Quantcast
Bar─▒┼č Man├žo Ger├že─či – Belgesel Tarih

Mehmet YARDIMCI
Mehmet  YARDIMCI
Bar─▒┼č Man├žo Ger├že─či
  • 14 Temmuz 2023 Cuma
  • +
  • -
  • Yrd. Do├ž. Dr. Mehmet YARDIMCI /

Loading

-Gelenekten gelece─če uzanan k├Âpr├╝-

Mehmet Bar─▒┼č Man├žo 2 Ocak 1943ÔÇÖte ─░stanbulÔÇÖda do─čmu┼čtur. Aslen Konyal─▒ olup SelanikÔÇÖe yerle┼čen ve Man├žozadeler lakab─▒yla an─▒lan ailesi Birinci D├╝nya Sava┼č─▒ndaki bunal─▒ml─▒ d├Ânemde ─░stanbulÔÇÖa g├Â├žm├╝┼č, aile ─░kinci D├╝nya Sava┼č─▒ÔÇÖn─▒n bitmesine duydu─ču ├Âzlem nedeniyle de┬á ├žocuklar─▒na ÔÇśBar─▒┼čÔÇÖ ad─▒n─▒ koymu┼čtur.

M├╝zisyen bir annenin o─člu olan Man├žo, ┼čark─▒ s├Âylemeye ├žok k├╝├ž├╝k ya┼člarda ba┼člam─▒┼č, ilk m├╝zik grubu KafadarlarÔÇÖ─▒ 1958ÔÇÖde Galatasaray Lisesi ├Â─črencisiyken kurmu┼čtur. ┬áHarmoniler, Kayg─▒s─▒zlar, Mo─čollar gibi gruplarla m├╝zik ├žal─▒┼čmalar─▒ yapm─▒┼č, 1962ÔÇÖde ilk 45ÔÇÖli─čini ├ž─▒karm─▒┼čt─▒r.

Bar─▒┼č Man├žo, 1963ÔÇÖte T├╝rkiye’den ayr─▒l─▒p ┬ásalyangoz y├╝kl├╝ bir kamyonun terc├╝man─▒ ve ┼čof├Âr yard─▒mc─▒s─▒ olarak ─░stanbul’dan Lion’a oradan da otostopla Paris’e, ┬ádaha sonra da Bel├žika da ya┼čamakta olan abisi Sava┼č Man├žoÔÇÖnun ┬áyan─▒nda kalmak i├žin Liege kentine gitmi┼čtir.

Bar─▒┼č Man├žo, ├╝niversite e─čitimi g├Ârd├╝─č├╝ Bel├žika’n─▒n Liege kentinde kendine bir ev tutmu┼č, Bel├žika Kraliyet Akademisi’nde resim, grafik ve i├ž mimarl─▒k e─čitimi g├Âr├╝rken bir yandan da; T├╝rk i┼č├žilerine terc├╝manl─▒k, garsonluk, otomobil bak─▒c─▒l─▒─č─▒ i┼člerinde ├žal─▒┼čm─▒┼č,┬á T├╝rkiyeÔÇÖden getirtti─či filmleri orada ya┼čamakta olan T├╝rk i┼č├žilerine g├Âstererek okul masraf─▒n─▒ ve ge├žimini sa─člay─▒p 1969ÔÇÖda akademiyi birincilikle bitirmi┼čtir.

K─▒sa s├╝ren ilk evlili─čini 1967ÔÇÖde Bel├žikal─▒ Maria Claude ile ger├žekle┼čtiren Bar─▒┼č Man├žoÔÇÖnun yak─▒n arkada┼člar─▒ Hulusi Tunca ve Arda Uskan bu evlilik seramonisini ┼č├Âyle kaleme alm─▒┼člard─▒r:

ÔÇťTarih 31 Ocak 1970. Bel├žika’n─▒n Liege kentindeyiz. ─░lgin├ž bir nikah t├Ârenine davetliyiz. Damat, gen├ž bir T├╝rk m├╝zisyen: Bar─▒┼č Man├žo. Gelin ise Bel├žikal─▒ bir fotomodel: Marie Claude. Bel├žikaÔÇÖl─▒ nikah memuru ┼ča┼čk─▒n.

