Prof. Dr. Hilmi ├ľZDEN
Prof. Dr. Hilmi  ├ľZDEN
Ahi Evran ve Ahilik Gelene─či
  • 17 Nisan 2021 Cumartesi
  • +
  • -
  • Prof. Dr. Hilmi ├ľZDEN /

Ahi EvranÔÇÖ─▒n Hayat─▒ ve Ya┼čad─▒─č─▒ Ortam:

Ahi Evran 1771(72)- 1261(62) y─▒llar─▒ aras─▒nda 93 y─▒ll─▒k bir ├Âm├╝r s├╝rm├╝┼čt├╝r. Azerbaycan’─▒n Hoy kentinde d├╝nyaya gelmi┼č K─▒r┼čehir’de (G├╝l┼čehri) Mo─čol ordular─▒na kar┼č─▒ sava┼č─▒rken ┼čehit d├╝┼čm├╝┼čt├╝r. As─▒l ad─▒ Ahi Nasir├╝ddin MahmutÔÇÖtur. Ahi Evran lakab─▒d─▒r. 1199 y─▒l─▒nda HeratÔÇÖta Fahreddin RaziÔÇÖden din ilimleri tahsil etmi┼č 1204 y─▒l─▒nda ise Ba─čdat’ta Fahreddin Razi’nin ├Â─črencisi T├╝rkmen ┼×eyhi Evad├╝ddin KirmaniÔÇÖden tasavvuf ├Â─čretisini alm─▒┼čt─▒r. Sel├žuklu sultan─▒ I. G─▒yasettin Keyh├╝srev’in ikinci defa tahta ├ž─▒kmas─▒ nedeniyle Malatyal─▒ ┼×eyh Mecd├╝ddin ─░shakÔÇÖ─▒ Ba─čdat’a g├Ândermesinden sonra onunla birlikte Anadolu co─črafyas─▒na gelmi┼čtir. Mecd├╝ddin ─░shak Sadreddin Konevi’nin babas─▒d─▒r ayn─▒ zamanda Muhiddin Arabi’nin arkada┼č─▒d─▒r. Halife El Nas─▒r F├╝t├╝vvet te┼čkilat─▒ i├žin Suhreverdi ve arkada┼člar─▒n─▒ Anadolu’ya g├Ândermi┼č ve Sultan─▒n bu te┼čkilata d├óhil olmas─▒ istemi┼čtir. Abbasi Halifesi en-Nas─▒r Harzem┼čahlar Devleti ile iyi ili┼čkiler yerine Mo─čollarla diplomasini s├╝rd├╝rm├╝┼čt├╝r. Harzem┼čahlar zay─▒flam─▒┼č ve Mo─čol Devleti kar┼č─▒s─▒nda ├╝st├╝nl├╝─č├╝n├╝ kaybetmesi ile bir├žok ┼čehirli T├╝rk esnaf─▒ AnadoluÔÇÖya ak─▒n etmi┼čtir. Daha ├Ânce O─čuz Yabgu devletinin B├╝y├╝k Sel├žuklu Devleti kar┼č─▒s─▒nda mensuplar─▒ olan T├╝rkmenler AnadoluÔÇÖya g├Â├ž etmi┼čler ve k─▒rsal alanlar─▒ tercih etmi┼člerdir. Harzem┼čahlarÔÇÖla gelen ┼čehirli T├╝rkmenlerin ┼čehirlerde H─▒ristiyan esnaf kar┼č─▒s─▒nda varl─▒klar─▒n─▒ idame ettirmelerinde ahilik kurumu ├žok ├Ânemli bir vazifeyi ifa etmi┼čtir. Z├╝mr├╝t Hatun isminde bir T├╝rk annenin evlad─▒ olan Abbasi Halifesi en-Nas─▒r li-Dinillah Ortado─ču co─črafyas─▒nda siyasi g├╝c├╝n├╝ art─▒rmak i├žin F├╝t├╝vvet Te┼čkilat─▒na destek vermi┼č ve Suhreverdi ba┼čta olmak ├╝zere bir├žok mutasavv─▒f ve bilgini AnadoluÔÇÖya g├Ândermi┼čtir. Sultanlara ┼čed (ku┼čak) ba─člatma gelene─čini ba┼člatm─▒┼čt─▒r. O d├Ânemde Eyy├╝b├╝ T├╝rk devleti, M─▒s─▒rdaki et-Devlet-├╝l T├╝rkiye ve Atabeklerden Muzaffereddin G├Âkb├Âr├╝ ├žok g├╝├žl├╝ bir siyasi hakimiyete sahiptir. Abbasi Halifesi en-Nas─▒r li-Dinillah Ba─čdat-Basra b├Âlgesine s─▒k─▒┼čm─▒┼č ve otoritesini F├╝t├╝vvet sayesinde geni┼čletmeyi d├╝┼č├╝nm├╝┼čt├╝r. F├╝t├╝vvet Te┼čkilat─▒n─▒n ├Âzelliklerinden de Anadolu Ahili─či ┼č├╝phesiz F├╝t├╝vvetnameler vas─▒tas─▒yla faydalanm─▒┼čt─▒r.

