla ve ulu ki┼čilerle ilgili olmas─▒, gerek s├Âz, gerekse musiki AllahÔÇÖ─▒ terenn├╝m eden ├Âzelliklerde olmas─▒, dini ├Âl├ž├╝ler i├žerisinde varl─▒─č─▒n─▒ korumas─▒ gerekiyor. Bu ├Âl├ž├╝ler kapsam─▒ndaki musiki eserleri ilahi olarak de─čerlendiriliyor. Bu a├ž─▒klamalardan sonra ilahiyi tan─▒mlamak gerekirse: Tanr─▒ÔÇÖy─▒, din ulular─▒n─▒, kutsal kabul edilen varl─▒klar─▒ ├Âvmek amac─▒yla bestelenen s├Âzl├╝ din├« eserler. Ayr─▒ca: AllahÔÇÖ─▒n varl─▒─č─▒ ve birli─či ile ilgili duygu ve d├╝┼č├╝nceleri yans─▒tmak. Ona dua etmek, ger├žek a┼čk─▒n ilahi a┼čk oldu─čunu vurgulamak amac─▒yla yaz─▒lm─▒┼č makamla okunan dini i├žerikli ├Âzellikler ta┼č─▒yan halk edebiyat─▒nda bir naz─▒m ┼čekli. S├Âzc├╝k: Tanr─▒ÔÇÖya mahsus, Tanr─▒ÔÇÖya ait, ey AllahÔÇÖ─▒m┬áanlam─▒nda. (Tanr─▒ya ait, sem├óv├«, mukaddes say─▒lan. Allah’a ait, Allah ile ilgili.) Arap├ža k├Âkenlidir. Ayr─▒ca: ┼×a┼čma ve sitem bildiren ├╝nlemdir. ─░lahilerde s├Âz ve m├╝zi─či birlikte d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝m├╝zde Klasik T├╝rk Musikisinde bir forumdur. Dini ┼čark─▒ olarak da ifade edilir. ─░lahi bestelerinde de─či┼čik makamlar kullan─▒l─▒r: Zemin + Nakarat + Meyan + Nakarat kal─▒b─▒nda olmas─▒ ye─členir. Bazen bu kal─▒pta k├╝├ž├╝k de─či┼čiklikler yap─▒larak da bestelenir. Kendine ├Âzg├╝ bir beste formu vard─▒r. S├Âz ve m├╝zi─čin dini i├žerikli olmas─▒ ┼čartt─▒r. Halk Edebiyat─▒n─▒n 7 ÔÇô 8 ÔÇô 11ÔÇÖli hece kal─▒b─▒yla s├Âylenmi┼č, hece vezni ├Âl├ž├╝lerine g├Âre yaz─▒lm─▒┼č d├Ârtl├╝kler kullan─▒l─▒r. D├Ârtl├╝kleri 3 ile 7 aras─▒nda de─či┼čir. D├Ârtl├╝k halinde yaz─▒lm─▒┼č ilahilerde kafiye d├╝zeni ko┼čma ve semai tarz─▒nda olanlar─▒n d─▒┼č─▒nda, 14, 16 hece ile yaz─▒lan ilahiler de vard─▒r. Bunlar beyit esas─▒na g├Âre yaz─▒lan ilahiler olup kafiye d├╝zeni gazel tarz─▒ndad─▒r. Tarikatlara g├Âre adland─▒r─▒l─▒r. Alevilerde nefes, deyi┼č, Mevlevilerde ayin, Halvetilerde durak, G├╝l┼čeniÔÇÖlerde tapu─č, di─čer tarikatlarda cumhur ve ilahi denilmektedir. Her dinin kendine g├Âre farkl─▒ ilahi anlay─▒┼č─▒ vard─▒r. Baz─▒ inan─▒┼člarda ilahiler din e─čitiminin par├žas─▒ olarak de─čerlendirildi─či gibi bir t├╝r ibadet olarak da kabul edilir. Alevi cemlerinde 12 imam i├žin deyi┼č s├Âylemek cemin ├Ânemli ├Âzelliklerindendir.

├ťlkemizde ilahi denilince hemen akla Yunus Emre gelir. ├ç├╝nk├╝ en ├žok onun dizeleri ilahi olarak bestelenmi┼čtir. ─░lahi bestelerindeki s├Âzlerin semahlarda oldu─ču gibi muhakkak dini i├žerikli, tasavvuf musikisindeki mistik havayla e┼č de─čerde olmas─▒ gerekmektedir. Tasavvuf musiki besteleri incelendi─činde kullan─▒lan ├žalg─▒lar─▒nda farkl─▒ oldu─ču g├Âr├╝lmektedir. Sonu├ž itibariyle ilahi bestelerinde kullan─▒lan ├žalg─▒lar─▒n tasavvuf musikisindeki ├žalg─▒larla la da e┼č de─čer de olmas─▒, bestedeki mistik havaya sad─▒k kalacak ├žalg─▒lar─▒n kullan─▒lmas─▒ gerekecektir.

K─▒saca ilahi bestelerinin a─č─▒r ve vakur, ad─▒na yak─▒┼č─▒r bestelerle, ritimlerle icra edilmesi ├Ânemli bir tercih olmal─▒. Ayr─▒ca tasavvuf m├╝zi─či ├Âzelliklerini b├╝nyesinde bar─▒nd─▒ran bestelerden se├žilmelidir. Baz─▒ kaynaklarda Tasavvuf Musikisi i├žin: ÔÇťTasavvuf felsefesine uygun olarak, e─člendirmek i├žin de─čil, insan─▒n Allah’a olan kullu─čunun fark─▒na varmas─▒n─▒ sa─člamak i├žin yap─▒lan bir m├╝zik t├╝r├╝d├╝r. Dini duygular─▒n seslendirilmesidir. Tasavvuf m├╝zi─či ilahidir. Tasavvuf musikisi nefes ile dokunu┼č ile ritim ile icra edilir, sonu olmayan s├╝rekli bir kurgu i├žerisinde ├Âr├╝l├╝r. Temel ├žalg─▒lar─▒ ney ve bendirdir. Mevlevi m├╝zi─či tasavvuf m├╝zi─činin temelidir[6] denilmektedir. Bizce de ilahiler i├žin yap─▒lan en do─čru bir tespittir bu.

Kimi kaynaklarda ilahilerin ve tasavvuf musikisin ├žalg─▒lar─▒ s─▒n─▒rland─▒r─▒l─▒rken K├╝lt├╝r ve Turizm Bakanl─▒─č─▒, ─░stanbul Tarihi T├╝rk M├╝zi─či Toplulu─čuÔÇÖnun Sanat Y├Ânetmeni Ahmet ├ľzhan Uzman TVÔÇÖde kendisiyle yap─▒lan bir s├Âyle┼čide tasavvuf musikisinde her ├žalg─▒n─▒n kullan─▒laca─č─▒n─▒ ifade ediyor. Buna ra─čmen yine tespit etti─čim kaynaklar ilahi ve tasavvuf musikisi ├žalg─▒lar─▒n─▒ a┼ča─č─▒daki gibi s─▒ral─▒yorlar[7].

Bendir: (Derili vurmal─▒ sazlardand─▒r. Sadece tasavvuf m├╝zi─činde kullan─▒l─▒r. Dind─▒┼č─▒ m├╝zikte kullan─▒m─▒ b├╝y├╝k hatad─▒r.)

Kud├╝m: (Belli belirsiz ses veren derili vurmal─▒ sazlardand─▒r. G├Âvdeleri yar─▒k├╝re bi├žimin7de olan iki k├╝├ž├╝k davuldan olu┼čur. Davullar Bak─▒r g├Âvdenin ├╝zerine deri gerilerek yap─▒l─▒r ve ikisi aras─▒nda bir d├Ârtl├╝ ya da ├╝├žl├╝ akor fark─▒ vard─▒r.)

Nevbe: Derili vurmal─▒ sazlardand─▒r. Nevbeye verilen bir di─čer adta ‘zilsiz tef’tir. Nevbe de bendir gibi sadece tasavvuf m├╝zi─činde kullan─▒l─▒r.

Ney: (Dilsiz nefesli sazlardand─▒r. Sadece tasavvufta de─čil klasik T├╝rk M├╝zi─činde de kullan─▒l─▒r. Alt─▒s─▒ ├Ânde olmak ├╝zere yedi deli─či olan bir kam─▒┼č olan neyin ses alan─▒ ├╝├ž oktava yak─▒nd─▒r.)