Kar┼č─▒s─▒nda adeta T├╝rk masal─▒ndan f─▒rlam─▒┼č gibi duran bir ├žift bulunuyor.

Bar─▒┼č Man├žo’nun ├╝zerinde, dededen kalma 175 y─▒ll─▒k, ├╝zeri g├╝m├╝┼č i┼člemeli mor bir kaftan var. Marie Claude ise beyaz bir gelinlik yerine, ├╝zerinde turkuaz i┼člemeler bulunan siyah bir gelinlik giymi┼č, ba┼č─▒na y├Âr├╝k i┼či bir gelin ba┼čl─▒─č─▒ takm─▒┼č.

Bar─▒┼č Man├žo ve Marie Claude, nikah sonras─▒ndaki ├╝├ž g├╝n├╝ birlikte ge├žirir. Sonra ikisi de i┼člerine d├Âner. Bar─▒┼č Man├žo bir plak doldurmak ├╝zere Londra’ya giderken, T├╝rk dergilerindeki Fruko reklamlar─▒nda da yer alan Marie Claude, yeni bir kampanya i├žin ─░stanbul’a u├žar.

Gen├ž ├žift ├žok mutlu, her ┼čey ├žok g├╝zeldir. Daha do─črusu g├Âr├╝nt├╝ ├Âyledir. Nikah─▒n ├╝zerinden hen├╝z 40 g├╝n ge├žmi┼čtir ki, Bar─▒┼č Man├žo e┼činden bo┼čanmak ├╝zere mahkemeye ba┼čvurur.

Masallardaki d├╝─č├╝nler 40 g├╝n 40 gece s├╝rerken, Bar─▒┼č Man├žo’nun masal gibi ba┼člayan bu evlili─či, sadece 40 g├╝n 40 gece s├╝rm├╝┼čt├╝r. Hukuki bo┼čanma ise 6 ay sonra, 16 Temmuz 1970’te ger├žekle┼čmi┼čtir.ÔÇŁ[1]

Bar─▒┼č Man├žo, Kol D├╝─čmeleri ve G├╝lpembe gibi unutulmaz bestelerin ard─▒ndan 1970ÔÇÖte ┬ákendi gitar─▒ ve kemen├že sanat├ž─▒s─▒ C├╝neyd Orhon’un kemen├žesi ile kaydedilen:

Ellerimle b├╝y├╝tt├╝─č├╝m
Solarken diriltti─čim
├çi├že─čimi kopard─▒n sen
Ellere verdin

Da─člar da─člar
Kurban olam yol ver ge├žem
Sevdi─čimi son bir olsun
yak─▒ndan g├Ârem

Ku┼člar ├Âtmez g├╝ller soldu
Y├╝ce da─člar duman oldu
Belli ki gitti─čin yerden
Kara haber var

Da─člar da─člar
Kurban olam yol ver ge├žem
Sevdi─čimi son bir olsun
Yak─▒ndan g├ÂremÔÇŽ

bi├žimindeki Da─člar Da─člar ┼čark─▒s─▒yla m├╝zik ya┼čam─▒nda ├žok b├╝y├╝k bir ├ž─▒k─▒┼č yapm─▒┼čt─▒r.

Bu ┼čark─▒, Bar─▒┼č Man├žo’nun sadece rock ile s─▒n─▒rl─▒ kalmayan kendi m├╝zik tarz─▒n─▒n ba┼člang─▒c─▒, m├╝zik hayat─▒n─▒n da d├Ân├╝m noktas─▒ olmu┼č, ┬á4 Ayl─▒k bir s├╝rede 700.000’den fazla satan “Da─člar Da─člar” pla─č─▒, Man├žo’ya Platin Plak ├ľd├╝l├╝’n├╝ kazand─▒rm─▒┼čt─▒r.