Ahi Evran Evhad├╝ddin Kirm├ón├« ile birlikte AnadoluÔÇÖda ├Ânce Kayseri’ye 1205ÔÇÖte yerle┼čmi┼č bir debba─č(dericilik) at├Âlyesi kurmu┼čtur. Evhad├╝ddin Kirm├ón├«’nin k─▒z─▒ Fatma Hatun yahut Kad─▒nc─▒k Ana ismi ile Maruf k─▒z─▒ ile evlenmi┼čtir. Daha sonra Fatma Hatun’un Bac─▒yan-─▒ Rum ismindeki Anadolu Bac─▒lar te┼čkilat─▒n─▒ kurdu─ču bilinmektedir. 1227-1228 y─▒l─▒ndan sonra Konya’ya yerle┼čmi┼č ve Alaaddin Keykubat’─▒n ├Âl├╝m├╝ne kadar burada ahiler sayg─▒ g├Ârm├╝┼člerdir. Fakat Alaaddin Keykubat’─▒n ├Âl├╝m├╝nden sonra II. G─▒yaseddinÔÇÖin ahilere tavr─▒ olumlu olmam─▒┼čt─▒r. K├Âseda─č mevkiinde de II. G─▒yaseddinÔÇÖin Mo─čollarÔÇÖa 1243 y─▒l─▒nda yenilmesiyle Anadolu Mo─čol hakimiyetine girmi┼čtir. Bu d├Ânemde Kayseri’deki ahiler Mo─čollarla sava┼čm─▒┼č Fatma Bac─▒ da esir d├╝┼čm├╝┼čt├╝r. ┬áII G─▒yaseddin in ├Âl├╝m├╝nden sonra Saltanat naibi (Sultan olmad─▒─č─▒ zamanlarda yerine ge├žen y├Ânetici) Celaleddin Karatay ahileri serbest b─▒rakm─▒┼čt─▒r. Ahi Evran da d├óhil olmak ├╝zere serbest kalanlar hapisten ├ž─▒kt─▒ktan sonra Denizli’ye gitmi┼člerdir. Orada bir s├╝re ├žal─▒┼čan Ahi Evran daha sonra arkada┼č─▒ Konevi’nin daveti ├╝zerine Konya’ya yeniden gelmi┼čtir. Sadrettin Konevi ile ─░bni Sina’n─▒n eserlerini tart─▒┼čm─▒┼člard─▒r. Sadrettin Konevi ┼×ehristaniÔÇÖnin eserleri ile ─░bni Sina’n─▒n g├Âr├╝┼člerini ele┼čtirmeye ├žal─▒┼čm─▒┼č fakat Ahi Evran bu reddiyelere bilimsel cevaplar vermi┼čtir. Sadrettin Konevi ve Mevlana ile dostlu─ču devam kay─▒tlarda bulunmaktad─▒r. Mevlana’n─▒n ├Â─črencileri aras─▒nda bir├žok Ahi bulundu─ču da bilinmektedir Hatta Mesneviyi s├Âylerken kaleme ald─▒rd─▒─č─▒ H├╝samettin ├çelebiÔÇÖnin babas─▒ Ahi T├╝rk Muhammed de tan─▒nm─▒┼č bir ahidir. MevlanaÔÇÖn─▒n o─člu Sultan Veled ve Ariflerin Menk─▒belerinin yazar─▒ EflakiÔÇÖnin eserinde bu ahilerden bahsedilmektedir.