Rebab: (Yayl─▒ sazlardan olan rebap sadece tasavvuf m├╝zi─činde kullan─▒l─▒r. G├Â─čs├╝ deridendir. D├╝┼čey olarak iki aras─▒nda ya da sol diz ├╝zerinde tutularak ├žal─▒n─▒r Ses alan─▒ bir bu├žuk oktav─▒ zor bulan rebap daha sonralar─▒ yerini sine Keman─▒na b─▒rakm─▒┼čt─▒r. )

Buraya kadar ilahilerin ├Âzelliklerini, m├╝zikal yap─▒s─▒n─▒, uzmanlar─▒n ilahi ile ilgili d├╝┼č├╝nd├╝klerini dile getirdik. Tasavvuf Musikisi ile e┼č de─čerde oldu─čunu s├Âyledik. M├╝zikal yap─▒n─▒n s├Âzlerle uyum sa─člamas─▒n─▒n ├Ânemli oldu─čunu, bestenin mistik bir i├žerik sergilemesi gerekti─čini s├Âyledik. Bir tak─▒m tespitlerde bulunduk. Ancak incelemelerimiz sonunda s├Âylediklerimizle, tespitlerimizin uygulanmas─▒nda ├žok farkl─▒l─▒klar─▒n oldu─čuna tan─▒k olduk. Ne ac─▒d─▒r ki t├╝rk├╝ ezgilerine dini i├žerikli s├Âzler yamanarak ilahi yap─▒ld─▒─č─▒n─▒ tespit ettik. ─░lahi bestesinin detay─▒nda da s├Âz ve m├╝zi─čin okuyana ait oldu─čunun yaz─▒ld─▒─č─▒n─▒ g├Ârd├╝k. K─▒saca yapt─▒─č─▒m─▒z ├žal─▒┼čma sonunda m├╝thi┼č bir m├╝zikal h─▒rs─▒zl─▒k yap─▒ld─▒─č─▒n─▒ tespit ettik. Evet, tespitlerimiz resmen h─▒rs─▒zl─▒k. Ha para ├žalm─▒┼čs─▒n─▒z, ha t├╝rk├╝n├╝n m├╝zi─čini ├žal─▒p ilahi yapm─▒┼čs─▒n─▒z. Ne fark eder. ─░kisinde de yap─▒lan i┼č ├žalmakt─▒r. Var olan m├╝zik ┼čimdiye kadar ata yadig├ór─▒ olarak g├╝n├╝m├╝ze kadar gelmi┼č. Bilenlerin kula─č─▒nda h├ól├ó varl─▒─č─▒n─▒ korumakta. Siz bu m├╝zikleri oradan al─▒p dini i├žerikli s├Âzler yerle┼čtirirseniz. Sonra da s├Âz ve m├╝zik ÔÇŽ. ya aittir diyerek piyasa s├╝rerseniz, yapt─▒─č─▒n─▒z i┼č h─▒rs─▒zl─▒k de─čil de nedir Allah a┼čk─▒na. Size bu yetkiyi kim verdi? Bu cesareti nereden ald─▒n─▒z? T├╝rk├╝ ezgilerini alacaks─▒n─▒z. Dini i├žerikli s├Âzler yamayacaks─▒n─▒z. Bir de klip ├žekeceksiniz. ─░┼čte sana ilahiÔÇŽ Ondan sonra din ticareti yapan TVÔÇÖlerde g├╝n 24 saat d├Ând├╝receksiniz. (Bu d├Ân├╝┼člerin maliyeti nedir bilmiyorum. Bilen varsa s├Âylesin. ) Camilerde dinleyenler a─člayacak. K├Ây camilerinin hoparl├Ârlerinden dinleyenler gelece─či ile ilgili i├ž ge├žirecek. Ucube bir sesle (Ucube olmayanlar ba┼č tac─▒) okunan ilahiler bilenleri olduk├ža rahats─▒z edecek, ka┼č yapay─▒m derken g├Âz ├ž─▒karacak. Kulak da ister istemez rahats─▒z oldu─ču sese kar┼č─▒ tepki g├Âsterecek. ├ç├╝nk├╝ ortada kabul etmedi─či bir ger├žek var. O da intikal eden seslerin ruhu ok┼čamamas─▒, ruha hitap etmemesidir. K├Âydeki imam─▒n sesi ruha hitap etse de etmese de o konuda tek yetkili ki┼čidir. ─░mam k├Âyde m├╝ft├╝d├╝r. Vaizdir. M├╝ezzindir. Zira k├Âyler imama teslim edilmi┼čtir. ─░mam en emin eldir. Ne derse do─črudur. Ne okursa yeridir. ─░nanm─▒yorsa d├╝nyan─▒n d├Ânmedi─čini dahi s├Âyleyebilir. (Hadiseyi m├╝spet de─čerlendiren imamlar─▒m─▒z hari├ž.) O ne derse do─črudur. ├ç├╝nk├╝ aptesiyle duruyordur. Onun i├žin de inan─▒l─▒r. Din adam─▒d─▒r. ├ťlkemizde din denilince akan sular durur. ─░┼čte ÔÇť├çal─▒ fak─▒s─▒ÔÇŁ imamlar akan suyu bile durdurur. (ÔÇť├çal─▒ fak─▒s─▒ÔÇŁ olmayan imamlar tenzih edilir.) Zira nefesi keskindir. Nefesini daha da keskinle┼čtirmek i├žin dini kanallar vas─▒tas─▒yla g├╝n be g├╝n repertuvar─▒na yeni yeni ilahiler katar. ─░lahi ├╝retenler i├žin imam─▒n ezan─▒ hangi vakitte hangi makamda okuyaca─č─▒n─▒, ilahinin ne gibi ├Âzelliklere sahip oldu─čunu bilmesi ├Ânemli de─čildir. Bu de─čerlendirme imam i├žin de ge├žerlidir. ─░lahi s├Âzlerinde Allah, Muhammet, Mekke, Medine ve benzeri s├Âzc├╝kler ge├žiyorsa mesele bitmi┼čtir. ─░lahiler din ticareti yapan TV kanallar─▒nda d├Ând├╝k├že imam─▒n da diline tespih olur. B├Âylece imam da TV kanallar─▒n─▒n d├╝men suyuna girerek iyi bir imam olma yolunda yava┼č yava┼č ilerler. ├ľzel g├╝nlerde ne kadar ilahi okursa o kadar iyi imam olacakt─▒r. Art─▒k onun ├Ân├╝ne hi├žbir kuvvet ge├žemez. Zira ba─čl─▒ oldu─ču kurum ve kurulu┼člar gibi d├╝┼č├╝n├╝yor olmas─▒ ├Ân├╝ne ├ž─▒kacak problemlerin de teminat─▒d─▒r. Bu teminat onun birini be┼č yapacak, bestelenen ilahileri geni┼č kitlelere ula┼čt─▒rmak i├žin elinden gelen gayreti g├Âsterecektir.

─░LG─░N─░Z─░ ├çEKEB─░L─░R  ─░├žine ├ť├ž Elma Koy ÔÇô Amma!...

─░mam efendi ilahinin ne oldu─čunu, ├Âzelliklerinin neler olaca─č─▒n─▒, m├╝zi─činin nas─▒l olmas─▒ gerekti─čini bilmedi─či i├žin s├Âzlerine bakacakt─▒r. S├Âzler de; Allah, Muhammet, Mekke Medine ve din ulular─▒ ge├žiyorsa mesele bitmi┼čtir. Onun i├žin gerisi hi├ž ├Ânemli de─čildir. Fakat benim i├žin ├žok ├Ânemlidir. ─░├žime derttir. Derdim yap─▒lan ilahilerle ilgilidir. Dini ticarete tahvil edenlerle, t├╝rk├╝lerin m├╝ziklerini alarak yeni bestelenmi┼č ilahi gibi piyasaya s├╝r├╝lmesiyle, dini duygular─▒n s├Âm├╝r├╝lmesiyle ilgilidir.

─░┼čte onun i├žin d├╝┼čt├╝k yollara. ─░┼čin do─črusunu tespit etmek i├žin ilahi sitelerini, internet ortam─▒na y├╝klenmi┼č t├╝m ilahileri g├Âzden ge├žirdik. Klipleri inceledik. Kliplerde ilahi icra edilirken ├žocuklar─▒n nas─▒l g├Âzya┼č─▒ d├Âkt├╝─č├╝ne, ilahi diyemeyece─čimiz oyun havas─▒ niteli─čindeki ezgilerin nas─▒l kay─▒tlara ge├žti─čine ┼čahit olduk. ─░lahi kliplerinin mizansenlerinde duygu s├Âm├╝r├╝s├╝ yapmak i├žin azami gayretin g├Âsterildi─čine,

dini duygular─▒n talan edildi─čini, g├╝n be g├╝n s├Âm├╝r├╝n├╝n artt─▒─č─▒n─▒ g├Ârd├╝k. ├ľzellikle t├╝rk├╝ m├╝zikleriyle bezenmi┼č ilahilerin neler oldu─čunu, bu ve benzeri d├╝┼č├╝ncelerin nas─▒l ilahiler besteledi─čini, hangi t├╝rk├╝lerin m├╝zikleri al─▒narak dini i├žerikli s├Âzler yamand─▒─č─▒n─▒, oyun havas─▒ ┼čeklindeki ilahilerde hangi t├╝rk├╝lerin m├╝ziklerinin kullan─▒ld─▒─č─▒n─▒ tek tek tespit ettik. Bu yanl─▒┼č uygulamay─▒ g├Âz ├Ân├╝ne serebilmek i├žin, m├╝zi─či al─▒narak ilahi yap─▒lan t├╝rk├╝n├╝n notas─▒n─▒, kayna─č─▒n─▒, detay─▒n─▒, adaptasyon yap─▒larak ilahiye d├Ân├╝┼čt├╝r├╝len ezginin de notas─▒n─▒ yay─▒mlayarak somutla┼čt─▒rmak istedik. ─░┼čte 1. ├Ârnek:

