Quantcast
Osmanl─▒ Kurulu┼č D├Âneminde Tahnit – Belgesel Tarih

├ľmer Faruk D─░N├çEL
├ľmer Faruk  D─░N├çEL
Osmanl─▒ Kurulu┼č D├Âneminde Tahnit
  • 25 Aral─▒k 2020 Cuma
  • +
  • -
  • ├ľmer Faruk D─░N├çEL /

Loading

TAHN─░T NED─░R?

Cesedin bozulmamas─▒ i├žin ├že┼čitli usullerle ila├žlan─▒p korunmas─▒ demektir. Bir ba┼čka ifadeyle cesede ├ž├╝r├╝meyi engelleyici veya geciktirici maddeler kullanarak i┼člem uygulamakt─▒r. Bu i┼člem s─▒ras─▒nda i├ž organlar ├ž─▒kar─▒lmaz. Bu i┼čleme benzer olan fakat uygulamada farkl─▒l─▒k g├Âsteren mumyalama tekni─činde ise i├ž organlar ├ž─▒kar─▒l─▒r, hi├ž bozulmamak ├╝zere ceset ila├žlan─▒p muhafaza alt─▒na al─▒n─▒r. Mumyalanan ceset, tahnitlenen cesede g├Âre daha uzun s├╝re korunur. ─░slam dininde cesedin bir yerden bir yere nakledilebilmesi veya otopsi yap─▒lmas─▒ i├žin gerekli durumlarda tahnite cevaz verilmi┼čtir.

├çE┼×─░TL─░ MEDEN─░YETLERDE VE T├ťRKLERÔÇÖDE TAHN─░T

M─▒s─▒r ve Yunan medeniyetlerinin yan─▒ s─▒ra Afrika, Amerika ve AsyaÔÇÖda ortaya ├ž─▒kan bir├žok medeniyette tahnit ve mumyalama i┼člemi g├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r. ┬áOrta AsyaÔÇÖda ilk T├╝rk devletini kuran HunlarÔÇÖ─▒n ├Ânemli ki┼čilerin cesetlerini tahnit edip kurganlara defnettikleri bilinmektedir. Bu uygulama T├╝rklerÔÇÖde ahiret inanc─▒n─▒n oldu─čunun bir g├Âstergesidir.

─░slamiyetten ├Ânce Orta Asya T├╝rk topluluklar─▒nda g├Âr├╝len tahnit ve mumyalama tekni─činin T├╝rklerin ─░slam Dinini kabul etmelerinden sonra da devam etti─či g├Âr├╝l├╝r. KonyaÔÇÖda Alaaddin tepesindeki t├╝rbelerde bulunan Sel├žuklu Sultanlar─▒n─▒n cesetleri, KayseriÔÇÖde Melik GaziÔÇÖnin cesedi,┬áKemahÔÇÖta Melik Meng├╝cek GaziÔÇÖnin cesedi, KastamonuÔÇÖda A┼č─▒kl─▒ SultanÔÇÖ─▒n cesedi,┬áHarputÔÇÖta Arap BabaÔÇÖn─▒n cesedi,┬á├çank─▒r─▒ Ta┼č MescidÔÇÖin alt kat─▒ndaki cesetler, NiksarÔÇÖda Sungur Bey ve┬áKonyaÔÇÖda Sahib Ata t├╝rbelerindeki cesedler tahnit dilmi┼čtir. Bu tahnitli cesetler Anadolu Sel├žuklu Devleti ve beylikler d├Âneminden g├╝n├╝m├╝ze ula┼čm─▒┼čt─▒r. Amasya M├╝zesinde ise ─░lhanl─▒ d├Âneminden kalan sekiz adet tahnit edilmi┼č ceset bulunur. Bu ├Ârnekleri ├žo─čaltmak m├╝mk├╝nd├╝r. T├╝rkiyeÔÇÖdeki m├╝zelerde bulunan bu cesetlere uygulaman─▒n i├ž organlar ├ž─▒kar─▒lmadan yap─▒ld─▒─č─▒ anla┼č─▒lmaktad─▒r.