Yine Ahi EvranÔÇÖ─▒n, Hac-─▒ Bekta┼či Veli ve ┼×eyh Edebali ile dostluklar─▒ ├žok ├Ânemlidir. ┼×eyh Edebali ve Bekta┼či gelene─činin Osmanl─▒ DevletiÔÇÖnin kurulu┼ču s─▒ras─▒nda ├╝stlendi─či g├Ârevler hat─▒rlanmal─▒d─▒r. Ahi Evran 32 i┼č kolunun ├╝stad─▒ olmas─▒n─▒n yan─▒nda felsefi boyutlar─▒ hatta Prof. Dr. Mikail Bayram gibi akademisyenlere g├Âre t─▒bbi konularda bilgisi oldu─čundan bahsedilen bir ├ólimdir. Her ne kadar tart─▒┼čmal─▒ da olsa Letaif-i G─▒yasiye eseri t─▒p, ahlak ve siyaset alan─▒na aittir. Letaif-i Hikmet ise ahili─čin ama├žlar─▒ ve te┼čkilat hakk─▒nda bilgiler verir. ─░bn-i SinaÔÇÖdan terc├╝meleri bilinmektedir.

Ahi kelimesi Arap├ža ÔÇťkarde┼čimÔÇŁ anlam─▒na gelirken T├╝rk├že Ak─▒ kelimesi ise ÔÇťeli a├ž─▒k, c├ÂmertÔÇŁ anlamlar─▒na gelmektedir. Ahi isminin Ak─▒ kelimesinden gelebilece─či g├Âz ard─▒ edilmemelidir. ┬áDivan-─▒ L├╝gatiÔÇÖt T├╝rk, Kutadgu Bilig ve Atabet├╝ÔÇÖl Hakay─▒k gibi eserlerde Ak─▒ kelimesi ge├žmektedir. Arap├ža feta kelimesi ise ÔÇťc├Âmert, misafirperver yard─▒msever vb.ÔÇŁ anlamlar─▒ kapsamaktad─▒r. T├╝rkistan co─črafyas─▒nda geni┼č bir ticaret a─č─▒na sahip ┼čehirli T├╝rklerin Ahili─či bu co─črafyan─▒n miras─▒ olarak ta┼č─▒d─▒─č─▒ bilinmektedir. ├ťstelik o d├Ânemde Ortado─ču co─črafyas─▒nda T├╝rk n├╝fusunun yo─čunla┼čt─▒─č─▒, T├╝rk bilim adamlar─▒n─▒n artt─▒─č─▒ ve bir├žo─ču T├╝rk Devletleri kuruldu─ču ortadad─▒r.

Ahilik Gelene─či:

Kuzey Afrikal─▒ ─░bn-i Batuta Tanca├« Anadolu co─črafyas─▒ ba┼čta olmak ├╝zere K─▒r─▒mÔÇÖa kadar Ahi te┼čkilatlar─▒na ┼čahit olmu┼č ve onlar hakk─▒nda takdire ┼čayan ifadeler kullanm─▒┼čt─▒r. Evliya ├želebi Seyahatnamesi de bu hususta ├Ânemli bir kaynakt─▒r. Ahilik gelene─či insan olma sanat─▒d─▒r k─▒saca bir ahlak nizam─▒ ┼čeklinde tan─▒mlanabilir. ─░yi insan olman─▒n ├Âzelliklerinden Bekta┼čilikte de bilinen:

ÔÇťEline, Beline, Diline sahip ol (kapal─▒ tut)
Elini a├ž─▒k(c├Âmert), Kap─▒n─▒ a├ž─▒k (misafirperver), Sofran─▒ a├ž─▒k tut.
─░┼čine, a┼č─▒na ve e┼čine sayg─▒l─▒ olÔÇŁ. D├╝sturlar─▒ esas al─▒nm─▒┼čt─▒r.