1.─░LAH─░ : U├çUN KU┼×LAR MED─░NEÔÇÖYE

Okuyan ┬á┬á: Abdurrahman ├ľn├╝l
S├Âz ve m├╝zik : –
Yap─▒m:┬á : –
Y├Ânetmen┬á : –
Adaptasyon┬á : Yolumuz gurbete d├╝┼čt├╝ / Hazin hazin a─člar g├Ân├╝l
Kaynak  : http://www.youtube.com/watch?v=e2z8wt1T0dQ
Nota   : Halil Atılgan

├ľRNEK NOTA: 1 U├çUN KU┼×LAR MED─░NEÔÇÖYE

1
U├žun ku┼člar MedineÔÇÖye
Ya Muhammed diye diye
Selam g├Ât├╝r├╝n nebiye
Ya Muhammed diye diye

Ba─člant─▒

Y├╝r├╝ g├Ânl├╝m g├╝le g├╝le
D├Ân orda ┼čeyda b├╝lb├╝le
Getir a┼čk─▒m─▒ sen dile
Ya Muhammed diye diye

2
Bulut ge├žer katar katar
─░├žlerinde g├Âzya┼č─▒m var
Gidip MedineÔÇÖye ya─čar
Ya Muhammed diye diye

Ba─člant─▒

3
Kanad─▒m─▒ a├žm─▒┼č r├╝zg├ór
─░├žimde hasret ad─▒m var
Var─▒p MedineÔÇÖye ya─čar
Ya Muhammed diye diye

Ba─člant─▒

4
G├Ânl├╝m MedineÔÇÖye gider
G├Âz├╝m buradan seyreder
Hamdi mumu erir birer
Ya Muhammed diye diye

Ba─člant─▒

Yukar─▒da notas─▒n─▒ ve s├Âzlerini verdi─čimiz U├žun ku┼člar MedineÔÇÖye / Ya Muhammed diye diye ba┼člayan eseri dinledi─činizde ÔÇťBen bir t├╝rk├╝n├╝n kopyas─▒y─▒mÔÇŁ diye hayk─▒r─▒yor. Bu hayk─▒r─▒┼č sizi d├╝┼č├╝nmeye sevk ediyor. Hem dinliyor hem d├╝┼č├╝n├╝yorsunuz. Dinlerken m├╝zi─či al─▒nan t├╝rk├╝y├╝ hat─▒rl─▒yorsunuz. Yan─▒lmamak i├žin t├╝rk├╝n├╝n usul├╝n├╝ ve s├Âzlerini g├Âzden ge├žiriyorsunuz. Usul, s├Âz, s├Âzlerdeki hece kal─▒b─▒ ayn─▒. S├Âz ve m├╝zik c├╝mlesi de uyum i├žinde. ├çok g├╝zel bir Anadolu t├╝rk├╝s├╝n├╝n s├Âzleri de─či┼čmi┼č: U├žun ku┼člar MedineÔÇÖye / Ya Muhammed diye diye adl─▒ ilahi oluvermi┼č diye karar veriyorsunuz.
Zira: ─░lahi diye piyasaya s├╝r├╝len bu bestenin m├╝zi─či ├╝nl├╝ bir Erzincan t├╝rk├╝s├╝ne ait. Yolumuz gurbete d├╝┼čt├╝ / Hazin hazin a─člar g├Ân├╝l. TRT Repertuvar S─▒ra No: 3227. S├Âzler ├é┼č─▒k BeyhaniÔÇÖye ait.
Olamaz diyorsunuz. Ama olmu┼čÔÇŽ Y─▒llard─▒r s├Âyledi─čimiz t├╝rk├╝n├╝n m├╝zi─či ├žal─▒narak ilahi yap─▒lm─▒┼č. Biz; ilahi yap─▒lan U├žun ku┼člar MedineÔÇÖye adl─▒ ezgiyle (├ľrnek Nota: 1) Yolumuz gurbete d├╝┼čt├╝ adl─▒ t├╝rk├╝n├╝n notalar─▒n─▒ yay─▒mlad─▒k. (├ľrnek Nota: 2) Nota bilenler 1 ve 2nolu ├Ârnekleri incelediklerinde her iki m├╝zi─čin k├╝├ž├╝k de─či┼čikliklerle ayn─▒ oldu─čunu g├Ârecekler. Nota bilmeyenler de bilenlerden yard─▒m alarak sonuca ula┼čacak. Sonra da bize hak verecek. T├╝rk├╝ m├╝ziklerinin nas─▒l gasp edilerek ilahi yap─▒ld─▒─č─▒n─▒, sistemin nas─▒l bir din s├Âm├╝r├╝s├╝ ger├žekle┼čtirdi─čini g├Âz├╝yle g├Âr├╝p kula─č─▒yla i┼čitecek.

├ľRNEK NOTA: 2

    DERLEYEN
    ALİ EKBER ÇİÇEK
Y├ľRE ┬á ┬áDERLEME TAR─░H─░
ERZİNCAN  

YOLUMUZ GURBETE D├ť┼×T├ť

KAYNAK K─░┼×─░ NOTAYA ALAN
├é┼×IK BEYHAN─░

 

AZ─░ZE G├ťRSES

 

2.─░LAH─░ÔÇô YARALIYAM G├ťLMEZ Y├ťZ├ťM

Okuyan : Abdurrahman ├ľn├╝l
S├Âz ÔÇô M├╝zik : –
Yapım  : Bereket Yayınevi
Y├Ânetmen : –
Adaptasyon : Omuzumda Sevda Y├╝k├╝
Nota   : Halil Atılgan

 

├ľRNEK NOTA: 3 YARALIYIM G├ťLMEZ Y├ťZ├ťM

1
Yaral─▒y─▒m g├╝lmez y├╝z├╝m
Kan a─čl─▒yor iki g├Âz├╝m
Ne yaz─▒m belli ne g├╝z├╝m
Kurban olam ya Muhammed

Ba─člant─▒

Allah├╝me salli ala seyidina ya Muhammed
Salât selam olsun sana
Ey canlar can─▒ Muhammed

2
Kurban olay─▒m ben sana
Rabbimi sevdirdin bana
Seviyorum yana yana
Kurban olam ya Muhammed

Ba─člant─▒

3
├ľzledim seni efendim
Senle ─░slamÔÇÖ─▒ ├Ârgendim
┼×u zalim nefsimi yendim
Kurban olam ya Muhammed

Ba─člant─▒

─░kinci ├Ârnek olarak notas─▒n─▒ yazd─▒─č─▒m─▒z ilahi Yaral─▒y─▒m g├╝lmez y├╝z├╝m ad─▒yla kay─▒tlara ge├žmi┼č. ( ├ľrnek Nota: 3) ─░nternetten ula┼čt─▒─č─▒m─▒z detay bilgilerde:

Okuyan : Abdurrahman ├ľn├╝l.
Kaynak : Bereket Yay─▒nevi.
Kategori  : Film ve Animasyon.
Lisans  : Standart Youtube

bilgileri var. CD kay─▒tlar─▒nda ad─▒ ge├žen ve de ilahi olarak yay─▒mlanan ezginin m├╝zi─či Musa Ero─čluÔÇÖnun t├╝rk├╝ formundaki bir bestesinden al─▒nm─▒┼č. ÔÇťYaral─▒y─▒m g├╝lmez y├╝z├╝mÔÇŁ adl─▒ ilahi yap─▒lm─▒┼č. Evet, burada da Musa Ero─čluÔÇÖnun s├Âzleri Abdurrahim Karako├žÔÇÖa ait ÔÇťOmuzumda sevda y├╝k├╝ÔÇŁ adl─▒ bestesinin m├╝zi─či ├žal─▒nm─▒┼č. H─▒rs─▒zl─▒k vard─▒r. Ad─▒ da beste h─▒rs─▒zl─▒─č─▒d─▒r. H─▒rs─▒zl─▒k kabaca daha ├Ânce de s├Âyledi─čimiz gibi ├žalmak demektir. Bu da eser ├žalmaya girer. Hem dini duygular─▒ i┼čle, hem bir ba┼čkas─▒n─▒n besteledi─či ezgiyi ├žal, ├╝st├╝ne dini i├žerikli s├Âzler d├Â┼če. Ondan sonra ├žalmak haramd─▒r de. ├ťstelik de din i├žin bunu yap. Bu yap─▒lanlar─▒ hangi din kabul eder. Hangi iman mubah sayar. H─▒rs─▒zl─▒─č─▒n hi├ž bir dinde hi├žbir medeniyette yeri yoktur. Olamaz da. Pekiyi bunu yapanlar bilmiyor mu. Ba┼čkas─▒n─▒n bestesini alman─▒n h─▒rs─▒zl─▒k oldu─čunu? Elbette biliyor. Pekiyi biliyor da nas─▒l yap─▒yor. Onu i┼čte bu uygulamay─▒ yapanlara sormak gerekir. Sorunca uygulayan ki┼či kendisini savunacak m─▒? Yoksa yapt─▒m m─▒ diyecek. Yoksa ba┼čka mazeretler mi beyan edecek. Sonu├ž ne olursa olsun yapt─▒─č─▒m─▒z bu tespitler hi├ž bir mazerete mahal b─▒rakmayacak kadar g├╝├žl├╝. ├ç├╝nk├╝ biz h─▒rs─▒zl─▒─č─▒ ortaya koymak i├žin hem Yaral─▒y─▒m g├╝lmez y├╝z├╝m (├ľrnek Nota: 3) adl─▒ ilahinin notas─▒n─▒, hem de ÔÇťOmuzum da sevda y├╝k├╝ÔÇŁ (├ľrnek Nota: 4 ) adl─▒ bestenin notas─▒n─▒ yay─▒mlad─▒k. Dedi─čimize inanmayanlar her iki notay─▒ kar┼č─▒la┼čt─▒rarak, yap─▒lan h─▒rs─▒zl─▒─ča bizzat ┼čahit olacaklard─▒r. Ayr─▒ca: ─░lahinin bir ba┼čka ├Âzelli─či de m├╝zi─činin oyun havas─▒ niteli─či ta┼č─▒mas─▒d─▒r. Bu ├Âzelli─čini g├Ârmek i├žin dipnotta verdi─čimiz kaynaktan[8] ilahiyi indirip dinlemek gerek. Dinledikten sonra inan─▒yorum ki bize hak verecek, ilahi olarak ortaya konulan ezgiyi iyi bir oyun havas─▒ olarak de─čerlendireceksiniz. M├╝zik ┼čen ┼čakrak, hareketli, olduk├ža da co┼čkuluÔÇŽ Dinledik├že oynayas─▒n─▒z gelecek. ─░┼čte o zaman bu nas─▒l ilahi olabilir diye d├╝┼č├╝neceksiniz. D├╝┼č├╝nd├╝kten sonra karar─▒n─▒z─▒ vereceksiniz. Zorlama yok. Verilen karar sizi ger├žeklere g├Ât├╝recek. Kendi kendinize b├Âyle olamaz diyeceksiniz. Ama maalesef olmu┼č.