Konyal─▒ Hekim Hac─▒ Pa┼ča “┼×ifa├╝’l-Esk├óm ve Dev├ó├╝’l-├él├óm” adl─▒ eserinde, Anadolu Sel├žuklu D├Ânemi’nde yap─▒lan tahnit ve mumyalama i┼čleminin tekni─či ile ilgili en net bilgileri verir. Hekim Pa┼ča, bu i┼člemler s─▒ras─▒nda; Ebucehil karpuzu ya─č─▒, burak ya─č─▒, sar─▒sab─▒r (aloe vera), mirr, akakiya (akasya / harnub-ke├ži boynuzu) zamk─▒, ramik (miskle kar─▒┼čt─▒r─▒lan siyah bir madde), kafur, tuz, ┼čap, sirke, g├╝lsuyu, katran, bal vb. ├╝r├╝nlerin kullan─▒ld─▒─č─▒n─▒ yazar. Mum, so─čan, baharat, toprak veya bitki gibi koku┼čmay─▒ ├Ânleyen ve antiseptik ├Âzelli─či olan bir├žok ├╝r├╝n├╝n bu i┼člem s─▒ras─▒nda kullan─▒ld─▒─č─▒ anla┼č─▒lmaktad─▒r.

OSMANLIÔÇÖNIN KURULU┼× D├ľNEM─░NDE TAHN─░T

T├╝rklerde binlerce y─▒ldan beri uygulanan tahnit i┼čleminin, Osmanl─▒ÔÇÖda da uyguland─▒─č─▒n─▒ g├Âr├╝yoruz. Gerek Sel├žukluÔÇÖda, gerek Anadolu Beylikleri ve Osmanl─▒ÔÇÖn─▒n ilk d├Âneminde bu uygulaman─▒n ger├žekle┼čtirilmi┼č olmas─▒, eski T├╝rk k├╝lt├╝r ve gelene─činin devam─▒ oldu─čunu kan─▒tlamaktad─▒r.

Tahnit i┼člemi, Osmanl─▒ d├Âneminde padi┼čah─▒n vasiyet etti─či yere defnedilmesi, sava┼čta ├Âlen padi┼čah─▒n yurda getirilebilmesi, padi┼čah─▒n vefat─▒ ├╝zerine tahta ├ž─▒kacak olan ┼čehzadenin gelmesinin beklenmesi vb. nedenlerle uygulanm─▒┼čt─▒r. Burada yap─▒lan i┼člem ise dedi─čimiz gibi bir tahnit i┼člemidir. Osmanl─▒ÔÇÖda tahnit i┼čini yapan uzman hekimler vard─▒. Bunlar vefat eden padi┼čah─▒n cesedini ├že┼čitli malzemeleri kullanarak muhafaza alt─▒na al─▒rlar ve kokmas─▒n─▒ ├Ânlerlerdi.

Osmanl─▒ kurulu┼č d├Âneminde mezar nakli yap─▒lan veya ├Âld├╝─č├╝ yerden bir ba┼čka yere ta┼č─▒nan hanedan ├╝yesi ve padi┼čah mezarlar─▒ vard─▒r. Buna Savc─▒ Bey olarak bilinen Saru Yat─▒ÔÇÖn─▒n, Osman GaziÔÇÖnin, I.Murad H├╝d├óvendig├órÔÇÖ─▒n, Y─▒ld─▒r─▒m BayezidÔÇÖin, ├çelebi MehmedÔÇÖin ve II.MuradÔÇÖ─▒n tahnit edilip ta┼č─▒nan cesetlerini ├Ârnek olarak verebiliriz.

Y├╝kselme d├Âneminde ise bunlara ─░talyaÔÇÖda vefat edip BursaÔÇÖya cenazesi getirilen Cem Sultan’─▒, ├çorlu yak─▒nlar─▒nda vefat eden Yavuz Sultan SelimÔÇÖi ve MacaristanÔÇÖ─▒n Zigetvar ┼čehrinde vefat edip cenazesi ─░stanbulÔÇÖa getirilen Kanuni Sultan S├╝leymanÔÇÖ─▒ ├Ârnek vermek m├╝mk├╝nd├╝r.

OSMANLI HANEDANI ARASINDA ─░LK TAHN─░T ED─░LEN K─░┼×─░

Osmanl─▒ÔÇÖda hanedan ├╝yeleri aras─▒nda ilk tahnit edilen ki┼či, Ertu─črul GaziÔÇÖnin o─člu Saru Yat─▒ (Savc─▒) Bey olmal─▒d─▒r.