1972 y─▒l─▒nda uzun y─▒llar birlikte ├žal─▒┼čaca─č─▒ Kurtalan Ekspres adl─▒ grubu kurmu┼č,┬á Anadolu Rock t├╝r├╝nde ├╝retti─či ┼čark─▒larla b├╝y├╝k ├╝n yapm─▒┼čt─▒r. 1978ÔÇÖde Lale ├çalar ile evlenmi┼č ve ┬áiki o─člu olmu┼čtur.

ÔÇťGe├žmi┼čini bilmeyen bug├╝n├╝n├╝ anlayamaz ve yar─▒n─▒n─▒ kuramaz.ÔÇŁ┬á ─░lkesiyle hareket edip m├╝zik ya┼čam─▒n─▒n yan─▒ s─▒ra 1988ÔÇÖde 7ÔÇÖden 77ÔÇÖye adl─▒ ┬átelevizyon program─▒na ba┼člam─▒┼č, program─▒n ÔÇśAdam Olacak ├çocukÔÇÖ k├Â┼česinde bir milletin gelece─či olan ├žocuklar─▒ ciddiye alm─▒┼č, onlar─▒n sevgisini kazanm─▒┼čt─▒r.

Umay G├╝nay, Bar─▒┼č Man├žoÔÇÖyu bizim de kat─▒ld─▒─č─▒m─▒z do─čru bir saptama ile ÔÇśOzan-Baks─▒┬á edebiyat gelene─činin devam─▒ olan ├ó┼č─▒k tarz─▒n─▒n, yeni bir olu┼čumunun temsilcisiÔÇÖ┬á olarak i┼čaret etmi┼čtir.[2] Man├žoÔÇÖnun, ┬áKalk Gidelim K├╝heylan adl─▒ ┼čark─▒s─▒nda ÔÇťBar─▒┼č b├Âyle belledi bir ├žald─▒ binbir s├ÂylediÔÇŁ dizesiyle gezgin kamlardan, baks─▒lardan, ozanlardan devrald─▒─č─▒ gelene─či ifade etmi┼čtir diyebiliriz.

Necati Gedikli de┬á bir konu┼čmas─▒nda ÔÇśSanat├ž─▒ kurdu─ču Kurtalan Ekspres adl─▒ grubu ile birlikte yaln─▒zca ezgi ve ├╝slup a├ž─▒s─▒ndan de─čil, s├Âzlere ve konulara kadar t├╝m├╝yle halk┬á k├╝lt├╝r├╝m├╝z├╝n ├Â─čelerini i├žeren par├žalar yapm─▒┼čt─▒r.ÔÇÖ[3] ┬ádiyerek konuya a├ž─▒kl─▒k getirmi┼čtir.

Bar─▒┼č Man├žoÔÇÖnun ┼čark─▒lar─▒n─▒n sonunda ad─▒n─▒ kullanmas─▒, ├ó┼č─▒k edebiyat─▒na yak─▒nl─▒─č─▒n─▒n ve mahlas kullanma gelene─činin a├ž─▒k i┼čaretlerinden biridir.

T├╝rk k├╝lt├╝r├╝n├╝ bir b├╝t├╝n olarak g├Âr├╝p Orta AsyaÔÇÖdan AnadoluÔÇÖya ta┼č─▒nan gelenek, g├Ârenek ve t├Âre b├╝nyesinde varl─▒─č─▒n─▒ ├ža─čda┼č kal─▒plar i├žerisinde s├╝rd├╝ren, T├╝rk milli k├╝lt├╝r├╝ne ait unsurlar─▒ bestelerine yerle┼čtirip kendine ├Âzg├╝ s├Âylemle icra eden Bar─▒┼č Man├žo, gelenekten gelece─če uzanan sa─člam bir k├Âpr├╝ konumundad─▒r.

Tarihsel ve toplumsal s├╝re├ž i├žerisinde edebiyat─▒n ve k├╝lt├╝r├╝n bir par├žas─▒ olup halk─▒n ortak haf─▒zas─▒n─▒ olu┼čturan bir bellek konumundaki m├╝zi─či ├Ânemli k─▒lan, na─čmelerin g├╝fteyi ustaca ta┼č─▒mas─▒d─▒r.