Ey din ulular─▒, k├╝lt├╝r├╝m├╝ze g├Ân├╝l veren din adamlar─▒, dindarlar, ÔÇťkindarlarÔÇŁ. Namaz k─▒ld─▒─č─▒n─▒ rekl├óm etmeyen, oru├ž tuttu─čunu ilan etmeyen, ÔÇťAllah ile aldatmayanÔÇŁ ger├žek M├╝sl├╝manlarÔÇŽ T├╝rk├╝lerin m├╝ziklerini al─▒p da i┼čte bu ilahidir diye piyasa s├╝renlerden haberdar de─čil misiniz? Yap─▒lan h─▒rs─▒zl─▒─č─▒n yanl─▒┼č oldu─čunu, hele bir ucu dine gelip dayan─▒yorsa bunun yanl─▒┼č oldu─čunu s├Âylemeyecek misiniz? Yoksa sizler de t├╝rk├╝ m├╝ziklerine dini s├Âzler yamanarak ortaya ├ž─▒kar─▒lan ilahileri dinleyip yapanlar─▒ alk─▒┼čl─▒yor musunuz diyor m├╝zi─či al─▒narak ilahi yap─▒lan ÔÇťOmuzumda sevda y├╝k├╝ÔÇŁ adl─▒ bestenin notas─▒n─▒ yay─▒ml─▒yoruz. (├ľrnek Nota: 4.)

S├Âz : Abdurrahim Karako├ž
M├╝zik : Musa Ero─člu
Nota : Halil At─▒lgan

├ľRNEK NOTA: 4 OMUZUMDA SEVDA Y├ťK├ť[9]

3.─░LAH─░ ÔÇô MED─░NEÔÇÖYE VARAMADIM

Okuyan : Ali Ercan
Yapım  : Ercan Plak
Y├Ânetmen : Ahmet Ercan
Adaptasyon ┬á: Peri┼čan bir divaneyim / Urfa t├╝rk├╝s├╝
Kaynak :Ercan Plak http://www.mynet.com/video/insanlar/ali-ercan-medineye -varamadim-ilahi-55009/
Nota  : Halil Atılgan

├ľRNEK NOTA: 5 MED─░NEÔÇÖYE VARAMADIM

1
MedineÔÇÖye varamad─▒m
G├╝l kokusu alamad─▒m
Ben ResulÔÇÖe doyamad─▒m
Yaral─▒y─▒m yaral─▒y─▒m

2
K├óbeÔÇÖnin ├Ârt├╝s├╝ kara
A├žt─▒ y├╝re─čime yara
Bulunmaz derdime ├žare
Yaral─▒y─▒m yaral─▒y─▒m

3
Rabbim nasip eyle ne var
Hasreti kalbimi da─člar
─░ki g├Âz├╝m durmaz a─člar
Yaral─▒y─▒m yaral─▒y─▒m

4
Resul├╝ g├Ârebilseydim
Derdimi s├Âyleseyidim
Gam ├žekmezdim ├Âlseyidim
Yaral─▒y─▒m yaral─▒y─▒m

5
Rabbim nasip etse gitsem
BeytullahÔÇÖ─▒ tavaf etsem
Hacer-├╝l EsvedÔÇÖi ├Âpsem
Yaral─▒y─▒m yaral─▒y─▒m

6
K├óbeÔÇÖnin o siyah ta┼č─▒
Ak─▒tt─▒m g├Âz├╝mden ya┼č─▒
Bulunmaz ResulÔÇÖ├╝n e┼či
Yaral─▒y─▒m yaral─▒y─▒m

7
Her an ResulÔÇÖ├╝ ├Âzlerim
Bu y├╝zden g├╝lmez y├╝zlerim
A├ž─▒k gider ┼ču g├Âzlerim
Yaral─▒y─▒m yaral─▒y─▒m

8
Bu arzumu MuhammedÔÇÖe
Hac─▒lar s├Âyler AhmetÔÇÖe
├ça─č─▒rs─▒n ┼ču fakiri de
Yaral─▒y─▒m yaral─▒y─▒m

├ť├ž├╝nc├╝ ├Ârne─čimiz MedineÔÇÖye varamad─▒m dizesiyle ba┼čl─▒yor. (├ľrnek Nota: 5) ─░lahi olarak piyasaya s├╝r├╝len bu ezginin m├╝zi─či de Peri┼čan bir divaneyim adl─▒ Urfa t├╝rk├╝s├╝nden al─▒nm─▒┼č. (├ľrnek Nota: 6) M├╝zi─če sekiz d├Ârtl├╝k dini i├žerikli s├Âzler monte edilerek piyasaya s├╝r├╝lm├╝┼č. ─░nternet ortam─▒nda hem m├╝zik olarak dinleyebilir, hem de g├Âr├╝nt├╝l├╝ olarak seyredebilirsiniz. ├ľzellikle g├Âr├╝nt├╝l├╝ olan MedineÔÇÖye varamad─▒m adl─▒ beste h─▒rs─▒zl─▒─č─▒ yap─▒larak ├╝retilen, sonra da piyasaya s├╝r├╝len ÔÇťilahiÔÇŁyi iyi dinlemenizi ├Âneririm. M├╝thi┼č bir duygu s├Âm├╝r├╝s├╝ÔÇŽ Az uz de─čil. ├ľrnek Nota: 5 ve ├ľrnek Nota: 6ÔÇÖy─▒ incelendi─činizde sizler de hakl─▒ oldu─čumuza inanacaks─▒n─▒z[10]. Bunda hi├ž ┼č├╝phem yokÔÇŽ

Klip, ├ž├Âlde giden katar katar develerle a├ž─▒l─▒yor. A├ž─▒l─▒┼čla birlikte tek kaval ilahinin saz b├Âl├╝m├╝n├╝n m├╝zi─čini ├╝fl├╝yor. Ben m├╝zi─či al─▒nan t├╝rk├╝y├╝ daha ├Ânceden biliyorum. T├╝rk├╝ hicaz makam─▒nda[11]ÔÇŽ Fakat ne hikmetse kaval u┼č┼čak ├╝fl├╝yor. ─░lahiyi okuyan Ali Ercan da─č ba┼č─▒nda, yar─▒ ├ž─▒plak g├Âr├╝nt├╝ye geliyor. ├ťzerinde ehram var. Bir ┼čeyler s├Âyl├╝yor. Klip g├Âr├╝nt├╝s├╝ K├óbe ile devam ediyor. Mah┼čeri bir kalabal─▒kÔÇŽ K├óbeÔÇÖyi tavaf ediyor. Sonra bir ev odas─▒. 7ÔÇô8 ya┼člar─▒nda bir ├žocuk karyolada yat─▒yor. ├çocu─čun ba┼č─▒ ba─čl─▒. Belli ki hastaÔÇŽ Hasta yata─č─▒n─▒n sol taraf─▒nda Ali Ercan. ├çocu─čun dedesi rol├╝nde. Sa─č taraf─▒nda t├╝rbanl─▒ bir bayan. O da herhalde annesiÔÇŽ Ya da ninesi, bilemiyoruz. Biraz ├Ânce da─člarda yar─▒ ├ž─▒plak g├Âr├╝nt├╝ye gelen Ali Ercan hasta ├žocu─čun ba┼č─▒nda kravatl─▒ bekliyor. Belli ki ilahiyi kravatla okuyacak.

Hasta ├žocuk dile geliyor.