Saru Yat─▒ (Savc─▒) Bey, Domani├žÔÇÖte ─░neg├Âl ve Karacahisar tekfurlar─▒n─▒n olu┼čturduklar─▒ m├╝ttefik Bizans kuvvetine kar┼č─▒ yap─▒lan Domani├ž (─░kizce) Sava┼č─▒nda (1286 / 1287), Domani├ž BeliÔÇÖnin a┼č─▒ld─▒─č─▒ yerde, Domurk├Ây yak─▒nlar─▒ndaki Kandilli ├žam dibinde ┼čehit d├╝┼čm├╝┼č ve S├Â─č├╝tÔÇÖe g├Ât├╝r├╝l├╝p babas─▒ Ertu─črul GaziÔÇÖnin mezar─▒n─▒n yan─▒ ba┼č─▒na defnedilmi┼čtir.

Kaynaklar ┼čehit olan Savc─▒ BeyÔÇÖin Domani├žÔÇÖten S├Â─č├╝tÔÇÖe nas─▒l ve hangi vas─▒tayla nakledildi─čini yazmaz. Fakat A┼č─▒k Pa┼čaz├óde, ─░bn-i Kemal, Ne┼čri, Hoca Sadeddin, Ali Seydi vb. gibi bir├žok kaynak, Savc─▒ BeyÔÇÖin S├Â─č├╝tÔÇÖe g├Ât├╝r├╝l├╝p babas─▒ Ertu─črul GaziÔÇÖnin mezar─▒n─▒n yan─▒na defnedildi─či konusunda ittifak ederler.

Peki bu nakil nas─▒l olmu┼č olabilir? Savc─▒ BeyÔÇÖin ┼čehit olmas─▒n─▒n ard─▒ndan tahnit yap─▒l─▒p ke├želere sar─▒larak at arabas─▒ veya ├Âk├╝z arabas─▒ gibi bir ula┼č─▒m vas─▒tas─▒yla Domani├ž-S├Â─č├╝t aras─▒ndaki yayla yollar─▒n─▒ da kullanarak nakledilmi┼č olmal─▒d─▒r. Normal bir atla 40 km.lik mesafeyi dinlenerek 8 ila 10 saat aras─▒nda gitmek m├╝mk├╝nd├╝r. Cenazenin en fazla 1 veya 1,5 g├╝nl├╝k bir mesafede bulunan S├Â─č├╝tÔÇÖe en uygun yayla yollar─▒ kullan─▒larak nakledildi─či anla┼č─▒lmaktad─▒r.

Yayla yollar─▒ ├╝zerinde devasa a─ča├žlar, a─ča├žlar─▒n g├Âlgeledi─či serin koyaklar, buz gibi akan dereler bulunur. Domani├ž k├Âylerinin geneli Y├Âr├╝kler taraf─▒ndan kurulmu┼čtur. Kadim bir bilgidir; Y├Âr├╝kler bir yere yerle┼čmeden ├Ânce a─čac─▒n dal─▒na taze kestikleri bir hayvan─▒n ci─čerini asarlarm─▒┼č. E─čer o ci─čer uzun s├╝re bozulmadan durursa, havas─▒n─▒n Y├Âr├╝k ya┼čam─▒na ├žok uygun olaca─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nerek oraya yerle┼čirlermi┼č. Hatta ├╝zeri bezle ├Ârt├╝l├╝ olan ci─čer as─▒ld─▒─č─▒ a─ča├ž dal─▒nda birka├ž g├╝n bozulmadan dururmu┼č. Bu nedenle Domani├ž da─člar─▒ ve iklimi yaz─▒n dahi serin ve rutubetsiz olur. Bir ba┼čka ifadeyle o g├╝nk├╝ ┼čartlar itibar─▒yla da olsa yayla yollar─▒ ve g├Â├ž yollar─▒ kullan─▒larak Domani├žÔÇÖten S├Â─č├╝tÔÇÖe cenaze nakletmek imk├óns─▒z de─čildir. Zaten Osmanl─▒ kaynaklar─▒ da ┼čehit olan Savc─▒ BeyÔÇÖin cenazesinin Domani├žÔÇÖten S├Â─č├╝tÔÇÖe nakledildi─čini ve babas─▒ Ertu─črul GaziÔÇÖnin mezar─▒n─▒n yan─▒na defnedildi─čini yazm─▒┼člard─▒r. Kaynaklar bu konuda ┼č├╝pheye yer b─▒rakmayacak ┼čekilde ittifak halindedirler.