├ľzde ulusal, s├Âylemde evrensel bir ├žizgide g├Âr├╝len Bar─▒┼č Man├žo, Halk k├╝lt├╝r├╝ b├╝nyesindeki atas├Âz├╝ ve deyimleri al─▒p ┼čark─▒lar─▒na ustaca yerle┼čtirerek k├╝lt├╝rel k├Âklerini irdeleyip anlam derinli─čini artt─▒rm─▒┼čt─▒r. O, kendi yazd─▒─č─▒ ┼čark─▒ s├Âzlerinin d─▒┼č─▒nda ├že┼čitli t├╝rk├╝leri ve Klasik T├╝rk M├╝zi─či eserlerini de yorumlam─▒┼čt─▒r: T├╝rk├╝lerden K─▒z─▒lc─▒klar Oldu Mu, Urfan─▒n Etraf─▒ Dumanl─▒ Da─člar, Aman Avc─▒ Vurma Beni, Kirpiklerin Ok Ok Eyle, G├Ân├╝l Da─č─▒, Buras─▒ Mu┼čtur, Ge├žti Dost Kervan─▒; klasik eserlerden ise Gamzedeyim, Bir Bahar Ak┼čam─▒ Rastlad─▒m Size, Ham Meyvay─▒ Kopard─▒lar Dal─▒ndan, Yine Bir G├╝lnihal, gibi eserleri kendi tavr─▒ i├žinde sunu┼čunu ÔÇťBug├╝n yapt─▒─č─▒m─▒z m├╝zikte Nasreddin HocaÔÇÖn─▒n mizah─▒, Hac─▒ Bekta┼č-─▒ VeliÔÇÖnin felsefesi, Dede KorkutÔÇÖun t├Âre, gelenek ve dinamizminin etkilerini g├Ârebiliyorsan─▒z bu da bir rastlant─▒ de─čildirÔÇŽÔÇŁ[4] ┬ábi├žiminde dile getirmi┼čtir.

Onun ÔÇśNazar eyle nazar eyle / Gel kap─▒ma pazar eyleÔÇÖ bi├žimindeki deyi┼či T├╝rk tarihine ve halk bilimine ne denli vak─▒f oldu─čunun g├Âstergelerinden biridir. ├ç├╝nk├╝ bu ┼čark─▒da Orta AsyaÔÇÖdaki T├╝rk ya┼čay─▒┼č─▒ndan ve tarihinden baz─▒ k├╝lt├╝rel unsurlara vurgu yap─▒lmakta, T├╝rk k├╝lt├╝r├╝nde bir sembol olan┬á ÔÇśhakanÔÇÖ┬á s├Âz├╝ ile tarihte ya┼čam─▒┼č b├╝t├╝n T├╝rk ka─čanlar─▒ i┼čaret edilmekte, II. G├Âkt├╝rk devletinin kurucusu Kutluk Ka─čanÔÇÖ─▒n sembol olarak bilinen e┼či Bilge Hatun an─▒larak da tarihteki b├╝t├╝n T├╝rk ka─čanlar─▒n─▒n e┼člerine telmih d├╝┼č├╝r├╝lerek┬á temsil edilmektedir.

ÔÇśNazar eyle nazar eyleÔÇÖ deyi┼činde dikkat ├žeken ├Ânemli hususlardan biri de Bar─▒┼č Man├žoÔÇÖnun vurgulad─▒─č─▒ say─▒lard─▒r. Bu say─▒lar s─▒radan bir say─▒ olmay─▒p T├╝rk k├╝lt├╝r├╝ ve sosyal ya┼čam─▒nda ├Ânem arzeden say─▒lard─▒r. Baz─▒ say─▒lar─▒n k├╝lt├╝r├╝m├╝zdeki i┼člevi ─░slamiyet ├Âncesi sosyal hayat─▒m─▒za dayanmakta, kimi say─▒lar da destan ve masallar─▒m─▒zda ├Ânemli ├Âl├ž├╝de yer almaktad─▒r.