ÔÇöDedeci─čim bir ilahi okusana. Haydi ne olur. Diye istekte bulunuyor. Dedi─čimiz oluyor. Dede Ali Ercan kravat─▒yla ba┼čl─▒yor: MedineÔÇÖye varamad─▒m / G├╝l kokusu alamad─▒m diye ilahiyi okumaya. Fonda h─▒├žk─▒r─▒k sesleriÔÇŽ Biri i├ž ├žekerek a─čl─▒yor. H─▒├žk─▒r─▒klar e┼čli─činde birinci d├Ârtl├╝k bitiyor. G├Âr├╝nt├╝de hasta ├žocukÔÇŽ

ÔÇö Dede g├Ârd├╝n├╝z m├╝ ba┼č─▒m a─čr─▒m─▒yor art─▒k. L├╝tfen devam et diyerek dedenin ilahi okumaya devam etmesini istiyor. Dede iste─či yerine getiriyor. K├óbeÔÇÖnin ├Ârt├╝s├╝ kara / A├žt─▒ y├╝re─čime yara diyerek ikinci d├Ârtl├╝─če giriyor. Dede ilahiyi okurken ┼čan alt─▒nda saz yok. ─░kinci d├Ârtl├╝─č├╝n bitmesiyle birlikte ilahinin ara m├╝zi─či ba┼čl─▒yor. ├çe┼čitli cami g├Âr├╝nt├╝leriyle s├Âzlerin tamam─▒ okunuyor. ├çocuk iyile┼čecek diye bekliyoruz. MaalesefÔÇŽ ─░yile┼čmiyor. Ba┼č─▒ ba─čl─▒ yavru sa─č elini havaya kald─▒rarak ÔÇťGeliyorum efendimiz. GeliyorumÔÇŁ diyor ve g├Âzlerini yumuyor. Sonu├ž: Y├Ânetmen ├žocu─ču ├Âld├╝r├╝yor. Evet, ├žocuk ├Âl├╝yor. H─▒├žk─▒r─▒k sesleriyle klip sona eriyor. S├╝re 13 dakika 22 saniye. D├╝┼č├╝n├╝yorum da… Akl─▒m alm─▒yor. G├Ânl├╝m kabul etmiyor. Nas─▒l bir mizansen? Nas─▒l bir duygu s├Âm├╝r├╝s├╝ÔÇŽ Ancak bu kadar olurÔÇŽ Ahlar─▒m oflara kar─▒┼č─▒yor. O ya┼čtaki bir ├žocu─čun bu mizanseni seyrettikten sonra neler d├╝┼č├╝nece─čini tahmin edemiyorum. Ancak hayret ediyorum. Ger├žekten HayretÔÇŽ Ozan─▒n dizeleri akl─▒ma geliyor: ÔÇťKar─▒nca da filin g├╝c├╝n├╝ g├Ârd├╝m / Ondaki kuvvete kudrete hayretÔÇŁ . Sonra da ÔÇťVe etti─čim hayrete hayretÔÇŁ diyerek ├žaresizli─čini ifade ediyor, dizelerini bitiriyordu. Ben de etti─čim hayrete hayret diyorum. Din din olal─▒ b├Âyle bir zul├╝m g├ÂrmediÔÇŽ

├ľRNEK NOTA: 6

    DERLEYEN
   
Y├ľRE ┬á ┬áDERLEME TAR─░H─░
┼×ANLIURFA ┬á

PER─░┼×AN B─░R D─░VANEY─░M

KAYNAK K─░┼×─░ NOTAYA ALAN
 

 

HAL─░L ATILGAN

 

Bu zulm├╝n ├Ân├╝ne nas─▒l ge├žilir. Kim ge├žer? Bilemiyorum. Alt─▒ yedi ya┼č─▒ndaki ├žocu─čun duygusunun istismar edilmesine nas─▒l m├óni olunur o nu da bilmiyorum. Milli E─čitim Bakanl─▒─č─▒, K├╝lt├╝r ve Turizm Bakanl─▒─č─▒ nerede? K├╝lt├╝r Bakanl─▒─č─▒n─▒n bu konuyla ilgilenen birimleri ne yapar. Yay─▒na girmeden ├Ânce bunlar─▒ denetleyen bir merci yok mudur? Varsa yay─▒nlanmas─▒na nas─▒l izin verilir. RT├ťK denilen kurum ├Âk├╝z alt─▒nda buza─č─▒ ararken bu yay─▒nlardan haberdar de─čil midir? Ho┼čÔÇŽ Olsa ki ne olacak. Olsa ki kimin nesine gerek. Din ticareti hat safhada. Kurum yetkilileri bu t├╝r yay─▒nlar─▒ g├Âr├╝nce belki de ├žok mutlu oluyorlar. Belki de yapanlar─▒, y├Ânetenleri tebrik ediyorlar. ├ç├╝nk├╝ yetkililer b├Âyle yay─▒nlar─▒n yap─▒lmas─▒n─▒ sa─člamak i├žin o g├Ârevdeler. Fakat biline kiÔÇŽ Bu duyars─▒zl─▒k toplumda din tacirlerine kar┼č─▒ m├╝thi┼č bir nefret duygusu olu┼čturuyor. Nereden biliyorum. Ya┼čad─▒─č─▒m i├žin biliyorum. Onun i├žin de i├žim yan─▒yor. Bu yang─▒n nas─▒l s├Ânecek? Kim s├Ând├╝recek? Baht─▒ kara maderini kim kurtaracak?

4.─░LAH─░ ÔÇô B─░R ├ç─░FT TURNA G├ľRD├ťM K├éBE YOLUNDA

Okuyan : G├╝├žl├╝ Soydemir – ─░LAH─░-DOGAN1968
Yap─▒m : http://www.akormerkezi.com Gen├ž Kurt – Arma / Alb├╝m 2007 Eser Turna
Lisans  : Standart Youtube Lisansı
Katagori : M├╝zik
Adaptasyon : Bir ├žift turna g├Ârd├╝m durur dallarda
Kaynak : http://www.youtube.com/watch?v=QJcB7A2MbH4
Nota   : Halil Atılgan

1
Bir┬á├žift┬áturna┬ág├Ârd├╝m┬áK├óbe┬áyolunda
Seversen┬áMevl├óÔÇÖy─▒┬ákalma┬áyollarda
Bizi bekleyen var Kâbe yolunda
MuhammedÔÇÖe┬ádo─čru┬áu├žun┬áturnalar

2
Akar┬á├ó┼č─▒klar─▒n┬ág├Âz├╝n├╝n┬áya┼č─▒
Ah┬áetik├že┬áeritir┬áda─č─▒ ile┬áta┼č─▒
Kud├╝sÔÇÖ├╝┬á┼čerifte┬áMusalla┬áTa┼č─▒
Peygambere selam sunun turnalar

┼×imdiye kadar yapt─▒─č─▒m─▒z tespitlerde m├╝zi─čini al─▒p dini s├Âzler monte ederek piyasaya s├╝r├╝len par├žalarda k├╝├ž├╝k de─či┼čikliklerin yap─▒ld─▒─č─▒na ┼čahit olmu┼čtuk. Bir ├žift turna g├Ârd├╝m K├óbe yolunda dizesiyle ba┼člayan s├Âz├╝m ona ilahide daha farkl─▒ bir uygulama ├ž─▒kt─▒ kar┼č─▒m─▒za. Bu ÔÇťilahiÔÇŁ de t├╝rk├╝n├╝n m├╝zi─či al─▒nd─▒─č─▒ gibi s├Âzlerden de al─▒nt─▒lar yap─▒lm─▒┼č. ÔÇťBir ├žift turna g├Ârd├╝m durdur dallardaÔÇŁ dizesiyle ba┼člayan ├╝nl├╝ t├╝rk├╝m├╝z: Bir ├žift turna g├Ârd├╝m K├óbe yolunda oluvermi┼č. T├╝rk├╝n├╝n m├╝zi─či oldu─ču gibi al─▒narak s├Âzlerde k├╝├ž├╝k de─či┼čiklikler yap─▒ld─▒ktan sonra da piyasaya s├╝r├╝lm├╝┼č. ─░┼čte sana yeni bir ilahi. Din s├Âm├╝r├╝s├╝ yapan kanallarda istedi─čin kadar d├Ând├╝r. Telif hakk─▒ talep eden yok. Bizim ÔÇťBir ├žift turna g├Ârd├╝m durur dallardaÔÇŁ t├╝rk├╝s├╝ ne zaman ilahi oldu diyen yok.