Erdemli insan olu┼čturma a├ž─▒s─▒ndan ├Âzet olarak ┼ču kurallar ortaya konmu┼čtur

  1. Cimrilik kap─▒s─▒n─▒ ba─člamal─▒ C├Âmertlik Kap─▒s─▒ a├žmal─▒
  2. Kah─▒r kap─▒s─▒n─▒ ba─člamal─▒ l├╝tuf Kap─▒s─▒n─▒ a├žmal─▒
  3. H─▒rs ve heva kap─▒s─▒n─▒ ba─člamal─▒ kanaat Kap─▒s─▒n─▒ a├žmal─▒
  4. Lezzet kap─▒s─▒n─▒ ba─člamal─▒ nefs-i terbiye Kap─▒s─▒n─▒ a├žmal─▒
  5. Halktan ├ťmit kap─▒s─▒n─▒ ba─člamal─▒ Haktan ├ťmit Kap─▒s─▒n─▒ a├žmal─▒
  6. Bo┼č s├Âz kap─▒s─▒n─▒ ba─člamal─▒ zikir ve okuma Kap─▒s─▒n─▒ a├žmal─▒
  7. Nefsani i┼čler kap─▒s─▒n─▒ ba─člamal─▒ Rahmani i┼čler kap─▒s─▒n─▒ a├žmal─▒d─▒r

Ahilik Mesle─činde bir ahi i├žin ┼ču hususiyetler ├Ânemlidir:

  • Her ahinin sanat─▒/mesle─či olmal─▒d─▒r,
  • Ahi mesle─činde uzman olmal─▒ derinle┼čmelidir,
  • Kazanc─▒ mutlaka helal kazan├ž olmal─▒d─▒r,
  • A┼č─▒r─▒ mal ve paras─▒ olmamal─▒d─▒r,
  • A┼č─▒r─▒ h─▒rs ve a├ž g├Âzl├╝l├╝kten uzak durmal─▒d─▒r,
  • Sadelik i├žinde bulunmal─▒d─▒r

─░nsan odakl─▒ Ahilik Kurumu

  1. Toplumsal sorumluluk,
  2. Hizmette m├╝kemmellik,
  3. D├╝r├╝stl├╝k ve do─čruluk,
  4. Ortak ya┼čama k├╝lt├╝r├╝ ve sosyal bar─▒┼č ve payla┼č─▒m─▒ esas alm─▒┼čt─▒r. T├╝m bu ├Âzellikler liyakat, adalet ve ilim temeline oturmaktad─▒r. K├óinat─▒n temeli bu ├╝├žayak ├╝zerlerinde in┼ča edilebilmektedir.

Ahilik te┼čkilat─▒n─▒n, bat─▒daki loncalar ile benzerlikleri olmas─▒na ra─čmen farkl─▒l─▒klar─▒ da kapsamaktad─▒r. Loncalarda kan ba─č─▒ ve siyasi otoritenin etkisi ve yetkisi s├Âz konusudur. Ahilik tam bir sivil toplum kurulu┼čudur. Siyasi otoritenin hakimiyetini tercih etmemi┼č tam tersine gerekti─činde siyasilere dan─▒┼čmanl─▒k yapm─▒┼člard─▒r. Hatta siyasi otoritenin zay─▒flad─▒─č─▒ XIII. as─▒rda AnkaraÔÇÖda ahiler y├Ânetimi ele alm─▒┼člard─▒r. Mill├« M├╝cadelede AnkaraÔÇÖn─▒n tercih edilmesinin de bu hat─▒raya ba─čl─▒ oldu─ču da s├Âylenmektedir