T├╝rklerde kutsal say─▒lan say─▒lardan birisi dokuz say─▒s─▒d─▒r. Bu say─▒ya geleneksel k├╝lt├╝r├╝m├╝z├╝n her a┼čamas─▒nda rastlamak m├╝mk├╝nd├╝r. Altay Yarat─▒l─▒┼č Destan─▒ÔÇÖna g├Âre Tanr─▒ yerden “dokuz dall─▒” bir a─ča├ž bitirerek her dal─▒n alt─▒nda bir insan yaratm─▒┼čt─▒r. Bunlar dokuz insan cinsinin atalar─▒ olmu┼čtur. Ayr─▒ca Tanr─▒ ├ťlgenÔÇÖin yedi o─člu, dokuz k─▒z─▒ oldu─čuna inan─▒l─▒r.

Halk takviminde “Mart dokuzu” deyimi olarak g├Âr├╝len dokuz say─▒s─▒ atas├Âzleri ve deyimlerimizde de s─▒k├ža kullan─▒lm─▒┼čt─▒r. Bunlardan baz─▒lar─▒: ÔÇśDokuz at bir kaz─▒─ča ba─članmaz, Bo─čaz dokuz bo─čumdurÔÇÖ. Bar─▒┼č Man├žoÔÇÖnun ┬ákulland─▒─č─▒ ÔÇśk─▒rk yi─čitÔÇÖ ve ┬áÔÇśk─▒rk g├╝zelÔÇÖ s├Âzleri de ├žok├ža ge├ženlerdendir.

T├╝rkler taraf─▒ndan, ilk ├ža─člardan bu yana k─▒rk say─▒s─▒n─▒n kutsall─▒─č─▒na inan─▒lmaktad─▒r. ─░slamiyetÔÇÖte de ├Ânemli bir yer tuttu─ču g├Âr├╝lmektedir. ├ľrne─čin, K─▒rk Erbain Kur’an’da bir ├žok ┬ákez ge├žmektedir. Alevi ve Bekta┼čilerde Hz. Ali’nin ba┼čkanl─▒k etti─či k─▒rk ki┼činin meclisine “K─▒rklar meclisi” denmektedir. Bu say─▒ geleneksel k├╝lt├╝r├╝m├╝zde de de─či┼čik bi├žimlerde g├Âr├╝lmektedir. Bunlar─▒n baz─▒lar─▒n─▒ ┼ču ┼čekilde belirlemek m├╝mk├╝nd├╝r:

* ─░nan─▒┼ča g├Âre, ├žocuk ayaklar─▒n─▒ basmazsa ve geli┼čmezse buna “k─▒rk bast─▒” denir.
* K─▒rkl─▒ ├žocu─čun elbise ve bezlerinin suyunun d─▒┼čar─▒ at─▒lmayaca─č─▒na inan─▒l─▒r.

Bar─▒┼č Man├žoÔÇÖnun:

Levent boylu k─▒rk yi─čide varm─▒┼č
D├╝─č├╝n dernek k─▒rk gece s├╝rm├╝┼č

dedi─či k─▒rk g├╝n k─▒rk gece s├╝ren d├╝─č├╝nlerin, ┬átoylar─▒n, e─člencelerin T├╝rk k├╝lt├╝r├╝nde ├Ânemli bir yer tuttu─ču koyun, ko├ž gibi hayvanlar─▒n kesildi─či ve yemekler da─č─▒t─▒ld─▒─č─▒ bilinmekte, bu e─člence anlay─▒┼č─▒n─▒n ve k├╝lt├╝rel unsurlar─▒n varl─▒─č─▒ O─čuz Ka─čan Destan─▒ÔÇÖnda da┬á sergilenmektedir. Bar─▒┼č Man├žoÔÇÖnun eserlerinde milli destan ├Âzelliklerinin bar─▒nd─▒r─▒yor olmas─▒ yeni ku┼čaklarda hamasi duygular─▒n canl─▒ tutulmas─▒ a├ž─▒s─▒ndan ├Ânemlidir. Hakan─▒n sefere gitmesi ve dokuz o─člunun be┼č ya┼č─▒na gelince k─▒l─▒├ž ku┼čanmas─▒ da y├╝ksek bir co┼čkunluk ifadesi katmaktad─▒r.