Keyfe keder m├╝zi─če internetteki turna g├Âr├╝nt├╝leriyle bir de klip yap─▒lm─▒┼č. Turna g├Âr├╝nt├╝leriyle ba┼člayan klip cami g├Âr├╝nt├╝leriyle, K├óbe g├Âr├╝nt├╝leriyle devam

ediyor. Bir ├žift turna g├Ârd├╝m Nur Da─č─▒ÔÇÖnda dizesiyle bir d├Ârtl├╝k ┼čiir okunduktan sonra m├╝zik ba┼čl─▒yor. Biz ┼čimdi dedi─čimizi do─črulamak i├žin Bir ├žift turna g├Ârd├╝m K├óbe yolunda[12] (├ľrnek Nota: 7) adl─▒ ilahinin notas─▒ ile Bir ├žift turna g├Ârd├╝m durur dallarda (├ľrnek Nota: 8) t├╝rk├╝s├╝n├╝n notas─▒n─▒ yay─▒mlayarak hem m├╝zik[13], hem de s├Âz h─▒rs─▒zl─▒─č─▒n─▒n nas─▒l yap─▒ld─▒─č─▒n─▒ ortaya koyaca─č─▒z. ─░nanmayanlar ├Ânce notalar─▒n mukayesesini yaps─▒n, sonra da dipnotta g├Âsterdi─čimiz kaynaklardan hem t├╝rk├╝n├╝n, hem de ad─▒ ge├žen s├Âz├╝m ona ilahinin m├╝ziklerini indirip dinlesin. Sonra da olamaz diye dizini d├Âvs├╝n diyor t├╝rk├╝n├╝n ve ilahinin 1. d├Ârtl├╝klerini yazarak s├Âzlerin nas─▒l ├žal─▒nd─▒─č─▒n─▒ g├Âstermek istiyorum. ─░┼čte s├Âzler:

─░lahinin 1. d├Ârtl├╝─č├╝ ┬á ┬á ┬á ┬á ┬á ┬á ┬á ┬á ┬á ┬á ┬á┬á T├╝rk├╝n├╝n 1. d├Ârtl├╝─č├╝:

Bir ├žift turna g├Ârd├╝m K├óbe yolunda┬á Bir ├žift turna g├Ârd├╝m durur dallarda
Seversen Mevl├óÔÇÖy─▒ kalma yollarda┬á┬á┬á┬á┬á Seversen Mevl├óÔÇÖy─▒ kalma yollarda
Bizi bekleyen var Kâbe yolunda          Bizi bekleyen var bizim ellerde
MuhammedÔÇÖe do─čru u├žun turnalar ┬á┬á Bizim ele do─čru u├žun turnalar

├ľRNEK NOTA: 8

 

 

  DERLEYEN
┬á ┬á N─░DA T├ťFEK├ç─░
Y├ľRE ┬á ┬á─░NCELEME TAR─░H─░
YOZGAT  

B─░R ├ç─░FT DURNA G├ľRD├ťM[14]

28. 06. 1984
KAYNAK K─░┼×─░ NOTAYA ALAN
─░BRAH─░M BAKIR N─░DA T├ťFEK├ç─░

5.─░LAH─░- MUHAMMEDÔÇÖ─░N SA─× YANINDA YARENLER

Okuyan : Hidayet Can
Yap─▒m┬á : Ney Prod├╝ksiyon – S├╝rmeli
Montaj : Mehmet Ya┼čar
Adaptasyon ┬á: ─░─čne att─▒m tarlaya
Kaynak : http://www.youtube.com/watch?v=TDvd-CtY3tw
Nota  : Halil Atılgan

1
MuhammedÔÇÖin sa─č yan─▒nda yarenler yarenler
El ba─člay─▒p huzurunda duranlar duranlar
Onu bir an ravzas─▒nda g├Ârenler g├Ârenler

Ba─člant─▒

MuhammedÔÇÖin o g├Âzleri s├╝rmeli
├é┼č─▒k olan r├╝yas─▒nda g├Ârmeli

2

MuhammedÔÇÖin ka┼člar─▒ var yay gibi
A─čz─▒ndan d├Âk├╝len s├Âzler bal gibi
─░pek sa├žlarla cemali nur gibi

Ba─člant─▒

Ebubekir sa─č yan─▒nda oturur
├ľmer Ali sanca─č─▒n─▒ g├Ât├╝r├╝r
Hazreti Osman da KuranÔÇÖ─▒ okur

Ba─člant─▒

├ľRNEK NOTA: 9 – MUHAMMETÔÇÖ─░N SA─× YANINDA YARENLER

5.Olarak notas─▒n─▒ yazd─▒─č─▒m─▒z ilahinin ad─▒: MuhammetÔÇÖin sa─č yan─▒n da yarenler ad─▒n─▒ ta┼č─▒yor. S├Âzlerinden gayr─▒ ilahiyi ├ža─čr─▒┼čt─▒ran hi├žbir ├Âzelli─či yok. ─░craat ├žok iyi bir oyun havas─▒ niteli─činde. Zira m├╝zi─čin asl─▒nda da o ├Âzellik var. ├ç├╝nk├╝ ilahinin m├╝zi─či ├╝nl├╝ bir Gaziantep t├╝rk├╝s├╝nden al─▒nm─▒┼č. T├╝rk├╝ i─čne att─▒m tarlaya: Repertuvar No: 3823. Kaynak Ki┼či: Halil Beydilli. Derleyen Emin Turgay[15]. Notaya Alan: Altan Demirel. MuhammetÔÇÖin sa─č yan─▒nda yarenler dizesiyle ba┼člayan s├Âz├╝m ona ilahiye bir de klip monte edilmi┼č. ─░ki semazenin d├Ânmesiyle ba┼člayan klip cami g├Âr├╝nt├╝leriyle, Arap harfleri ve kutsal topraklarda ├žekilmi┼č karelerle devam ediyor. Sonra AllahÔÇÖ─▒n varl─▒─č─▒n─▒ birli─čini ifade eden g├Âr├╝nt├╝ler, su da y├╝zen ├Ârdek vb. ├çalg─▒lar ise ilahi ile hi├ž alakas─▒ yok. Kavaldan gayri ilahiyi ├ža─čr─▒┼čt─▒ran bir ├žalg─▒ya da yer verilmemi┼č. Bateri ve gitar sesini rahatl─▒kla duyabilirsiniz. S├Âzleri olmadan m├╝zi─čini 100 ki┼čiye dinletmi┼č olsan─▒z birinin ilahi diyece─čini d├╝┼č├╝nemezsiniz. G├Âr├╝nt├╝ye gelen okuyucunun gezinerek el kol hareketleriyle s├Âz├╝m ona ilahiyi icra etmesi ayr─▒ bir ├ólem. K─▒saca bir hilkat garibesi. Ama bunu bilen sadece bizleriz. G├Ân├╝lden inan├žl─▒ olan benim saf temiz Anadolu insan─▒m ilahi ├Âzelliklerini bilmedi─či i├žin piyasaya s├╝r├╝len t├╝m dini i├žerikli s├Âzler ihtiva eden par├žalar─▒ ilahi olarak kabul ediyor. Ama maalesef de─čil. Nedir peki. ─░yi bir duygu s├Âm├╝r├╝s├╝ÔÇŽ Biz bu duygu s├Âm├╝r├╝s├╝n├╝ kan─▒tlamak i├žin s├Âz├╝m ona ilahinin notas─▒n─▒ (├ľrnek Nota: 9) hem de m├╝zi─či al─▒nan ─░─čne att─▒m tarlaya atl─▒ t├╝rk├╝n├╝n notas─▒n─▒ ( ├ľrnek Nota: 10) yay─▒ml─▒yoruz. ─░nanmayanlar ├Ânce notalar─▒ incelesin. Sonra da: http://www. youtu be.com/watch?v=TDvd-CtY3tw kayna─č─▒ndan ilahiyi, http://www.zapkolik.com / video/nazli-oksuz-gulcan-kaya-igne-attim-tarlaya-381429 kayna─č─▒ndan da Nazl─▒ ├ľks├╝z ve G├╝lcan KayaÔÇÖn─▒n birlikte okudu─ču ─░─čne att─▒m tarlaya t├╝rk├╝s├╝n├╝ (indirerek) dinlesinler. Sonra ne diyeceklerse, ne yapacaklarsa kendileri karar versin.

├ľRNEK NOTA: 11

    DERLEYEN
    EMİN TURGAY
Y├ľRE ┬á ┬áDERLEME TAR─░H─░
GAZİANTEP  

─░─×NE ATTIM TARLAYA

KAYNAK K─░┼×─░ NOTAYA ALAN
HAL─░L BEYD─░LL─░

 

ALTAN DEM─░REL

 

  • Dr. Halil ATILGAN

 

D─░PNOTLAR

[1] Mustafa Nihat ├ľzon, Osmanl─▒ca T├╝rk├že S├Âzl├╝k. ─░nk─▒l├óp ve Aka Bas─▒mevi ─░stanbul 1979.

[2] Dr. Nazmi ├ľzalp: T├╝rk Musikisi Tarihi. TRT M├╝zik Dairesi Ba┼čkanl─▒─č─▒ Yay─▒n No: 33 Bas─▒l─▒ yay─▒nlar M├╝d├╝rl├╝─č├╝ Yay─▒n No: 200. Ankara 1986.

[3] Cumh├╗r: Topluluk cemaat. T├╝rk Dini Musikisinde koro halinde okunacak k─▒s─▒mlar─▒ i┼čaret eden terim. Baz─▒ dini eserlerde solo partileri tek, koro partileri cumhur olarak i┼čaretlenir ve b├Âyle okunur. Cumhur ilahileri T├╝rk Dini Musikisinde tek sesli koro i├žin yaz─▒lm─▒┼č ilahilerdir.

[4] Dini ÔÇô tasavvufi T├╝rk Musikisinde bir form. Bir ├že┼čit ilahidir. Yaln─▒z Durak Evferi usul├╝yle ile ├Âl├ž├╝l├╝rler. Bu hususiyetleriyle ┼čair ilahilerden ayr─▒l─▒rlar. Mevlevilikten ba┼čka tarikatlar─▒n hemen hepsinde Durak okunur. Bu tarikatlar─▒n ayin ve zikirleri aras─▒nda fas─▒la verilen yerde icra edildi─či i├žin bu ad─▒ alm─▒┼čt─▒r.