Hatta Osmanl─▒ tarih├žisi olan Ali Seydi, 1922 y─▒l─▒nda bas─▒m─▒ yap─▒lan Devlet-i Osmaniye Tarihi adl─▒ eserinde Ertu─črulÔÇÖun en b├╝y├╝k o─člu olan Savc─▒ BeyÔÇÖden bahisle; ÔÇťve yine bil├ó-ihtil├óf kabul idilmi┼č vek├óyiÔÇŤdendir ki, Osman Bey bir├óderinin cenazesini meyd├ón-─▒ harbde b─▒rakmayub kem├ól-i ihtiramla S├Â─č├╝dÔÇÖe nakl itdirdi. Bu vek├óyiÔÇŤ baÔÇŤz─▒ garazk├órlar─▒n isn├ód├ót-─▒ bat─▒las─▒n─▒ cerha k├ófidir.ÔÇŁder. Tarih├ži Ali Seydi, bu c├╝mlesinde; ÔÇťbunun ihtilaf olmayan bir konu oldu─čunu, Osman GaziÔÇÖnin biraderi Savc─▒ BeyÔÇÖin cenazesini harp meydan─▒nda b─▒rakmad─▒─č─▒n─▒, b├╝y├╝k bir h├╝rmetle S├Â─č├╝tÔÇÖe naklettirdi─čini, bu durumun da baz─▒ d├╝┼čman kimselerin bat─▒l isnadlar─▒n─▒ yaralamaya, hizaya getirmeye, d├╝zeltmeye yeterli oldu─čunuÔÇŁ ifade etmi┼čtir.

KURULU┼× D├ľNEM─░NDE TAHN─░T ED─░LEN OSMANLI PAD─░┼×AHLARI

Osman Gazi, o─člu Orhan GaziÔÇÖnin Bursa ku┼čatmas─▒ s─▒ras─▒nda vefat etmi┼č, S├Â─č├╝tÔÇÖte Ertu─črul GaziÔÇśnin mezar─▒n─▒n yan─▒na ge├žici olarak defnedilmi┼čtir. Fakat Osman Gazi, hayatta iken BursaÔÇÖdaki G├╝m├╝┼čl├╝ kubbenin alt─▒na (Saint Elia Manast─▒r─▒na) defnedilmeyi vasiyet etti─činden, o─člu Orhan Gazi taraf─▒ndan S├Â─č├╝tÔÇÖteki muvakkat (ge├žici) kabrinden ├ž─▒kar─▒l─▒p fethedilmi┼č olan BursaÔÇÖya g├Ât├╝r├╝lm├╝┼č ve Tophanedeki bu manast─▒ra defnedilmi┼čtir.

Osmanl─▒ d├Âneminde Sultan I.Murad H├╝d├óvendig├órÔÇÖ─▒n I.Kosova sava┼č─▒ sonras─▒nda sava┼č meydan─▒n─▒ gezerken ┼čehit olmas─▒ndan sonra cesedi tahnit yap─▒larak, KosovaÔÇÖda bo─čdurulan o─člu YakubÔÇÖun cenazesi ile birlikte haftalar s├╝ren yolculuktan sonra BursaÔÇÖya getirilip defnedilmi┼čtir.

Ankara sava┼č─▒n─▒ kaybederek Timur’a esir d├╝┼čen Y─▒ld─▒r─▒m Bayezid, esaretinin sekizinci ay─▒nda ├Âl├╝nce Timur’un emri ile cesedi tahnit edilerek ├Ânce Ak┼čehir’e sonras─▒nda vasiyeti do─črultusunda Bursa’ya g├Ânderilmi┼č ve burada defnedilmi┼čtir.

Bizansl─▒ tarih├ži Dukas, isyan ├ž─▒kmas─▒ndan, d├╝┼čman devletlerin ├Â─črenmesinden ├žekinildi─činden ve AmasyaÔÇÖda bulunan ┼×ehzade MuradÔÇÖ─▒n tahta ├ž─▒kmas─▒ i├žin beklenildi─činden dolay─▒ ├çelebi Sultan MehmedÔÇÖin EdirneÔÇÖde vefat ettikten sonra ├Âl├╝m├╝n├╝n 40 g├╝n gizlendi─čini, i├ž organlar─▒n─▒n ├ž─▒kar─▒l─▒p kald─▒─č─▒ odan─▒n zeminine g├Âm├╝ld├╝─č├╝n├╝, cesedin i├žinin kamilen y─▒kan─▒p temizlendi─čini, cesedine kokular s├╝r├╝l├╝p hayatta imi┼č gibi yata─ča yat─▒r─▒ld─▒─č─▒n─▒ yazar.