Bar─▒┼č Man├žoÔÇÖnun, ÔÇť├é┼č─▒klar, bizim duygular─▒m─▒z─▒, sazlar─▒n─▒ k├ó─č─▒t, m─▒zraplar─▒n─▒ kalem kabul ederek s├Âylemi┼člerdir. Benim yapt─▒─č─▒m ├ó┼č─▒k edebiyat─▒n─▒n bir devam─▒, ├ó┼č─▒klarla ├žok s─▒k─▒ ba─člar─▒m var, onlardan esinleniyorum ┬á┼×eref Ta┼čl─▒ova, Murat ├çobano─člu… Onlarla benim aramda pek fazla fark yok yapt─▒─č─▒m─▒z i┼č a├ž─▒s─▒ndanÔÇŁ deyi┼či bizim Man├žoÔÇÖya ├ža─čda┼č ├ó┼č─▒k deyi┼čimizin kan─▒t─▒d─▒r.

Dilaver D├╝zg├╝nÔÇÖ├╝n de i┼čaret etti─či gibi: ÔÇťBar─▒s╠ž Manc╠žoÔÇÖnun eserleri farkl─▒ enstru╠łmanlar es╠žlig╠ćinde, farkl─▒ bic╠žim ve tu╠łrlerde sunulsa da a╠és╠ž─▒k tarz─▒ndaki s╠žiir so╠łyleme geleneg╠ćinden izler tas╠ž─▒r. ÔÇťHalhalÔÇŁ adl─▒ s╠žark─▒s─▒nda bir ko╠łylu╠ł gu╠łzeli olan Nazo GelinÔÇÖi ÔÇťyavru ceylan gibi kac╠žarÔÇŁ, ÔÇťseke seke c╠žaydan gec╠žerÔÇŁ, ÔÇťbir bak─▒s╠ž─▒ canlar yakarÔÇŁ gibi Tu╠łrk saz s╠žiirinde s─▒kc╠ža kar┼č─▒m─▒za c╠ž─▒kan ifadelerle sunarken dinleyiciye Karacaog╠ćlanÔÇÖ─▒n gu╠łzellerini hat─▒rlat─▒r.ÔÇŁ

Man├žoÔÇÖnun masals─▒, destans─▒ tavr─▒n─▒ Binbo─čaÔÇÖn─▒n K─▒z─▒, K├╝heylan ve Seher Vakti adl─▒ par├žalar─▒nda g├Ârmek m├╝mk├╝nd├╝r. Ayr─▒ca Aynal─▒ Kemer, S├Âyle Zalim Sultan par├žalar─▒nda halk hik├óyesi, ├ó┼č─▒k hik├óyesine benzer bir ├╝slupta ├ó┼č─▒k ve sevgili kar┼č─▒m─▒za ├ž─▒kmaktad─▒r.

Bar─▒┼č Man├žoÔÇÖnun, ┼×ark─▒n─▒n genelinde sab─▒rl─▒, temkinli olmay─▒ ve acele etmemeyi ├Ânerdi─či ÔÇťAman Yava┼č AhesteÔÇÖÔÇÖ ┼čark─▒s─▒n─▒ irdeleyince Ziya G├Âkalp ve FirdevsiÔÇÖnin bariz etkisini g├Ârmek m├╝mk├╝nd├╝r. ┬á├ľrne─čin ┼čark─▒da ge├žen ÔÇťEri┼čir menzil-i maksuda aheste gidenÔÇŁ deyi┼či Ziya Pa┼čaÔÇÖya aittir. Yine Bar─▒┼č Man├žo, FirdevsiÔÇÖnin ┼×ehn├ómeÔÇÖsinde ge├žen ÔÇśÔÇÖPerded├óri mikoned der kasr-─▒ kayzer ankebutÔÇŁ dizesine yer vererek ├ľr├╝mce─čin ─░ran h├╝k├╝mdar─▒n─▒n saray─▒nda perded├órl─▒k g├Ârevini yerine getirip s─▒rlar─▒n gizlendi─čini i┼čaret ederek ┼čark─▒s─▒ndaki anlam derinli─čini ┬áartt─▒rm─▒┼čt─▒r.