[5] Klasik T├╝rk Musikisinde dokuz zamanl─▒ alt─▒ darpl─▒ usul├╝n ad─▒d─▒r. 9/8ÔÇÖlik mertebesine Evfer, 9/4 mertebesine a─č─▒r Evfer, 9/16 mertebesine de Y├╝r├╝k Evfer denir.

[6] http://tr.wikipedia.org/wiki/Tasavvuf_m%C3%BCzi%C4%9Fi

[7] http://www.inploid.com/t/tasavvuf-muziginde-kullanilan-enstrumanlar-nelerdir/27732 – http://rumimevlevi.com/tr/topluluklar/bay-bayan-tasavvuf-muzigi-topluluklari/1617-tasavvuf-muzigi-

[8] trtr.facebook.com/video/video.php? v=2016197933279

[9] Bestedeki s├Âzlerin mukayesesi yap─▒lmayaca─č─▒ i├žin di─čer d├Ârtl├╝kleri yay─▒mlanmam─▒┼čt─▒r.

[10]Kaynak: http://www.mynet.com/video/insanlar/ali-ercan-medineye-varamadim-ilahi-55009/. ─░nternet ortam─▒nda ayn─▒ ilahi ile ilgili birka├ž klip var. Bizim bahsetti─čimiz yukar─▒da kaynak olarak g├Âsterilendir. De─čerlendirmemiz de bu klip esas al─▒narak yap─▒lm─▒┼čt─▒r.

[11] T├╝rk├╝ hicaz makam─▒nda.. Fakat kaval giri┼č m├╝zi─čini u┼č┼čak ├žal─▒yor. Solist ┼čan b├Âl├╝m├╝n├╝ hicaz okuyor. Hem de olduk├ža a─č─▒r bir tempoda. Ters bir uygulama. ─░lahinin ┼čan b├Âl├╝m├╝ hicaz, saz b├Âl├╝m├╝ u┼č┼čak. Bu da icrac─▒lar─▒n musiki bilgisiyle do─čru orant─▒l─▒. H├ólbuki her iki b├Âl├╝m├╝nde hicaz makam─▒nda icra edilmesi gerekir. Ama edilmiyor. Edilmese de g├Âr├╝nt├╝ ve m├╝zik devam ediyor.

[12] ─░lahinin kayna─č─▒: http://www.youtube.com/watch?v=QJcB7A2MbH4)

[13] Bir ├žift Turna g├Ârd├╝m t├╝rk├╝s├╝n├╝n kayna─č─▒: Huri Sapan: http:// www.mp3 indirdur. com/ 53742-mp3-huri-sapan-bir-cift-turna-gordum-indir.html

[14]T├╝rk├╝n├╝n TRT Repertuvar S─▒ra No: 2541. Y├Âresi: Yozgat. Kaynak Ki┼či: ─░brahim Bak─▒r. Derleyen: Nida T├╝fek├ži.

[15] Emin Turgay derleme konusunda hi├žbir istidad─▒ olmayan Diyarbak─▒rl─▒ bir sanat├ž─▒. Plak d├Âneminde okudu─ču Karar verdim i├žmemeye, Sallana sallana ne├že ser avi vb gibi plaklarla daha ├žok ├╝ne kavu┼čtu. San─▒r─▒m ─░─čne att─▒m tarlaya t├╝rk├╝s├╝n├╝ de pla─ča okudu. Sonra okudu─ču plaklardan uygun olanlar─▒n─▒ TRTÔÇÖde de seslendirdi. TRT ar┼čivine Emin TurgayÔÇÖ─▒n sesinden giren bu t├╝rk├╝ zaman i├žinde Altan Demirel taraf─▒ndan notaya al─▒narak repertuvara kazand─▒r─▒ld─▒ diye d├╝┼č├╝n├╝yorum. Kesin de─čil kanaatimiz.

Toplam Okuma: 712 , Bug├╝n: 24 

Dr. Halil ATILGAN

Dr. Halil ATILGAN

1946 y─▒l─▒nda Adana'n─▒n Karaisal─▒ il├žesinin ─░ncirgedi─či k├Ây├╝nde do─čdu. (─░ncirgedi─či 1993 y─▒l─▒nda Mersin ilinin Tarsus il├žesine ba─čland─▒.) ─░lkokulu k├Ây├╝nde bitirdikten sonra D├╝zi├ži ─░lk├Â─čretmen Okuluna girdi. 1964ÔÇô1965 ├Â─čretim y─▒l─▒nda D├╝zi├ži ─░lk├Â─čretmen Okulundan mezun oldu. ├çe┼čitli illerde ├Â─čretmenlik, Halk E─čitimi Merkezi M├╝d├╝r, M├╝d├╝r Yard─▒mc─▒l─▒─č─▒ g├Ârevlerinde bulundu. 1973ÔÇô1975 y─▒llar─▒nda ├çukurova Radyosunun a├žm─▒┼č oldu─ču saz sanat├ž─▒l─▒─č─▒ s─▒navlar─▒n─▒ kazand─▒. 1984 de ├çukurova ├ťniversitesine M├╝zik Uzman─▒ olarak atand─▒. ├çukurova ├ťniversitesi G├╝zel Sanatlar B├Âl├╝m├╝nde Halk M├╝zi─či ve Ba─člama Dersleri ├ľ─čretim G├Ârevlisi, K├╝lt├╝r Sanat Merkezi M├╝d├╝rl├╝─č├╝ yapt─▒. 1990 y─▒l─▒nda K├╝lt├╝r Bakanl─▒─č─▒ ┼×anl─▒ Urfa Devlet T├╝rk Halk M├╝zi─či Korosuna Kurucu ┼×ef olarak atand─▒. 1993 y─▒l─▒nda Ankara'ya al─▒nan Dr. At─▒lgan koro ┼čefli─činin yan─▒nda K├╝lt├╝r Bakanl─▒─č─▒ Halk K├╝lt├╝rlerini Ara┼čt─▒rma ve Geli┼čtirme Genel M├╝d├╝rl├╝─č├╝nde (HAGEM) m├╝zik dan─▒┼čmanl─▒─č─▒, repertuvar kurulu ba┼čkanl─▒─č─▒ g├Ârevlerinde bulundu. Zaman i├žinde E─čitim Enstit├╝s├╝n├╝n M├╝zik B├Âl├╝m├╝n├╝, Anadolu ├ťniversitesi A├ľFÔÇÖnin ─░ktisat B├Âl├╝m├╝n├╝ bitirdi. Adana Valili─či ad─▒na yapt─▒─č─▒ Ge├žmi┼čten G├╝n├╝m├╝ze ├çukurova T├╝rk├╝leri kaset setinde y├Ârenin ├Âzellikli t├╝rk├╝lerini be┼č kasette toplayarak T├╝rk k├╝lt├╝r tarihinde bir ilki ger├žekle┼čtirdi. De─či┼čik illerde ├že┼čitli g├Ârevlerde bulunan Dr. At─▒lgan; ─░├žel, Yozgat, Adana, Gaziantep, K─▒br─▒s, Hatay, Mu─čla, Ni─čde, Tarsus, ┼×anl─▒urfa, Osmaniye, Mersin illerinde folklor derlemeleri yapt─▒. Derledi─či t├╝rk├╝leri TRT, TV programlar─▒nda kitaplar─▒nda yay─▒mlad─▒. Folklorla ilgili ara┼čt─▒rmalar─▒n─▒ ise; Sivas Folkloru, T├╝rk Folkloru, Anadolu Folkloru, Erciyes, Karaisal─▒, G├╝neyde K├╝lt├╝r, ─░├žel K├╝lt├╝r├╝, Ozan, T├╝rkiye ─░┼č Bankas─▒ K├╝lt├╝r Sanat, Tarla, G├╝ney Su, Folklor Edebiyat, Ana Yurttan Ata Yurda T├╝rk D├╝nyas─▒, Ceyhan, ├ça─čr─▒, Maki, Harran, T├╝rksoy, ├çukurova Lobisi, Size ve Y├Ârt├╝rk, Turun├ž, Ard─▒├ž Ku┼ču, T├╝rks├Âz├╝ dergilerinde, Karaisal─▒, Sons├Âz, Yeni├ža─č, Adana Ekspres gazetelerinde Aral─▒k 2018 itibariyle198 makalesi yay─▒mlad─▒. TRT ├çukurova Radyosunda yap─▒m─▒ ger├žekle┼čen Dilde Telde ├çukurova, Dadalo─člu Karacao─član Yurdundan, Y├Âremiz Folklorundan programlar─▒n─▒n yap─▒lmas─▒nda ├že┼čitli katk─▒lar sa─člayarak, folklor ve halk m├╝zi─či konular─▒nda konu┼čmalar yapt─▒. ├ťniversitelerde m├╝zikle ilgili konferanslar verdi. TRT, ├Âzel televizyon ve radyolara Dilde Telde Anadolu, Ezgi Kervan─▒, Sanat├ž─▒ Politikac─▒lar, K├╝lt├╝r K├╝rs├╝s├╝, AnadoluÔÇÖnun Dili, T├╝rk├╝ Deryas─▒nda Bir Damla programlar─▒n─▒ haz─▒rlay─▒p sundu. Yakla┼č─▒k 300'e yak─▒n T├╝rk halk ezgisini derleyen, notaya alan At─▒lgan, bu ezgileri TRT, TV'nin ├že┼čitli programlar─▒nda ├žald─▒ okudu. ├ço─čunlu─čunu ├çukurova t├╝rk├╝lerinin olu┼čturdu─ču yakla┼č─▒k 100'e yak─▒n halk ezgisini de TRT repertuvar─▒na kazand─▒rd─▒. ┼×efli─čini yapt─▒─č─▒ halk m├╝zi─či korolar─▒yla yurdun ├že┼čitli b├Âlgelerinde konserler veren Halil At─▒lgan mill├« ve milletler aras─▒ folklor, m├╝zik, halk edebiyat─▒ ve halk oyunlar─▒ dal─▒nda kongre, bilgi ┼č├Âleni ve seminerlere kat─▒larak Aral─▒k 2018 itibariyle 53 tebli─č sundu. T├╝rk k├╝lt├╝r├╝ne hizmetlerinden ├Ât├╝r├╝ 3 Ocak 2004 tarihinde Azerbaycan Vekt├Âr ─░limler Merkezinden doktora ald─▒. MESAM- ─░LESAM-T├╝rk Folklor Ara┼čt─▒rmalar─▒ Kurumu ├╝yesi olan Dr. Halil At─▒lgan ┼čiirlerden ve t├╝rk├╝lerden hareket ederek sahneye koydu─ču Kurtulu┼č Sava┼č─▒ Destan─▒, T├╝rk├╝lerin Dili, T├╝rk├╝lerde Ana, Sevelim Sevilelim, Urfa Kurtulu┼č Sava┼č─▒ Destan─▒ m├╝zikal programlar─▒yla halk m├╝zi─čine de─či┼čik bir sunum kazand─▒rd─▒. Halen Milli E─čitim Bakanl─▒─č─▒nca d├╝zenlenen halk m├╝zi─či yar─▒┼čmalar─▒n─▒n dan─▒┼čma kurulu ├╝yeli─čini de yapan At─▒lgan, K├╝lt├╝r ve Turizm Bakanl─▒─č─▒ G├╝zel Sanatlar Genel M├╝d├╝rl├╝─č├╝nden 01 Ocak 2010 tarihinde Devlet T├╝rk Halk M├╝zi─či Korosu ┼×efi olarak emekliye ayr─▒ld─▒. Dr. At─▒lgan T├╝rk k├╝lt├╝r├╝ne hizmetlerinden dolay─▒ ├že┼čitli kurum ve kurulu┼člarca Aral─▒k 2018 itibariyle 17 kez ├Âd├╝le lay─▒k g├Âr├╝ld├╝, ge├žmi┼čten g├╝n├╝m├╝ze 32 kitab─▒ yay─▒mland─▒. E-Posta: [email protected]