Ahilik te┼čkilat─▒n─▒n g├╝├žl├╝ oldu─ču d├Ânemlerde mensuplar─▒ aras─▒nda:

  1. Uzun d├Ânemli istihdam ve e─čitim,
  2. Uzun s├╝reli ├žok a┼čamal─▒ terfi sistemi,
  3. Sab─▒r,
  4. Sadakat,
  5. Sevgi,
  6. S─▒r tutma
  7. Samimiyet/i├žtenlik,
  8. G├╝ven,
  9. Yol karde┼čli─či ihsas edilmi┼čtir.

Ahili─čin ┼čehir ve kasabalara g├Â├ž etmesi hatta s─▒─č─▒nma d├Ânemlerinde yaranl─▒k ┼čeklinde devam etti─čine ┼čahit olunmaktad─▒r. UrfaÔÇÖda s─▒ra geceleri, ├çank─▒r─▒, Ak┼čehir, Konya ve bir├žok kentte yaran geceleri gen├žler aras─▒nda g├╝n├╝m├╝ze kadar devam etmi┼čtir. Bir Kerk├╝k ziyaretimizde gen├žlerin y├╝ks├╝k oyunu oynamalar─▒ da o g├╝nlerin hat─▒ras─▒d─▒r. ├ç├╝nk├╝ y├╝ks├╝k oyunu yaren gecelerinde dikkati art─▒rmak, tekerlemelerde T├╝rk├žemizi zenginle┼čtirmek i├žin bir e─čitim arac─▒ olarak kullan─▒lm─▒┼čt─▒r. Gaziantep, Kilis esnaf─▒n─▒n haftada bir g├╝n dinlenmesini yolunuz d├╝┼čerse g├Âr├╝lmektedir. GaziantepÔÇÖte lokantalar─▒n─▒n bir g├╝n i┼če ara verdi─či n├Âbet├ži esnaf b─▒rakt─▒─č─▒na ┼čahit olunabilir. Esnaf sahresi(sahras─▒) denilen o g├╝n aileleri ile lokanta esnaf─▒ k─▒rlara ├ž─▒kmakta dinlenmektedir.

Günümüzde İktisadî ilkeleri arasında vurgulanan:

  1. Kalite,
  2. ├ľzg├╝nl├╝k patent hakk─▒,
  3. Stratejik y├Ânetim,
  4. Uzmanl─▒k i┼č b├Âl├╝m├╝,
  5. Biz duygusu,
  6. ─░nsan odakl─▒ ticaret (m├╝┼čteri odakl─▒ de─čil),
  7. Ombudsmanl─▒k/ kamu denet├žili─či,
  8. Bilgi ekonomisi ba┼čta olmak ├╝zere bir├žok ba┼čl─▒k ahilik miras─▒ ┼čeklinde ├Âzetlenebilmektedir

Prof. Dr. Sabri ├ťlgenerÔÇÖin ÔÇť─░ktisadi ├ç├Âz├╝lmenin Ahlak ve Zihniyet D├╝nyas─▒ÔÇŁ ile ÔÇťZihniyet ve Din: ─░slam, Tasavvuf ve ├ç├Âz├╝lme Devri ─░ktisat Ahlak─▒ÔÇŁ isimli eserleri ahilik gelene─činden kopu┼ču analiz eden iktisat sosyolojisi ve tarihi a├ž─▒s─▒ndan de─čerli kaynaklard─▒r. WeberÔÇÖin ÔÇťProtestan Ahlak─▒ ve Kapitalizmin RuhuÔÇŁ gibi ├žal─▒┼čmalar T├╝rk m├╝ellifler taraf─▒ndan Ahilik Gelene─či a├ž─▒s─▒ndan yorumlanarak medeniyetimize uygun bir ┼čekilde kaleme al─▒nmal─▒d─▒r. Aksi halde ├ža─ča ahilik gelene─čini ├ža─č─▒m─▒za okutmak m├╝mk├╝n olmamaktad─▒r. H├ólbuki felsef├« disiplinler antik ├ža─člardan itibaren g├╝n├╝m├╝ze ─▒┼č─▒k tutmaktad─▒r. Bat─▒ felsefe gelene─činin bug├╝n├╝ yorumlamadaki i┼člevlerinin benzerleri hatta onlardan daha da ├Âtesi do─ču hikmeti ve irfan─▒ndan elde edilebilir.