Bar─▒┼č Man├žoÔÇÖnun┬á tasavvuf inanc─▒n─▒ i┼čledi─či,┬á nefsi terbiye etmenin, az ile yetinmenin, tok g├Âzl├╝ olman─▒n, kadir k─▒ymet bilmenin ├Ânemi ├╝zerinde durdu─ču ÔÇśD├Ârt Kap─▒ÔÇÖ ┼čark─▒s─▒ da halk k├╝lt├╝r├╝ a├ž─▒s─▒ndan dikkat ├žekicidir.

Baz─▒ dizeler. ÔÇśTuz ekmek hakk─▒ bileneÔÇÖ, ÔÇśBana bir harf ├Â─čret yeterÔÇÖ, ÔÇś─░dris bi├žmi┼č der giyerimÔÇÖ, ┬áÔÇśD├Ârt kap─▒ ├Ân├╝nde durdumÔÇÖ bi├žiminde baz─▒ tasavvufi terimlerle k─▒rk ve d├Ârt gibi formel say─▒lara yer vermenin yan─▒nda terzilerin piri ─░dris Peygambere telmih yapm─▒┼čt─▒r.

Eserlerinden┬á Halil ─░brahim Sofras─▒ÔÇÖnda T├╝rk t├Âresini, Sar─▒ ├çizmeli Mehmet A─čaÔÇÖda (K─▒br─▒sl─▒ olan ve vefat─▒nda mezar─▒n─▒ Bar─▒┼č Man├žoÔÇÖnun yapt─▒rd─▒─č─▒) Anadolulu insan tipini, Estergon KalesiÔÇÖnde kahramanl─▒k temini i┼čleyerek T├╝rk m├╝zi─čine milli bir ruh ┬ákatan ve 01 ┼×ubat 1999ÔÇÖda vefat eden Bar─▒┼č Man├žoÔÇÖnun ┼čark─▒lar─▒nda T├╝rk k├╝lt├╝r├╝ne ait unsurlar─▒n bir tesad├╝f eseri olmay─▒p ┼čuurlu bir kullan─▒m sonucu oldu─čunu g├Âren Hacettepe ├ťniversitesi taraf─▒ndan kendisine onur doktoras─▒ verilmi┼čtir. Ruhu ┼čad olsun.

KAYNAKLAR / D─░PNOTLAR

[1]┬á Hul├╗si Tunca, Bar─▒┼č Man├žo: Uzun Sa├žl─▒ Dev Adam/O Bir ÔÇťMasalÔÇŁd─▒, Epsilon Yay─▒nlar─▒, ─░stanbul, 2005.

[2] Umay G├╝nay, ÔÇśÔÇÖCumhuriyet Terkibi ve Bar─▒┼č Man├žoÔÇÖÔÇÖ, Milli Folklor, Bahar 1992, S. 13, s. 2-3

[3] Necati Gedikli,ÔÇÖÔÇÖT├╝rk Pop M├╝zi─činin Geli┼čim S├╝recinde Geleneksel Halk Musikimizin ├ľ─čelerinin Pay─▒ ve ├ľnemiÔÇÖÔÇÖ, V. Milletleraras─▒ T├╝rk Halk K├╝lt├╝r├╝ Kongresi, Halk M├╝zi─či, Oyun, Tiyatro, E─člence, Seksiyon Bildirileri, Ankara, 1997, s. 154.

[4] Hul├╗si Tunca, Bar─▒┼č Man├žo: Uzun Sa├žl─▒ Dev Adam/O Bir ÔÇťMasalÔÇŁd─▒, Epsilon Yay─▒nlar─▒, ─░stanbul, 2005, s. 251.