Sosyal Medyada Payla┼č─▒n:
Sponsorlu Ba─člant─▒lar
  • YEN─░
Mustafa KemalÔÇÖi SamsunÔÇÖa G├Ânderen Naz─▒r: ┼×akir Pa┼ča

Mustafa KemalÔÇÖi SamsunÔÇÖa G├Ânderen Naz─▒r: ┼×akir Pa┼ča

20 May─▒s 2020, Mustafa KemalÔÇÖi SamsunÔÇÖa G├Ânderen Naz─▒r: ┼×akir Pa┼ča i├žin yorumlar kapal─▒
ÔÇś─░┼čte Gidiyorum ├çe┼čmi Siyah─▒mÔÇÖ

ÔÇś─░┼čte Gidiyorum ├çe┼čmi Siyah─▒mÔÇÖ

19 May─▒s 2020, ÔÇś─░┼čte Gidiyorum ├çe┼čmi Siyah─▒mÔÇÖ i├žin yorumlar kapal─▒
Tuna Deltas─▒’nda Bizden ─░zler -1

Tuna Deltas─▒’nda Bizden ─░zler -1

19 May─▒s 2020, Tuna Deltas─▒’nda Bizden ─░zler -1 i├žin yorumlar kapal─▒
VahideddinÔÇÖin S├╝rg├╝ndeki Hac Yolculu─ču ve Birka├ž Bildirisi

VahideddinÔÇÖin S├╝rg├╝ndeki Hac Yolculu─ču ve Birka├ž Bildirisi

19 May─▒s 2020, VahideddinÔÇÖin S├╝rg├╝ndeki Hac Yolculu─ču ve Birka├ž Bildirisi i├žin yorumlar kapal─▒
VahidettinÔÇÖin beyannamesiÔÇŽ Mustafa KemalÔÇÖi AnadoluÔÇÖya kim g├Ânderdi?

VahidettinÔÇÖin beyannamesiÔÇŽ Mustafa KemalÔÇÖi AnadoluÔÇÖya kim g├Ânderdi?

17 May─▒s 2020, VahidettinÔÇÖin beyannamesiÔÇŽ Mustafa KemalÔÇÖi AnadoluÔÇÖya kim g├Ânderdi? i├žin yorumlar kapal─▒
Mezar─▒nda bile rahat b─▒rak─▒lmayan ┼×ehzade Cem Sultan

Mezar─▒nda bile rahat b─▒rak─▒lmayan ┼×ehzade Cem Sultan

17 May─▒s 2020, Mezar─▒nda bile rahat b─▒rak─▒lmayan ┼×ehzade Cem Sultan i├žin yorumlar kapal─▒
Lodos esti─činde u├žaklar BursaÔÇÖya inemezdi

Lodos esti─činde u├žaklar BursaÔÇÖya inemezdi

9 May─▒s 2020, Lodos esti─činde u├žaklar BursaÔÇÖya inemezdi i├žin yorumlar kapal─▒
Bursa Bas─▒n─▒ndan U├žan Daire Haberleri

Bursa Bas─▒n─▒ndan U├žan Daire Haberleri

9 May─▒s 2020, Bursa Bas─▒n─▒ndan U├žan Daire Haberleri i├žin yorumlar kapal─▒
Yalova Vilayetine ─░skan Edilen Kafkas G├Â├žmenleri

Yalova Vilayetine ─░skan Edilen Kafkas G├Â├žmenleri

9 May─▒s 2020, Yalova Vilayetine ─░skan Edilen Kafkas G├Â├žmenleri i├žin yorumlar kapal─▒
K├╝reselle┼čme K─▒skac─▒nda E─čitim Sanc─▒m─▒z

K├╝reselle┼čme K─▒skac─▒nda E─čitim Sanc─▒m─▒z

9 May─▒s 2020, K├╝reselle┼čme K─▒skac─▒nda E─čitim Sanc─▒m─▒z i├žin yorumlar kapal─▒
Edebiyat ─░li┼čkisi ve Sinema

Edebiyat ─░li┼čkisi ve Sinema

9 May─▒s 2020, Edebiyat ─░li┼čkisi ve Sinema i├žin yorumlar kapal─▒
Osmanl─▒ Devletinde Sinema

Osmanl─▒ Devletinde Sinema

9 May─▒s 2020, Osmanl─▒ Devletinde Sinema i├žin yorumlar kapal─▒
Bursa ve Civar─▒ | Marie de Launay – Bonkowski Bey

Bursa ve Civar─▒ | Marie de Launay – Bonkowski Bey

9 May─▒s 2020, Bursa ve Civar─▒ | Marie de Launay – Bonkowski Bey i├žin yorumlar kapal─▒
Kadersiz T├╝rk├╝ler

Kadersiz T├╝rk├╝ler

24 Nisan 2020, Kadersiz T├╝rk├╝ler i├žin yorumlar kapal─▒
Dili Olmayan─▒n Yolu da Olmaz Beli deÔÇŽ

Dili Olmayan─▒n Yolu da Olmaz Beli deÔÇŽ

24 Nisan 2020, Dili Olmayan─▒n Yolu da Olmaz Beli deÔÇŽ i├žin yorumlar kapal─▒
─░├žine ├ť├ž Elma Koy ÔÇô Amma!…

─░├žine ├ť├ž Elma Koy ÔÇô Amma!…

24 Nisan 2020, ─░├žine ├ť├ž Elma Koy ÔÇô Amma!… i├žin yorumlar kapal─▒
ÔÇťNem Alacak Felek BenimÔÇŁ

ÔÇťNem Alacak Felek BenimÔÇŁ

24 Nisan 2020, ÔÇťNem Alacak Felek BenimÔÇŁ i├žin yorumlar kapal─▒
Bir Hayati Vasfi Ta┼čy├╝rek Vard─▒, Yeni Yetmeler Bilmez Onu

Bir Hayati Vasfi Ta┼čy├╝rek Vard─▒, Yeni Yetmeler Bilmez Onu

24 Nisan 2020, Bir Hayati Vasfi Ta┼čy├╝rek Vard─▒, Yeni Yetmeler Bilmez Onu i├žin yorumlar kapal─▒
─░┼čte O ┼×ampiyon ─░smet Atl─▒’d─▒r

─░┼čte O ┼×ampiyon ─░smet Atl─▒’d─▒r

24 Nisan 2020, ─░┼čte O ┼×ampiyon ─░smet Atl─▒’d─▒r i├žin yorumlar kapal─▒
Deste Deste Dertli, ├çileke┼č A┼č─▒k Ferrahi

Deste Deste Dertli, ├çileke┼č A┼č─▒k Ferrahi

24 Nisan 2020, Deste Deste Dertli, ├çileke┼č A┼č─▒k Ferrahi i├žin yorumlar kapal─▒
Sponsorlu Ba─člant─▒lar