Kaynaklar ve ─░leri Okumalar

  • G├Âkhan Mara┼č (2014). Ahi Evran (Tarih├« Roman), ├ľt├╝ken Yay─▒nevi, ─░stanbul.
  • Hulusi Do─čan (2006) Ahilik ve ├ľrt├╝l├╝ Bilgi, Ekin Yay─▒nlar─▒, Bursa.
  • Mehmet ┼×eker (2011) T├╝rk ─░slam Medeniyetinde Ahilik ve F├╝t├╝vvetnamelerin Yeri, ├ľt├╝ken Yay─▒nevi, ─░stanbul.
  • M.Fatih K├Âksal (2015). Ana Kaynaklar─▒yla T├╝rk Ahili─či, Do─ču K├╝t├╝phanesi, ─░stanbul.
  • Mikail Bayram (1991). Ahi Evren ve Ahi Te┼čkilat─▒n─▒n kurulu┼ču, Damla Matbaas─▒, Konya.
  • Ne┼čet ├ça─čatay (1989). Bir T├╝rk Kurumu Olan Ahilik, TTK, Ankara.
  • ├ľmer Akda┼č& Meltem Kurtulu┼č (Edit├Âr) (2018). Ahilik ve Meslek Ahlak─▒,┬á KTO Karatay ├ťniversitesi, Konya.
  • Refik Soykut (1971). Orta Yol Ahilik, T├╝rkiye Esnaf ve Sanatkarlar─▒ Konfederasyonu E─čitim Yay─▒nlar─▒, Ankara.
  • Sabahattin G├╝ll├╝l├╝ (1977). Ahi Birlikleri, ├ľt├╝ken Yay─▒nevi, ─░stanbul.
  • Yusuf Ekinci (1991). Ahilik, Ankara.