Yrd. Do├ž. Dr. Mehmet YARDIMCI

Zile (8 A─čustos 1945) Babas─▒, Kurtulu┼č Sava┼č─▒ÔÇÖnda ─░zmirÔÇÖe ilk giren sivari b├Âl├╝─č├╝nde yer alan Muharip Gazi (Hac─▒recep O─čullar─▒ndan 1315 Do─čumlu Ali O─člu Mustafa) Mustafa Yard─▒mc─▒ÔÇÖd─▒r. ─░lk, Orta ve y├╝ksek ├ľ─črenimini Zile, Ankara, Tokat, Trabzon ve MalatyaÔÇÖda tamamlad─▒. Yurdun ├že┼čitli y├Ârelerinde edebiyat ├Â─čretmenlikleri ve m├╝d├╝rl├╝klerde bulundu. 1983ÔÇÖte Cumhuriyet ├ťniversitesi Rekt├Ârl├╝k okutman─▒ oldu. Tokat Ziraat Fak├╝ltesi T├╝rk Dili okutman─▒ iken, 1985ÔÇÖte ─░n├Ân├╝ ├ťniversitesi Personel Dairesi Ba┼čkanl─▒─č─▒na atand─▒. ─░n├Ân├╝ ├ťniversitesi Sosyal Bilimler Enstit├╝s├╝ÔÇÖnde T├╝rk Halk Edebiyat─▒ alan─▒nda y├╝ksek lisans, F─▒rat ├ťniversitesi Sosyal Bilimler Enstit├╝s├╝ÔÇÖnde T├╝rk Halk Edebiyat─▒ alan─▒nda doktora yapt─▒. Yrd Do├ž Dr ├╝nvan─▒yla kurucusu oldu─ču Dokuz Eyl├╝l ├ťniversitesi Buca E─čitim Fak├╝ltesi T├╝rk├že E─čitimi B├Âl├╝m├╝ÔÇÖnden ya┼č haddinden emekli oldu. Evli ve iki ├žocuk babas─▒ Yard─▒mc─▒ ; Ulusal ve Uluslararas─▒ pek ├žok sempozyum, seminer ve bilimsel kongrelerde 50 kadar bildiri sundu, 50'nin ├╝zerinde makale yazd─▒ ve 43 kitap yay─▒mlad─▒. E-Posta: [email protected]

FACEBOOK - YORUM YAZ

Sosyal Medyada Payla┼č─▒n:
  • YEN─░
B├╝y├╝l├╝ ├ťlke ─░ran

B├╝y├╝l├╝ ├ťlke ─░ran

Haber Merkezi, 1 Ekim 2023
Trilye’de ┼×arap├ž─▒l─▒k

Trilye’de ┼×arap├ž─▒l─▒k

Ekrem Hayri PEKER, 29 Eyl├╝l 2023
BursaÔÇÖn─▒n ─░lk Mebuslar─▒ (1877)

BursaÔÇÖn─▒n ─░lk Mebuslar─▒ (1877)

Atilla SA─×IM, 19 Eyl├╝l 2023
─░ncir, ├╝z├╝m ve zeytin a┼čk─▒na

─░ncir, ├╝z├╝m ve zeytin a┼čk─▒na

Nurdan Çakır TEZGİN, 19 Eylül 2023
Bar─▒┼č Man├žo Ger├že─či

Bar─▒┼č Man├žo Ger├že─či

Yrd. Do├ž. Dr. Mehmet YARDIMCI, 14 Temmuz 2023
├çengili d├╝─č├╝nlerin BursaÔÇÖs─▒

├çengili d├╝─č├╝nlerin BursaÔÇÖs─▒

Nurdan Çakır TEZGİN, 14 Temmuz 2023
Mussolini’yi doland─▒ran T├╝rk: Ey├╝pl├╝ Halit

Mussolini’yi doland─▒ran T├╝rk: Ey├╝pl├╝ Halit

├ľzdenbekir KARAKA┼×, 14 Temmuz 2023
Likya’n─▒n Antik Belle─či

Likya’n─▒n Antik Belle─či

Tahsin ┼×─░M┼×EK, 13 Temmuz 2023
Bursa ├ťzerine Bir Deneme

Bursa ├ťzerine Bir Deneme

M├╝min CEYHAN, 28 Haziran 2023