EdirneÔÇÖde vefat ettikten sonra BursaÔÇÖya getirilip defnedilen II.MuradÔÇÖ─▒n cesedinin de tahnit edildi─čini kaynaklar yazarlar.

Venedikli seyyah Angiolello da Fatih Sultan MehmedÔÇÖin saraydan uzakta vefat eden o─člu┬áMustafaÔÇÖn─▒n cesedinin a├ž─▒l─▒p i├ž uzuvlar─▒n─▒n ├ž─▒kar─▒ld─▒─č─▒n─▒, i├žinin bal ve pi┼čmi┼č arpa ile doldurulduktan sonra ziftle s─▒vanm─▒┼č bir tabuta yerle┼čtirildi─čini, i├ž uzuvlar─▒n─▒n ise y─▒kand─▒ktan sonra tuz dolu bir kutuya kondu─čunu anlat─▒r.

Fatih Sultan Mehmed, GebzeÔÇÖde vefat etmi┼č; cenazesi ┼×ehz├óde BayezidÔÇÖin geli┼čine kadar g├╝nlerce bekletilmek mecburiyetinde kal─▒nm─▒┼čt─▒. FatihÔÇÖin 1481 y─▒l─▒nda Tekfur ├çay─▒r─▒nda ├Âl├╝m├╝ ├╝zerine, iki o─člunun tahta ├ž─▒kma m├╝cadelesinden dolay─▒ cenaze hemen defnedilememi┼čti. On dokuz g├╝n kadar bekletilen cenaze, koku┼čmaya y├╝z tuttu─ču i├žin, i├ž organlar─▒ ├ž─▒kart─▒larak mumyalanmak zorunda kal─▒nm─▒┼čt─▒r.

Osmanl─▒ kurulu┼č d├Âneminden sonra y├╝kselme d├Âneminde de tahnit usul├╝n├╝n uyguland─▒─č─▒ anla┼č─▒lmaktad─▒r. ├ľrne─čin; Yavuz Sultan Selim, EdirneÔÇÖye giderken ├çorlu yak─▒nlar─▒nda vefat etmi┼č, cesedi tahnit edilmi┼č ve ┼čehzade S├╝leymanÔÇÖ─▒n ManisaÔÇÖdan geli┼čine kadar da vefat─▒ gizli tutulmu┼čtur. Vefat─▒ndan bir haftay─▒ ge├žen bir zaman sonra ─░stanbulÔÇÖa getirilip defnedilmi┼čtir. Yine Evliya ├çelebi, Kanuni Sultan S├╝leymanÔÇÖ─▒n ah┼č├ós─▒n─▒n (i├ž uzuvlar─▒n─▒n) ├ž─▒kar─▒l─▒p, ZigetvarÔÇÖa bir y├╝ksek tepede g├Âm├╝ld├╝─č├╝n├╝; cesedin ise, misk, amber ve tuz ile salamura ┼čeklinde mumyaland─▒─č─▒n─▒ anlat─▒r. Gelibolulu ├éli de cesedin balmumu s─▒val─▒ misk ve amber emdirilmi┼č temiz kuma┼čla ├Ârt├╝l├╝p g├Ât├╝r├╝ld├╝─č├╝n├╝; ah┼č├ós─▒n─▒n ise gizlice ZigetvarÔÇÖ─▒n kar┼č─▒s─▒na g├Âm├╝ld├╝─č├╝n├╝ s├Âyler.

SONUÇ

Cesedin bozulup kokmamas─▒ i├žin yap─▒lan tahnit i┼člemi, Orta AsyaÔÇÖda ya┼čam─▒┼č eski T├╝rklerÔÇÖde uyguland─▒─č─▒ gibi Sel├žuklu, Anadolu Beylikleri ve Osmanl─▒ d├Âneminde de uygulanm─▒┼čt─▒r. Osmanl─▒ kaynaklar─▒ incelendi─činde kurulu┼č ve y├╝kselme d├Âneminde bir├žok padi┼čah─▒n ├že┼čitli usullerle tahnit edildi─či anla┼č─▒lmaktad─▒r. Osmanl─▒ÔÇÖda hanedan aras─▒nda tahnit uygulamas─▒ yap─▒lan ilk ki┼či Ertu─črul GaziÔÇÖnin o─člu Saru Yat─▒ (Savc─▒) Bey olmal─▒d─▒r.