Toplam Okuma: 312 , Bug├╝n: 7 

Prof. Dr. Hilmi ├ľZDEN

Prof. Dr. Hilmi ├ľZDEN

Hilmi ├ľzden, 1959 y─▒l─▒nda d├╝nyaya geldi. Konya ve Eski┼čehirÔÇÖde ─░lk ve Orta ├Â─črenime devam etti. Y├╝ksek ├ľ─črenimini Ankara ├ťniversitesi T─▒p Fak├╝ltesinde tamamlad─▒ktan sonra, iki y─▒l mecburi hizmet ve on alt─▒ ay askerlik g├Ârevlerini takiben Sa─čl─▒k Ocaklar─▒nda, K├Ây Hizmetleri 14. B├Âlge M├╝d├╝rl├╝─č├╝nde tabip olarak ├žal─▒┼čt─▒. 1995 y─▒l─▒nda Eski┼čehir Osmangazi ├ťniversitesi T─▒p Fak├╝ltesi Anatomi Anabilim Dal─▒nda Prof. Dr. G├╝rsel ORTU─× ve Prof. Dr. Nedim ├ťNAL dan─▒┼čmanl─▒klar─▒ndaÔÇťOmurgan─▒n Torakal B├Âl├╝m├╝ÔÇÖnde Medulla Spinalis ├çaplar─▒n─▒n Manyetik Rezonans Tekni─či ─░le ├ľl├ž├╝m├╝ ve De─čerlendirilmesiÔÇŁisimli tezi tamamlayarak Anatomi doktoru ├╝nvan─▒ ald─▒. 2005 y─▒l─▒nda ESOG├ť taraf─▒ndan Nottingham ├ťniversitesine g├Ânderildi ve Dr. Lopa LeachÔÇÖin yan─▒nda angiogenesis ├╝zerine ├žal─▒┼čt─▒. Yurt i├žinde s─▒├žan ve farelerde transplantasyon, embriyonik k├Âk h├╝cre ve mikrocerrahi ├╝zerine ├žal─▒┼čmalar yapan ekiplerde g├Ârev ald─▒. 2013 y─▒l─▒nda, Eski┼čehir T├╝rk D├╝nyas─▒ Ba┼čkenti Ajans─▒ Dan─▒┼čma Kurulunda ESOG├ť temsilcisi oldu. ┼×u anda EST├ťDAM (ESOG├ť T├╝rk D├╝nyas─▒ Uygulama ve Ara┼čt─▒rma Merkezi) m├╝d├╝r├╝ olarak da g├Ârev yapmaktad─▒r. Anatomi sahas─▒nda yurt i├ži ve yurt d─▒┼č─▒ ├žal─▒┼čmalar─▒ bulunan yazar ESOG├ť T─▒p Fak├╝ltesi Anatomi Anabilim dal─▒nda ├Â─čretim ├╝yesidir. Evli ve iki ├žocuk babas─▒d─▒r. E-Posta: [email protected]
Sosyal Medyada Payla┼č─▒n:
Etiketler:
hilmi ├Âzden
  • YEN─░
Belgelerle K├╗t├╝’l Am├óre Zaferi

Belgelerle K├╗t├╝’l Am├óre Zaferi

30 Nisan 2021, Belgelerle K├╗t├╝’l Am├óre Zaferi i├žin yorumlar kapal─▒
S├Âzde Ermeni Soyk─▒r─▒m─▒n─▒n Var Olmayan Toplu Mezarlar─▒

S├Âzde Ermeni Soyk─▒r─▒m─▒n─▒n Var Olmayan Toplu Mezarlar─▒

30 Nisan 2021, S├Âzde Ermeni Soyk─▒r─▒m─▒n─▒n Var Olmayan Toplu Mezarlar─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
Osmanl─▒ ilk D├Ânemlerinde Neden Bat─▒ya Y├Âneldi?

Osmanl─▒ ilk D├Ânemlerinde Neden Bat─▒ya Y├Âneldi?

30 Nisan 2021, Osmanl─▒ ilk D├Ânemlerinde Neden Bat─▒ya Y├Âneldi? i├žin yorumlar kapal─▒
Tehcir, Soyk─▒r─▒m ve ABD

Tehcir, Soyk─▒r─▒m ve ABD

27 Nisan 2021, Tehcir, Soyk─▒r─▒m ve ABD i├žin yorumlar kapal─▒
“Paratoner Kemalettin Sami G├Âk├žen” ve Bursa

“Paratoner Kemalettin Sami G├Âk├žen” ve Bursa

25 Nisan 2021, “Paratoner Kemalettin Sami G├Âk├žen” ve Bursa i├žin yorumlar kapal─▒
Teknoloji ├ça─č─▒nda M├╝zik, M├╝zi─čimiz ve M├╝zik Emek├žileri

Teknoloji ├ça─č─▒nda M├╝zik, M├╝zi─čimiz ve M├╝zik Emek├žileri

25 Nisan 2021, Teknoloji ├ça─č─▒nda M├╝zik, M├╝zi─čimiz ve M├╝zik Emek├žileri i├žin yorumlar kapal─▒
Bizans Mutfa─č─▒ (4) Sebzeler-Zerzevat

Bizans Mutfa─č─▒ (4) Sebzeler-Zerzevat

25 Nisan 2021, Bizans Mutfa─č─▒ (4) Sebzeler-Zerzevat i├žin yorumlar kapal─▒
Bizans Mutfa─č─▒ (3) Ekmek, Yulaf Lapas─▒, Tah─▒llar

Bizans Mutfa─č─▒ (3) Ekmek, Yulaf Lapas─▒, Tah─▒llar

25 Nisan 2021, Bizans Mutfa─č─▒ (3) Ekmek, Yulaf Lapas─▒, Tah─▒llar i├žin yorumlar kapal─▒
Bizans Mutfa─č─▒ (2) G├╝nl├╝k ├ľ─č├╝n Say─▒s─▒

Bizans Mutfa─č─▒ (2) G├╝nl├╝k ├ľ─č├╝n Say─▒s─▒

25 Nisan 2021, Bizans Mutfa─č─▒ (2) G├╝nl├╝k ├ľ─č├╝n Say─▒s─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
Bizans Mutfa─č─▒ (1)

Bizans Mutfa─č─▒ (1)

25 Nisan 2021, Bizans Mutfa─č─▒ (1) i├žin yorumlar kapal─▒
1950-1960 Y─▒llar─▒ Aras─▒ – Yerel Bas─▒nda U├žak Kazalar─▒

1950-1960 Y─▒llar─▒ Aras─▒ – Yerel Bas─▒nda U├žak Kazalar─▒

23 Nisan 2021, 1950-1960 Y─▒llar─▒ Aras─▒ – Yerel Bas─▒nda U├žak Kazalar─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
Macar Kaynaklar─▒na G├Âre Turan Co─črafyas─▒nda (Kuzey) Kafkasya

Macar Kaynaklar─▒na G├Âre Turan Co─črafyas─▒nda (Kuzey) Kafkasya

23 Nisan 2021, Macar Kaynaklar─▒na G├Âre Turan Co─črafyas─▒nda (Kuzey) Kafkasya i├žin yorumlar kapal─▒
2.600 Y─▒ll─▒k ─░skit Soylular─▒n─▒n Y├╝z├╝ Canland─▒r─▒ld─▒

2.600 Y─▒ll─▒k ─░skit Soylular─▒n─▒n Y├╝z├╝ Canland─▒r─▒ld─▒

23 Nisan 2021, 2.600 Y─▒ll─▒k ─░skit Soylular─▒n─▒n Y├╝z├╝ Canland─▒r─▒ld─▒ i├žin yorumlar kapal─▒
Kafkas Sava┼člar─▒ ve S├╝rg├╝n

Kafkas Sava┼člar─▒ ve S├╝rg├╝n

23 Nisan 2021, Kafkas Sava┼člar─▒ ve S├╝rg├╝n i├žin yorumlar kapal─▒
Kafkasya’da Tehlike Alt─▒ndaki Diller

Kafkasya’da Tehlike Alt─▒ndaki Diller

23 Nisan 2021, Kafkasya’da Tehlike Alt─▒ndaki Diller i├žin yorumlar kapal─▒
Ahi Evran ve Ahilik Gelene─či

Ahi Evran ve Ahilik Gelene─či

17 Nisan 2021, Ahi Evran ve Ahilik Gelene─či i├žin yorumlar kapal─▒
Ke┼či┼č Da─č─▒ndaki Zeus

Ke┼či┼č Da─č─▒ndaki Zeus

17 Nisan 2021, Ke┼či┼č Da─č─▒ndaki Zeus i├žin yorumlar kapal─▒
Kitap Binay─▒ ├çip Soka─č─▒ ├ľld├╝rd├╝ – Nitelik De─či┼čtiren Bursa

Kitap Binay─▒ ├çip Soka─č─▒ ├ľld├╝rd├╝ – Nitelik De─či┼čtiren Bursa

17 Nisan 2021, Kitap Binay─▒ ├çip Soka─č─▒ ├ľld├╝rd├╝ – Nitelik De─či┼čtiren Bursa i├žin yorumlar kapal─▒
Necip Faz─▒l ve Dersim Yalan─▒

Necip Faz─▒l ve Dersim Yalan─▒

17 Nisan 2021, Necip Faz─▒l ve Dersim Yalan─▒ i├žin yorumlar kapal─▒