Kaynak├ža

  • S├╝heyl ├ťnver, ÔÇťEski M─▒s─▒rÔÇÖda, ─░slam D├╝nyas─▒nda ve Bizde Tahnit Maddeleri Hakk─▒ndaÔÇŁ, 60.Do─čum Y─▒l─▒ M├╝nasebetiyle Fuad K├Âpr├╝l├╝ Arma─čan─▒, TTK, Ankara 2010.
  • Ali Seydi, Devlet-i Osmaniye Tarihi, R.1338/M.1922.
  • A┼č─▒k Pa┼čaz├óde Tarihi, Tev├órih-i Al-i Osman. ─░stanbul. H.1332/M.1914.
  • Berrin Okka, ÔÇťT─▒p Tarihinde Mumyalama ─░┼člemi, Konyal─▒ Hekim Hac─▒ Pa┼ča ve TahnitÔÇŁ, Uluslararas─▒ ─░slam Medeniyetinde Zaman Sempozyumu, 08-11 EK─░M 2015/ Konya.
  • Dukas, Bizans Tarihi, ├žev: Viladimir Mirmiro─člu, ─░stanbul 1956.
  • G├╝n├╝m├╝z T├╝rk├žesiyle Evliy├ó ├çelebi Seyahatn├ómesi, Haz: Seyit Ali Kahraman, Y├╝cel Da─čl─▒. I.Cilt. I.Kitap, ─░stanbul 2008, sf. 164
  • Hoca Sadeddin Efendi, Tac├╝ÔÇÖt-Tevarih, H.1200/M.1786.
  • ─░bn-i Kemal,Tev├órih-i Al-i Osman, I. Defter, TTK, Ankara 1970.
  • ─░smail Hakk─▒ Uzun├žar┼č─▒l─▒, ÔÇťFatih Sultan MehmedÔÇÖin ├ľl├╝m├╝ÔÇŁ, Belleten Dergisi, cilt XXXIX, Temmuz 1975.
  • Mevl├óna Mehmed Ne┼čr├«, Cih├ónn├╝m├ó, 6. K─▒s─▒m Osmanl─▒ Tarihi (687-890/1288-1485) Haz:Necdet ├ľzt├╝rk, ─░stanbul 2008.
  • Necdet Sakao─člu, ÔÇťMurad I (H├╝davendigar)ÔÇŁ, Ya┼čamlar─▒ ve Yap─▒tlar─▒yla Osmanl─▒lar
    Ansiklopedisi, C. II, YKY, ─░stanbul, 1999.
  • Solakz├óde Tarihi. ─░stanbul. H.1297/M.1880.
  • Zehra Efe, ÔÇťT├╝rkiye M├╝ze ve T├╝rbelerindeki Mumyalar─▒n Tarihi ve Bug├╝nk├╝ Durumlar─▒ÔÇŁ, https://dergipark.org.tr/tr/download/issue-file/1146
  • https://www.ekrembugraekinci.com/article/?ID=755

├ľmer Faruk D─░N├çEL

├ľmer Faruk D─░N├çEL BursaÔÇÖn─▒n Harmanc─▒k ─░l├žesiÔÇÖnin Karaca Mahallesinden olan ├ľmer Faruk Din├žel; 1971 y─▒l─▒nda BursaÔÇÖn─▒n Mustafakemalpa┼ča ─░l├žesinde do─čdu. Tav┼čanl─▒ ve OrhaneliÔÇÖde Tarih ├ľ─čretmeni olarak g├Ârev yapt─▒. 2015 y─▒l─▒nda Dumlup─▒nar ├ťniversitesi, Sosyal Bilimler Enstit├╝s├╝ Yak─▒n├ža─č Tarihi Bilim Dal─▒nda Y├╝ksek Lisans─▒n─▒ tamamlad─▒. BursaÔÇÖda Tarih ├ľ─čretmeni olarak g├Ârev yapmakta olan yazar─▒n bug├╝ne kadar ├že┼čitli dergi ve gazetelerde yay─▒mlanm─▒┼č ara┼čt─▒rma yaz─▒lar─▒ ile 22 adet bas─▒lm─▒┼č kitab─▒ bulunmaktad─▒r. E-posta: [email protected]

FACEBOOK - YORUM YAZ

Sosyal Medyada Payla┼č─▒n:

BU MAKALELER İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR!

  • YEN─░